Hej!
En bekant till mig är intresserad av en robotgräsklippare, men han tvekar pga den magnetiska strålningen från begränsningstråden. Han har mätt hos sin granne, som har HQ, och där går mätaren (WaveFinder) i topp många meter från tråden. Jag lånade mätaren och mätte hos oss som har LD och blev mycket förvånad att överallt på gräsmattan (inom slingan) så går mätaren i topp. Vårt hus är ju omgivet av slingan och vid ytterväggar går också mätaren i topp, men även i hela huset finns förhöjd magnetisk strålning. När jag stängt av slingan, finns inge strålning i vårt hus mer än t ex nära elcentralen.
Vår andra robotgräsklippare har en slinga som bara är aktiv när den klipper, men den har ingen automatisk laddstation.
Här på forumet finns säkert synpunkter på detta och jag kommer att göra en förnyad mätning med ett professionellt instrument som mäter vilka frekvenser som är aktuella och den exakta nivån eftersom det är kalibrerat vid SP i Borås.
//Bosse
 
Ambrogio, (wiper, Stiga) slår också av slingan (har jag för mig) när klipparen är hemma.
 
Ja det är ju ingen tvekan att det är stark strålning eftersom det brukar vara problem med täckning för radiokontrollerade klockor när slingan är aktiv .
 
Det betyder inte nödvändigtvis att det radiofrekventa fältet är speciellt starkt, bara att det ligger på samma frekvens som klockorna eller genererar övertoner som stör.

Jag skulle tippa på att fältet från slingan är avsevärt mycket svagare än fältet från en mobil eftersom det med all säkerhet ligger på någon licensfri frekvens.

Edit: Det verkar handla om ca 5 kHz, så vi talar inte ens om radiofrekvenser. Hittade ett patent från någon annan tillverkare. Det strålar säkert mer från vanliga högtalarledningar.
 
Redigerat:
D
mycke_nu skrev:
Jag skulle tippa på att fältet från slingan är avsevärt mycket svagare än fältet från en mobil eftersom det med all säkerhet ligger på någon licensfri frekvens.
Finns det licenser för "magnetisk strålning"?
 
DIY_freak skrev:
Finns det licenser för "magnetisk strålning"?
Har man ett varierande magnetiskt fält så finns det ofta även ett elektriskt sådant.
 
mycke_nu skrev:
D Hittade ett patent från någon annan tillverkare. .
Detta patent var mycket intressant eftersom vi har en sådan robot. Tack!
//Bosse
 
mycke_nu skrev:
Jag skulle tippa på att fältet från slingan är avsevärt mycket svagare än fältet från en mobil eftersom det med all säkerhet ligger på någon licensfri frekvens.
När jag ringer med min mobil gör inte mätaren något utslag så den magnetiska strålningen från mobilen är mycket svag.
//Bosse
 
Det är nog bara det att mätaren inte registerar radiofrekvenser på 900-1800 MHz.

(Radiovågor är växelverkan mellan magnetiska och elektriska fält)
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
mycke_nu skrev:
(Radiovågor är växelverkan mellan magnetiska och elektriska fält)
Elektriskt fält kan existera utan ett magnetiskt fält, men inte tvärtom.
För den som vill veta mer om elektriska och magnetiska fält finns här en utförlig beskrivning:
http://www.who.int/peh-emf/about/en/what_is_emf_swedish.pdf
Här finns även uppgifter om hälsofaror med strålning.
//Bosse
 
D
Bosse_A skrev:
Elektriskt fält kan existera utan ett magnetiskt fält, men inte tvärtom.
Så en permanentmagnet bildar ett elektriskt fält?
 
DIY_freak skrev:
Så en permanentmagnet bildar ett elektriskt fält?
Enligt definitionen gäller följande:
Elektriska fält uppstår genom skillnader i spänning: högre spänning och kortare avstånd ger högre fält. Magnetiska fält skapas av elektrisk ström: större ström ger högre magnetfält. Ett elektriskt fält kan finnas utan att någon ström flyter. Om ström flyter kommer magnetfältets styrka att variera med effektförbrukningen medan det elektriska fältet kommer att vara konstant.
Allt enligt det tidigare redovisade dokumentet.
//Bosse
 
D
Nu är ju inte WHO en fysikalisk institution som är satt att definiera varken vad elektriska eller magnetiska fält är. Så jag undrar fortfarande om en permanentmagnet bildar ett elektrisk fält.
 
Det blir lätt lite "foliehattsvarning" på en tråd som denna när man uttrycker sig som du gör Bosse....

"...och där går mätaren (WaveFinder) i topp många meter från tråden"

Vad är "i topp". Många microtesla??

Jag gissar, utan att ha någon erfarenhet av just detta mätinstrument, att OM det är så att det inte är ett statiskt magnetfält från denna tråd så är mätningen inte vatten värd. Låna eller hyr ett dyrt instrument så kan du med någon säkerhet mäta ett magnetfält som varierar med hög frekvens. Vid en snabb googlong på wavefinder så hittar jag just ingenting, så jag antar att det är något billigt kinesinstrument (inget fel med det, men det funkar antagligen inte i denna mätning).
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Nu är ju inte WHO en fysikalisk institution som är satt att definiera varken vad elektriska eller magnetiska fält är. Så jag undrar fortfarande om en permanentmagnet bildar ett elektrisk fält.
Näpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.