Hej,

Håller för närvarande på att buda på ett fritidshus och vid en koll uppe på vind så såg det ut att vara en del mögel. Är detta något att oroa sig för eller verka detta vara något som relativt enkel bör kunna saneras.

Huset är byggt på 50-talet, kallvind, öppen spis som inte använts på ett par år, element för att värma kåken.

Är mest orolig för mögelangreppet på takstolarna...inte så sugen på att byta takstolar och tak. Men efter att läst en del andra trådar och sett bilder, ser möglet inte så utbrett ut som i andra fall. Obs angrepp på takstolarna är enbart på ena sidan.

Vi har planer på att sanera, isolera vinden, och öppna upp mellan bottenplan upp till nock. Ställer möglet till problem för våra planer?

Tacksam för diskussion och tankar...
 
  • DSC_0119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinden ser ju för övrigt fin ut ,är du säker på att det är mögel . Ibland kan det vara begagnat virke som det tex är färg eller cement på.
 
Hej och tack för snabbt svar. Nej är totalt okunnig gällande detta och kan ej säga att det är mögel eller ej..såg lite bilder på http://www.lfs-web.se/mogel-vind-fragor.htm som jag tyckte liknade därav min oro...För övrigt känner vi ingen mögellukt i hus och på vind...Undertaket ser ut att vara återanvänt virke, vilket takstolarna mkt väl kan ha varit också
 
På första bilden måste det ju vara fråga om färg eller något. Inte mögel som ser ut så där?
Det är ju alltid en bra idé att ta bilder i släpljuset av en ficklampa eller med digitalkamera med blixt och då snett riktad mot objektet ifråga. Möjligen att man kan urskönja mindre mögelväxt på sponten, men jag är inte alls säker på ens det. Det som ser mest mögelvitt ut är övre brädan på den där pallen/lådan på bild 2, eller brädan som ligger i förgrunden :)

Tror du kan vara ganska lugn att det inte är någon enorm mögelflora i alla fall. Men se till att kolla upp det.
 
Skönt, låter som om min oro för mögel är obefogad, vilket är goda nyheter. Svårt när det råder mögelhysteri vid husköp :)
 
Du snackar med en som är oerhört rädd för mögel. Går runt och sniffar utefter lister för jämnan här hemma :)
 
  • Gilla
Salle80
  • Laddar…
Min fru är likadan och hennes radar har inte varnat vilket vi tyckte var konstigt :D
 
Min erfarenhet är att vitmögel inte luktar på samma sätt som svartmögel, som jag uppfattar som betydligt elakare för luktsinnet. För att inte tala om grönmögel på den bortglömda brödlimpan... ;)

Men jag håller med föregående talare att takstolarna ser lite märkliga ut, du borde ha nyanser av vitmögel efter råsponten också. Möglet är ju en svamp som "bygger" på höjden, så ett bra sätt att upptäcka vitmögel är att släcka allt ljus och lysa med släpljus efter råspont och takstol. Det kan se lite lurvigt ut av spån som rest sig efter den sågade ytan, men du bör kunna se om det är mögel eller ej den vägen.

Personligen tycker jag vitmögel är en snäll variant att få bukt med, medan svartmögel är elakare. Om det är vitmögel så ser det lättsanerat ut. Antingen täppa igen gluggar så gott det går (under saneringen) och gasa med ozonmaskin, alternativt spruta på med borsyra (Bor-ex) t.ex. Det finns också en variant av klorinliknande medel, fast bättre lämpat för mögelsanering på trä att köpa (minns inte vad den hette nu på stående fot). Den sprutas också på.

Jag hade gjort en sådan behandling på taket oavsett om ni nu ändå planerar att öppna upp till nock och renovera. Då vet ni liksom att det blir friskt och rent där innan ni börjar bygga för en massa, istället för att bygga in skit. Av de kallvindar jag har sett här på västkusten iaf, så har jag hittills inte sett en enda vind som inte haft vitmögel på sig (i släpljus).
 
  • Gilla
ullet
  • Laddar…
och för bövelen, rensa på vinden, väck med allt bröte som ligger där... likaså om det finns torpargrund eller krypgrund om det ser likadant ut där. Det två utrymmena ska vara rent och fräsch it. :)
 
Tack för inlägget...Javisst, blir köpet av så är det totalrensning (med start uppe på vind) som gäller då det köps i befintligt skick (läs inklusive en massa skit och bråten). :)
 
bara o hojta till om du undrar något mer, jag är inte expert (men köpte och har bott i ett mögelhus i 2 år nu) ;).. jag tycker fortfarande bilderna ser ut att visa målade takstolar och inte vitmögel dock. Däremot en liten hint om svartmögel, kolla hur det ser ut nertill på stakstolarna och sponten samt där det är genomföringar... kanske elkablar, köksfläkt, braskamin mm... alltför svarta ytor, särskilt om du ser kolsvarta fläckar på vad som annars verkar vara friskt trä, hade jag reagerat på. Lycka till!(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.