Ahh, felstavning :). Det avsågs wlan, ja det ger mening. Vlan känns onödigt komplicerat i ett hemmanätverk.

Det var någon som frågade om produktval för trånga kanalisationer, en av de tunnaste jag känner till är Belden datatwist 1200 som är 4,7 mm i diameter. Den är klassad för cat 5e.
Cat 6 är mest bångstyrig och där lär det vara svårt med mer än två kablar i samma 16-slang.
 
Jag avsåg faktiskt VLAN, och det är komplicerat i ett hemmanät fast är man utbildad nätverkstekniker så bör det inte vara något problem. Om du måste dela en kabelså kan du få ut 2 x 100 Mbit på en splitter medans du kan få ut 1 Gbit som du delar om du kör VLAN.

Kanske lite fel att säga att VLAN är bäst, det är snarare det alternativ som ger mest prestanda och flexibilitet om man bara har en tråd att tillgå och det ökar komplexiteten.
 
Redigerat:
Anledningen till att jag föreslog att "ful-dela" en kabel var för att få tillgång till fler fysiska portar, men jag håller med dig om att man bör undvika det. Vlan är inte komplicerat för de som kan sätta upp det, men jag är stark förespråkare av KISS. Keep It Simple Stupid. :)
 
Andy78 skrev:
Vad är dina krav.

Vill du har separat roouter och switchar eller allt i ett?
Vad vill du kunna göra?
Kravet är att få till nätverket så att jag kan koppla in alla enheter som behövs. ;)
 
Lantbrukarparet skrev:
Kravet är att få till nätverket så att jag kan koppla in alla enheter som behövs. ;)
Ingår inte en router av din leverantör som uppfyller detta?
 
Svamlar jag får någon säga till...

Jo, det ingår nog en router. Om alla gör som "Telia-fiber" så är det tre fysiska portar på den och de är konfigurerade som Internet/Telefon/TV. Dessa har olika VLAN-taggningar, därav behovet av en VLAN-switch om man ska dra dessa vidare i en enda kabel. Då jag själva har samma problem har jag kollat på detta och jag kom fram till att VLAN-switchar kändes lite jobbigt, utan jag ska försöka förlänga fibern istället. Dvs jag ser till att den av leverantören levererade routern (med sina tre VLAN-portar) får sitta i "centralen" istället för där någon råkade dra in fibern i huset.

Tror ovanstående också förklarar varför VLAN-switch kan vara ett alternativ...
 
Redigerat:
Trafiken ut från porten är väl ändå otaggad?
 
Ja, det är den. VLAN-taggen finns bara i trunken. Men det per_nordlund menade var nog att man kan trunka portarna igen om man ansluter kablar mellan teliarouterns inet, tv, och telefonportar till annan router med vlan. Visst kan man, men det känns som en dålig lösning. :)

Nu vet jag inte hur det ser ut med teliafiber men är det verkilgen fiberport direkt i switchen? Sitter det inte en mediakonverterare först? Då går det ju utmärkt köra en längre TP-kabel mellan mediakonverteraren och switchen, så slipper man skaffa och hantera dyrare och känsligare fiber.

Man måste ju ändå ha boxar för att ansluta tv och telefoner normalt sett.
 
Min Teliafiberswitch har verkligen en fiberport direkt i switchen. Tråkigt men helt sant.
 
Vad heter switchen?
 
XG6746 switchen har ju inget inbyggt trådlöst, vilket förenklar saken om det nu är en sådan TS har.

Jag tror att en bra lösning kan vara att skaffa två splitters och använda dessa till TV och telefoni. IP-TV behöver inte mer än 100 Mbit och då räcker det med 4 av trådarna i en Cat5/Cat5e/Cat6-kablel. Telefoni använder enbart två trådar. Om man behöver flera telefoner kan man köra trådlöst. Dect har bra räckvidd. Isåfall kopplar man in den aktiva basstationen och de övriga telefonerna får enbart stå i laddställ. Vill man ha telefontäckning över hela gården så kanske man kan sätta ut Dect-repeaters men då är det nog billigare att använda mobilen.

Till PC:n kan man köpa en enkel gigabitrouter med WLAN och nyttja den som accesspunkt. Stäng av dess router och brandväggsfunktioner helt (särskilt DHCP) och koppla in en av dess switchportar till en av LAN-portarna i switchen i källaren. Sedan kan PC, printer, PS3, etc kopplas in i denna switch. Då får du bra WLAN-täckning där du befinner dig. Har du USB-printer? Köp en router med printserverfunktionalitet och koppla in printern där.
 
mexitegel skrev:
Ja, det är den. VLAN-taggen finns bara i trunken. Men det per_nordlund menade var nog att man kan trunka portarna igen om man ansluter kablar mellan teliarouterns inet, tv, och telefonportar till annan router med vlan. Visst kan man, men det känns som en dålig lösning. :)
Ja generellt så beror det väl på. Det kan ju vara en alldeles utmärkt lösning om man inte på något sätt kan få igenom mer kabel i ett rör t ex. Då skadar det inte att ha i bakhuvudet att man kan tagga trafiken och skicka den över en lina till en switch där man taggar av den. Jag gör själv så för att komma undan med bara en kabel till min server som också agerar brandvägg. Dvs trafiken från fiberboxen taggas i källaren som "dirty" går upp till servern där den filtreras och går tillbaka ner till switchen taggad som "ren". Där distribueras den sedan till alla andra uttag. (Eller rättare, jag gjorde så tills jag var tvungen att ändra topologin av andra skäl).

Hellre de än att fulkoppla en kabel till två uttag.

(Och nej. Det är vanligt att man inte har separat fiberkonverterare i sin CPE. Det kostar mer, och man måste ändå ha trunking switch så leverantören köper den i en enhet. Gothnet kör så bla.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.