Diskmaskinen läckte internt varvid flottör/översvämningsskydd löste ut. Jag hittade inte läckaget, såg dock att det högst troligen inte kom från dålig gummilist vid luckan (ner genom överflöds"kanalen").

Nu har dock läckaget mystiskt nog upphört, istället så löser jordfelsbrytaren ut när värmen slås på, 8 - 10 min in i diskprogrammet. Ett sköljprogram (=utan värme) fungerar.

Värmeelementet sitter i en hel värmeväxlare på den här maskinen. Nu undrar jag om det är någon erfaren diskmaskinsmek som kan ge mig stöd i min hypotes att det är värmeeväxlaren som är trasig. Då kan jag ju likaväl beställa den på nätet och byta den istället för att dels böka iväg maskinen till servicefirma och sedan pröjsa för felsökning, dyrare reservdel (jag beställer också OEM på nätet) och själva arbetskostnaden.
 
Det låter som en korrekt analys.
Tänk på att det kan vara lite pill med att byta värmaren. Beroende på ålder så kan även elkontakterna ha ändrats.
 
se till att du är 100% säker att det inte är någon läcka bara, kan vara en liten läcka som sprutat vatten på elementet och på så sätt skapat ett jordfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.