Har lite beslutsproblem angående plast elller inte som ångspärr eller ej som jag skulle vilja ha reflektion på.

Bygger ett vinterrum med golvvärme(el) som jag ej vet om jag kommer att använda och i villken grad. Möjligen kommer jag använda den sporadiskt under vissa perioder och samma gäller uppvärmningsgraden på rummet. Risken är att jag får växlande temperatur i rum och under plattan.

Ytan är liten 16m2 samt så kommer jag ha golv som kan andas så troligen kommer jag inte få problem med fukt.

Ser man på rekommendationer för olika fabrikat på y-element, som är den konstruktion jag valt så varierar det kraftigt(och det nämns inget om utrymmen som kan stå ouppvärmt) och jag vill inte bara utgå från vad min leverantör föreslår.

Det finns källor som anger att det kan bli problem om man har golvvärme som stängs av sommartid(vilket jag tror de flesta gör) då man kan få ett ångtryck nedifrån då temperatur under plattan blir högre.

ex http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/

Det lutar mot att jag inte lägger dit plasten, dels då jag kommer ventilation uppåt samt att jag inte tror att det är praktiskt möjligt att ångskydda ut mot kanterna(kantellement är på plats och vanlig rekomendation är plast mellan lager 1&2), kan då tänka mig att det eventuella ångtrycket riskerar att gå ut i reglarna där konstruktionen är känsligast.
 
Förstår inte riktigt....menar du att du skall ha plast i betongplattan? Mellan lagerna av cellplast?
Om det är det du menar så säger jag nej.
 
Ja det stämmer plast mellan lager 1&2 av cellplast.
 
Har jag aldrig hört att man gör, cellplasten lägger du med förskjutna skarvar. Känns helt onödigt med plast där.
 
Det var även vad jag trodde men eps är inte 100% mot fukt utan det är värmeskillnaden som blir pga issoleringen som har den största effekten. Om det beror på skarvarna eller matrealet har jag inte hittat information om. Ser man i länken så finns det diagram på detta. Störst är problemet vid stora byggnader då marken blir uppvärmd mitt i och det är i dessa fall nödvändigt med plast som fuktspärr. Sen är det fallet med avstängd golvvärme då man riskerar att få högre värme under plattan så som beskrivs i artickeln.
Kanske får man bara vara lite försiktig med att inte stänga av allt på en gång.
 
Visst kan du lägga plast mellan de olika lager isolering. Men, enligt artikeln är det inte nödvändigt. Så som risken med omvänd fuktvandring beskrivs i artikeln ökar risken under följande förhållanden

1. huset står på lera i södra sverige
2. Huset har en bredd över 12 meter
3. plattan är isolerat med ett endast 8 cm tjockt lager isolering
4. golvbeläggningen är tät - plastmatta eller dyligt

Av din beskrivning förstår jag att du kommer att isolera med minst dubbla tjockleken samt inte ha plastmatta som golvbeläggning.

I artikeln konstaterar man att "Om man väljer en tillräckligt tjock värmeisolering, som man gör idag av energiskäl, kan man begränsa uppvärmningen av marken under byggnaden så att den inte blir varmare än inne. Omvänd fukttransport på grund av golvvärmekudden hindras alltså enklast och säkrast genom att dimensionera värmeisoleringen så att värmekudden i marken inte blir för varm, dvs genom att begränsa värmeförlusterna till marken"

Jag är mån om mitt rykte som en som kör med både hängslen och livrem. Jag gjöt en 32m2 stor platta till ett uterum, med golvvärme bara för ett par månader sedan. Jag körde med 300mm eps (frigolit) och skippade mellanliggande lager av fuktspärr.
 
  • Gilla
jakobf
  • Laddar…
Ja, jag har 300mm eps.
Tack för svar. Har hjälp mig i beslutet som det lutade mest åt. Ingen plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.