Håller på och ska bygga hus och funderar på om man ska beställa garage från hustillverkaren eller bygga ett själv. Kommer isf göra allt själv förutom plattan då men har inte så bra koll på priser mm.
Vad kan man räkna med för materialkostnad på ett 40kvm dubbelgarage?
 
Alltid billigare bygga själv eller köra lösvirke. Ska själv bygga ca 38kvm fullisolerat garage. Fick offert från Götenhus på 380K färdigt och klart, 250K inkl gjuten platta från Mellby Garage och slutligen 75K byggsats inkl allt utom platta från Lövånger.
 
Har fått offert på 153 inkl montering, platta och isolering i väggar. Det jag gör då är dra el själv samt isolera taket. Verkar ju rätt billigt men kanske kan spara lite på att bygga själv ändå :)
 
Svullo, det var bra pris. Vilket företag?
 
Har precis satt näst sista spiken i mitt eget garageprojekt. Egentligen en carport,men heltäckt och förberedd för både isolering och värme. Rejäla tryckimpad bärlinor på gjutna plintar.Står på berghäll. Ca 16 kvm. Isoleringen har jag tiggt till mig.Råsponten likaså. Markduk,byggfolie,10 cm frigolit samt asfaltsboard ser till att det är isolerat underifrån. Arbetet gjorde jag sjäv på 4 dagar med hjälp av två tillgängliga hantverkare ( de hade ställtid från ett bygge i närheten) . Notan så här långt: Material ca 30 K, arbete 6 K. I helgen flyttar bilen in för vintern.
 
Satt och sammanställde kvitton på hela huset med garage och garaget har följande mått och utrustning:
Det var 5 år sedan men det är vad jag kan bidra med.

68 kvm byggyta, plattan isolerad med 200 mm cell. Kostade 59 000 kr inkl allt, gjorde inget själv. Göts i samband med husbygget.
Allt annat har jag gjort själv, det har 250 cm invändig höjd, isolerat med 100 mm i väggar och 200 mm mot vinden, gåbar vind med spontat golv, träfasad lockpanel, innerväggar i gips, vitmålade, vitt innertak, klinkers på golvet, 4,5 m port, 2 separata dörrar, två fönster. Benders betongpannor, 3 fas el med en massa dubbellysrör och uttag (gratisjobb av kompisen som är elektriker).
Ett riktigt fint garage att meka i, kostnaden för allt utom eget arbete blev 160 000 kr inkl plattan men jag kan ha glömt något typ armaturer från blocket, någon burk färg mm så säg 170 000 så ligger det i rätt härad.
Tänk på att många byggsatser är riktigt klena, jag ville ha ett rejält garage som håller om man vill hissa upp något i taket och hänga hyllor mm.
Det dyra i mitt garage var plattan och porten, dörrarna och fönstren, nästan 90 000 kr för detta. Stommen inkl takstolarna som jag byggde själv, fasadpanelen och takpannorna låg på ca 40 000 kr resten är el, invändiga väggar, golv och tak. Det går alltså att komma ner rejält om man bara ska ha det som förvaring av bil, cyklar, gräsklippare mm. Ett tips är dock att inte bygga för litet, har du plats så lägg till någon meter på bredd och längd, jag har aldrig träffat någon som sagt de byggt för stort.
 
Hade du inte gjort huset samtidigt gissar jag att garageplattan blivit en del dyrare än 59000:-
:)
 
Tack för svar! Plattan kostar 37 inkl markarbeten, funderar på om man skulle låta dom göra den och sen bygga själva garaget själv i lösvirke men det beror ju på prisskillnaden :p
 
Låt dem gjuta och bygg resten själv, blir både bättre, billigare och roligare, bättre fördelning av kostnaderna, du kan vänta med isolering, innerväggar och golv och till största delen el också. Få upp skalet med port och dörr/fönster så kan du härja fritt när du har tid/lust /pengar men det kanske inte är något problem;)
P.S Om möjligt, gjut en 50 kvm platta istället för 40 kvm, ett garage kan aldrig bli för stort...
 
brma skrev:
P.S Om möjligt, gjut en 50 kvm platta istället för 40 kvm, ett garage kan aldrig bli för stort...
Helt riktigt, sen går ju många m2 åt till ytterväggarna oxå.
Tex är min garageplatta 110m2 men jag har bara 100m2 golvyta invändigt.
 
Jag köpte mitt garage från min husleverantör den är på 36 kvm isolerad med port och dörrar fick ge 160000 för garaget då reste dom ute väggarna resten gjorde jag själv plattan är isolerad kostade 47000
så man kan nog spara en del om man gör det själv
 
Gabbe1 skrev:
Helt riktigt, sen går ju många m2 åt till ytterväggarna oxå.
Tex är min garageplatta 110m2 men jag har bara 100m2 golvyta invändigt.
Lät galet att 10m2 skulle försvunnit under väggarna när jag först läste, men räknar man efter på ~20cm vägg (tex 190mm leca i botten) så stämmer de ju alltför bra.. :)
 
Tack för många bra tips! Frågan är då om man kan komma så pass mycket billigare undan att det är värt det? Har egentligen inga problem med att bygga själv men är det väldigt liten prisskillnad känns det som man kan lägga sin tid på andra saker. Tomt eller övervåning tex :p Låter ju dock som att man kanske kan bygga 50kvm ist och göra allt utom plattan själv och hamna på kanske samma pris som det nästan färdiga 40kvm och då kan det ju vara värt det pga större yta för samma pris.
Jag har inga jättekrav på garaget, gjuten platta och gärna minst 5+ på vintern räcker fint men helst inte mindre än ca 40kvm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.