Martin_B
Kan man hitta exempel på georgiansk kolonialstil i Sverige? Samma stil som exempelvis "Home Alone"-huset är byggt i.

Några exempel inkl. Ensam Hemma-huset (första bilden):

home-alone-house.JPG

colonial-revival.jpg.JPG

L_39705_cypress_front.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ar119482905370587.JPG
 
Vad är du ute efter? Köpa, bygga eller bara nyfiken?
 
Martin_B
Är nyfiken på hur dessa kan se ut i Sverige och på vilken nivå de ligger på jämfört med husen i exempelvis USA. Jag skulle själv vilja bygga hus i den stilen då den tilltalar mig. Sedan så bör det ju i så fall byggas i ett område med stora fina gamla träd och lite lyxigare hus runtomkring, där huset skulle passa in. Att finna en sådan tomt är nog inte lätt... och att sedan köpa till ett pris som någon med en medellön klarar av är nog ännu svårare :D men drömma kan man ju.
Så i detta skedet är det mest nyfikenhet.
 
Martin_B
Oj, var det SÅ dåligt med georgiansk kolonialstil i Sverige? Där ser man :)
 
Sverige har inte samma historiska tradition som USA. Eller "belastning" om du så vill. ;)

Men visst finns det pretentiösa tegelhögar i Sverige! Ta sikte på Sv Advokatsamfundets villa i Diplomatstaden i södra utkanten av Östermalm i Stockholm. I kvarteren runt om hittar du flera villor med liknande diffusa antika stilideal.

http://www.panoramio.com/photo/1778513
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Sverige har inte samma historiska tradition som USA.
Nej det är ju sant, men själva byggnadsstilen borde ju ändå finnas en del exempel på tycker jag då själva stilen för många är tilltalande (väldigt många jag känner tycker det är vackra/mysiga hus) och det är ju möjligt att bygga i Sverige. Finns liksom få saker som hindrar. Och då menar jag naturligtvis inte stora bostadsområden som är fyllda med stilen i fråga, då vi ju bor i Sverige där vi har en annan tradition, utan snarare enstaka hus här och var som har byggts av personer som har tilltalats av stilen.

Här är ett exempel på kolonialstilen (ej georgiansk) i Sverige, ett hus som faktiskt är till salu just nu och där budgivningen redan är igång.

8110199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8110214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7929749.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fint hus, dock ganska litet och ligger långt ute i "bushen" :D


Men visst finns det pretentiösa tegelhögar i Sverige! Ta sikte på Sv Advokatsamfundets villa i Diplomatstaden i södra utkanten av Östermalm i Stockholm. I kvarteren runt om hittar du flera villor med liknande diffusa antika stilideal.

[länk]

Ja sådana stora koloss finns väl en del i Sverige, även om de inte skulle kunna förväxlas för att ligga i exempelvis USA då stilen är en aning "strippad". Jag menar snarare vanliga bostadshus på kanske 150-250kvm, möjligtvis uppemot 350kvm men där börjar det bli mindre "slott" av det, åtminstonde här i Sverige.
 
Huset på bild nr3 är fullt realistiskt att bygga i Sverige. Någon/några hustillverkare har ett liknande tvåplanshus i sin katalog, i nedstrippad version förstås.

USA må ha en annan historia, men Sverige har jantelagen. :)

Även om en del skulle vilja bygga liknande hus, så törs de inte, för 'vad ska folk säga?'. Huset passar inte in bland de andra? Någon sorts bättre vetande, och estetiskt tolkningsföreträde. Ja, då återstår bara att bygga som kollektivet påbjuder, 1,5-plan, max 200 m2 med äkta träpanel, och tar du ut svängarna, så bygger du ett nyfunkishus med pulpettak. :p
 
Martin_B
isolde skrev:
USA må ha en annan historia, men Sverige har jantelagen. :)

Även om en del skulle vilja bygga liknande hus, så törs de inte, för 'vad ska folk säga?'. Huset passar inte in bland de andra? Någon sorts bättre vetande, och estetiskt tolkningsföreträde. Ja, då återstår bara att bygga som kollektivet påbjuder, 1,5-plan, max 200 m2 med äkta träpanel, och tar du ut svängarna, så bygger du ett nyfunkishus med pulpettak. :p
Haha, såååå kanske det är ja :D

Då kanske man borde dra upp ett riktigt "Ensam Hemma-hus" för att få folk att diskutera lite! hehe

Det är ju lite märkligt, men faktiskt helt sant, att om man skulle bygga en stor herrgårdsliknande hus på säg 300kvm så skulle folk långt ifrån reagera lika starkt som om man byggde ett mindre hus, kanske 150-200kvm, i en stil som är ovanlig i sverige, exempelvis georgiansk, viktoriansk, fransk "second empire"-stil (vad det nu heter på svenska), eller någon annan, i Sverige, ovanlig stil.
 
Hur många kvadrat tror du de där amerikanska kåkarna du visade upp ligger på? Tror att denna stil ser lite märklig ut om det inte är ett ganska stort hus med svenska mått och att bygga stort kostar förstås.
 
Martin_B
Carl_Elvis skrev:
Hur många kvadrat tror du de där amerikanska kåkarna du visade upp ligger på?
Home Alone-huset ligger på 394 m2, med den inredda vinden. Så det huset är ganska så stort, även med amerikanska mått mätt, för att vara en övre medelklassvilla.

Tror att denna stil ser lite märklig ut om det inte är ett ganska stort hus med svenska mått och att bygga stort kostar förstås.
Med tanke på den siffran som jag anger ovan så går det utmärkt att bygga betydligt mindre hus i georgiansk stil utan att det ser konstigt ut. Det behöver exempelvis inte vara två fulla våningar eller någon inredd vind.
Tror man kan bygga ett rätt läckert hus i den stilen även om man bara har ca. 200kvm att leka med.
 
Hoppas du inte missförstår mig, jag skriver i all välmening. Kanske kan man jobba med att bygga mer "på bredden" än vanligt? Bara en liten förskjutning av bredd-djup-förhållandet på huset borde kunna ge mer front-fasad, för en del av tjusningen med stilen är ju ett pampigt intryck utifrån, eller hur?
 
Av reklamen att döma är det lättare att sälja gustaviansk stil i Sverige. Dessa hur har du förstås redan sett - http://www.gripsholmshus.se/sv/sv_start.html

Jag har påpekat det förr och säger det igen: Istället för att svindyrt bygga ett halvbra låtsasslott är det bättre att rädda ett riktigt som redan finns. Landet vimlar av missförstådda kråkslott i fantastiska miljöer.
 
Eller Jugend går rätt bra också. Det gillar, hör och häpna, jag. :)
 
Martin_B
Carl_Elvis skrev:
Hoppas du inte missförstår mig, jag skriver i all välmening. Kanske kan man jobba med att bygga mer "på bredden" än vanligt? Bara en liten förskjutning av bredd-djup-förhållandet på huset borde kunna ge mer front-fasad, för en del av tjusningen med stilen är ju ett pampigt intryck utifrån, eller hur?
Jadå, naturligtvis är det så att det bygger på bredden, vilket lurar ögat att huset är större än vad det är. Det är också många andra mycket smarta och logiska element som gör att ögat luras att huset ser större ut än vad det gör. Alla dessa element/synvillor går mycket enkelt att implementera i vilket objekt som helst, något som dessvärre inte görs allt för ofta i Sverige.
 
Martin_B
billy_baver skrev:
Av reklamen att döma är det lättare att sälja gustaviansk stil i Sverige. Dessa hur har du förstås redan sett -[länk]
Jadå, Gripsholmshus känner jag till. De har några mycket fina herrgårdsliknande hus. Däremot lyser det svenskt om de husen, vilket absolut inte är fel utan tvärt om väldigt fint och vackert. Men inga georgianska hus där inte.

Sedan har vi Attraktiva hus också http://www.atthus.com, och de har ritat många väldigt läckra villor, ända ner i förhållandevis små storlekar med "bibehållen mäktighet" om man säger så. Tror de även tar ut svängarna stilmässigt med, har för mig de har ritat några hus i kolonialstil. Var de husen hamnar i landet, vet jag dock ej.

Jag har påpekat det förr och säger det igen: Istället för att svindyrt bygga ett halvbra låtsasslott är det bättre att rädda ett riktigt som redan finns. Landet vimlar av missförstådda kråkslott i fantastiska miljöer.
Håller med dig till 100%! Finns inget som går upp mot äkta "vara"! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.