Behöver lite råd och tips på hur jag kan förbättra klimatet i mitt förråd.

Jag har den så kallade typiska källarlukten i mitt förråd och det blir mögelbildning på naturmatreal typ textil mm. Har installerat en hygrometer för att få lite koll på luftfuktigheten och den ligger runt 80%.
Förrådet är ett gammalt stenhus på ca 40 kvm + vindsutrymme. Det finns en dörr till förrådet och en ventil i väggen mitt emot och en ventil på sidan. Låter jag dörren stå öppen ett tag så sjunker luftfuktigheten till 60%.

Förrådet är enligt mig inte isolerat men klarar en normal skånsk vinter. Är det minusgrader under en längre period så blir det antagligen minusgrader i förrådet också.

Vad bör jag göra för att komma tillrätta med mitt problem?

Har fått olika tips från allt ifrån avfuktare till att sätta upp paxfläkt mm. Dock vet jag inte om dessa tips är värda så mycket eftersom de inte själv bor i hus :)
 
Avfuktare brukar inte fungera något vidare när det blir kallt. Jag hade satsat på en liten "Pax"fläkt eller motsvarande och så överluft från rummet innanför, eller är det ett fristående förråd?

Alternativt kan du värma upp förrådet så kommer fuktigenheten att minska, i alla fall när det är kallare ute än i förrådet. Gärna komplettera isoleringen för att spara energi, men det blir ju så klart lite mer omfattande.

Just det, jag bor också i hus :)
 
>Avfuktare brukar inte fungera något vidare när det blir kallt.

Inte helt korrekt. Sorptionsavfuktare fungerar lika bra vid låga temperaturer som vid höga. Kondensavfuktares kapacitet sjunker dock starkt med minskande temperatur.
 
I de flesta fall brukar problemem med fukt, röta och mögel vara störst på sommaren. Speciellt om du ofta öppnar förrådet och släpper in fuktig sommarluft som sedan kondenserar mot källarväggarna.
Ventilerna bör du ha stängda på sommaren för ventilationen tillför bara extra fukt.
Rekommendationerna om paxfläkt är riktigt korkade så det kan du glömma.

Enda sätten att minska den relativa fuktigheten i källaren är genom uppvärmning eller med hjälp av en avfuktare.
Avfuktare lämnar också en del värme.
Vilken temperatur är det i källaren sommartid? Som sagts är en billig kondensationsavfuktare inte till så stor nytta om temperaturen i källaren är låg. I en vanlig villakällare med 14-15 grader i källaren fungerar det bra men gissar att din källare är mycket kallare.
Sorbtionsavfuktare är dyrare men fungerar bra också vid låga temperaturer. Det är sådana som brukar rekommenderas till fuktiga källare.
När det gäller elförbrukning blir det billigare att minska relativa fuktigheten med en sorbtionsavfuktare än genom uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.