Det har uppkommit sprickor vid de nedre hörnen vid många fönster och boven i dramat är förmodligen vatten som har krypit in i hörnet av fönsterblecket och sprängt putsen under vintern.

Kan man kapa ur i hörnen och byta till lite längre fönsterbleck, eller vad kan man göra åt problemet?
För jag gissar att man inte kan lösa problemet genom att trycka dit lite fog, eller?

Kan/bör/ska man göra något åt sprickorna, och vad i så fall?

Fasaden är sprutputsad med Weber ädelputs som är en sorts förpigmenterad KC-puts.

spricka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
spricka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där beror inte på att vatten trängt in i putsen, det är underliggande fasad som fått spricka. Troligen nån mindre sättning. Att den går just vid fönstret beror på att det är störst rörelse just där.
 
Stefan N skrev:
Det där beror inte på att vatten trängt in i putsen, det är underliggande fasad som fått spricka. Troligen nån mindre sättning. Att den går just vid fönstret beror på att det är störst rörelse just där.
Hur vet man att det inte är pga att vatten tränger in och spränger under vintern?

Vid princip alla fönster där de har bytt fönstret och satt det nya fönstret karm-i-karm ser fönsterblecket ut som på bilden och det har spruckit iväg. På övriga ställen går blecket ut ca 1 cm i putsen, så vatten som rinner på kanten av putsen hamnar på fönsterblecket och sedan ut.

Du har rätt i att det säkert är spricka under eftersom det såg likadant ut innan de putsade om hela fasaden för ca 7 år sedan, men hur vet man att det har att göra med sättning?

Huset byggdes i början av 30-talet och är i trä, så om det är sättningar så tycker jag att det borde ha satt sig klart snart, eller hur länge kan det hålla på?

Om det nu är sättningar det handlar om, vad gör man åt sprickorna?

Bilden nedan är på hörnet av ett fönsterbleck där det inte har spruckit iväg och där fönsterblecket går ut ca 1cm i putsen.
bleck.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sankaboy skrev:
Bilden nedan är på hörnet av ett fönsterbleck där det inte har spruckit iväg och där fönsterblecket går ut ca 1cm i putsen.
Ja, det ska vara putsgavlar på fönsterbleck. Ganska iögonfallande avsaknad av dessa på den första bilden. Sprickor kan du inte göra särskilt mycket åt. Du måste i princip putsa om den aktuella fasaden, eller ta till ett sämre alternativ - finlir med spackel och ny fasadfärg - utan garanti att det förblir sprickfritt.
 
Va trist... När dom nu bemödat sig att putsa om fasaden och i samband med detta inte monterar korrekta fönsterbleck är ju bedrövligt. :(
Sprickorna är mer en estetisk sak än en rent praktisk fråga och spontant hade jag nog satt ditt riktiga fönsterbleck för att inte sprickorna ska förvärras över tiden.
 
Men det räcker ju inte med nya fönsterbleck, de måste ju muras in också....
 
mexitegel skrev:
Men det räcker ju inte med nya fönsterbleck, de måste ju muras in också....
Självklart, ett jobb för murare och plåtslagare.
 
Det räcker inte med att kapa ur i putsen och sätta dit ett bleck då?
Kan ju köra lite fog i hörnet sedan om urkapningen inte blir perfekt.

Eller, vad säger ni?
 
  • Gilla
2140
  • Laddar…
Jo, men tror du det går att kapa ur så du kommer in hela vägen mot fönstret?
 
Tipsar om en sida med bra info om putning av fasader, dem resonerar lite om just sprickor, eventuella dolda fel osv:
http://www.putsning.n.nu
 
  • Gilla
Mar007ber
  • Laddar…
Anton_W: Sidan säger inget vettigt. Har bara upprättats för att företaget bakom sidan ska komma högre upp i sökmotorerna.
 
sankaboy skrev:
Det räcker inte med att kapa ur i putsen och sätta dit ett bleck då?
Kan ju köra lite fog i hörnet sedan om urkapningen inte blir perfekt.
Det räcker. Du får knacka för hand med mejsel och hammare. Eventuellt multiverktyg med karbidskär.
 
Jag hade definitivt kört med Multimaskinen och inte försökt knacka bort putsen.
 
Jag hade bett en murare lagat sprickan och sen satt en gummifog ner till bläcket så att vatten inte kan gå ner bakom bläcket. Jag ska själv byta bläck innan en omfattande fasadrenovering och sparar inte in på att sätta riktiga putsbläck även om det kostar mig lite extra.
De plåtslagare som sa att jag kunde spara in på det sa att jag kunde sätta en gummifog i kanten istället för putskanten. Den måste dock underhållas...
 
Johnny_ skrev:
Jag hade bett en murare lagat sprickan och sen satt en gummifog ner till bläcket så att vatten inte kan gå ner bakom bläcket. Jag ska själv byta bläck innan en omfattande fasadrenovering och sparar inte in på att sätta riktiga putsbläck även om det kostar mig lite extra.
De plåtslagare som sa att jande spara in på det sa att jag kunde sätta en gummifog i kanten istället för putskanten. Den måste dock underhållas...
Har kapat ur med multiverktyg och det gick rätt bra. Tyvärr var bladet av bimetall så det slets ut snabbt och skäret blev inte jättesnyggt men det fungerade. Nu behöver jag bara laga lite.

Förstod inte riktigt det där med gummilisten, så du får gärna förklara utförligare var den skulle sitta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.