Har vid ett par tillfällen hört talas om isolerglas som silikonlimmas in i fasad, men aldrig stött på det i verkligeheten. Någon som har erfarenheter/åsikter?

I träkonstruktioner är det väl bara att glömma antar jag, men kan det vara ett alternativ i hus tillverkade av oorganiska material utan temperaturrelaterade rörelser? Det måste ju bli bra mycket billigare än traditionella fönster, eller?

Den bifogade bilden visar en lösning från en EPS tillverkare, men metoden bör väl fungera lika bra (eller dåligt?) oavsett vilken metod man väljer för att bygga stenhus?

Många frågor... Hör gärna av er om ni vet något om detta!
 
  • limmadruta.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Å andra sidan är det ju inte helt problemfritt att riva ut en fönsterkarm heller... Skär man i silikonen runt fönstret så bör det gå att trycka ut isolerglaset. Fast å andra sidan hoppas man ju på att livslängden på själva isolerglaset är bra många år. Det kanske blir nästa generations problem? ;)

Finns det någon som har sett denna lösning i "verkligheten"?
 
Appropå "nästa generation", sa jag att jag är 95 år gammal? ;)

Lyckligtvis är livslängden på de flesta produkter ofta en faktor 10 jämfört med garantitiden.

Undrar verkligen om man skall våga chansa på denna obeprövade teknik...? Det ger onekligen vissa arkitektoniska möjligheter. Dessutom är det minst ett material mindre inblandat i konstruktionen.

Får väl kontakta leverantören och höra om det finns några referensprojekt.
 
Byggaren skrev:
Du har max 5 års fabrikationsgaranti på isolerglas mot t.ex. imma mellan glasen. Det kallar inte jag för 'bra många år'. Snarare 'kort tid'.  :cool:
ERA-fönster påstår sig ha 10 års garanti mot kondens mellan glasen i isolerrutan. Inte för att 10 år är fråga om genertionsskifte men ändå.
 
Byggaren skrev:
Med tanke på att företag har en viss benägenhet att lova det som de inte kan uppfylla när de kanske upphört existera, så skulle jag ta den garantin med en stor nypa salt och kräva bankgaranti för åtagandet. Glasbranschen/tillverkarna, t.ex. Pilkingtons, garanterar oftast inte mer än fem år på kondens/imma mellan glasen.:cool:
Till saken hör att ERA-fönster skriver så här:
Vår glasleverantör lämnar 10 års garanti mot kondens mellan glasen i isolerrutan.
Med andra ord, det är inte ERA-fönster som lämnar grantin, utan glasleverantören, vilken det nu än må vara. Ska man även misstro glasleverantören är garantier inget att hänga upp i julgranen, eller?
 
Ursäkta om jag är dum, men jag fattar inte vad trådstartaren menar. På bilden tycker jag det ser ut som en vanlig fönsterkarm, men texten tycker jag antyder att rutan på något sätt ska monteras i stenstommen utan karm.
Eller har jag missuppfattat alltihop?
 
Jo, så har jag också uppfattat det. Att det handlar om att sätta in glaskassetten direkt i konstruktionen. Det är väl lite fel bild bara.
Jag har också varit inne på det här, men blev varnad för att det efter en tid lätt kan bli otätt mellan rutorna om de inte står på ett helt jämnt underlag. Det finns en risk att de rör sig i förhållande till varandra alltså.
 
Bilden är korrekt och hämtad från leverantörens hemsida. 4 på bilden är alltså ingen fönsterkarm utan en isolerglasmodul, en sådan som fönstertillverkarna monterar i trä eller aluminiumkarmar.

Faidros: Vad menar du med "otätt mellan rutorna" och "rör sig i förhållande till varandra"? Menar du glasen i isolerglasmodulen eller modulen i förhållande till väggelement? Kul att iaf någon annan har kommit i kontakt med detta!
 
Jag menar att själva glasen riskerar att röra sig i förhållande till varandra, så att "förseglingsmassan" rubbas. Det var alltså en sådan här enklare glaskassett som på bilden jag tänkte på.

Fonsterfakta-isolerruta.jpg
 
Aha. Ja det låter ju inte alls orimligt, i normala fall fixeras ju alltihop i karmen. Och om det nu är "specialmoduler" i det här fallet som det faktiskt verkar vara på "min" bild så kan man ju fundera på om konstruktionen blir billigare eller dyrare än traditionella fönster med karm. Däremot kan det ju ge en del arkitektoniska fördelar.

I vilket sammanhang kom du i kontakt med detta Faidros?
 
funkisen skrev:
I vilket sammanhang kom du i kontakt med detta Faidros?
Jag har för mig att jag har sett det någonstans, men mest är det att jag tycker att det verkar vara en bra idé och vill göra så själv.
Finns det någon annan som har mer erfarenhet av detta kanske?
 
Bifogar en bild från moderna museet på en ruta som uppenbarligen är monterad utan karm. Ger ett helt annat intryck än om det skulle varit en ful karm runt om. Nu vill jag också göra så :D Någon som vet hur man går till väga?

- Var köper man glaset?
- Prisnivå
- Montering
- Är det några begränsningar på storlek/isolerförmåga? (dvs. kan man få t.ex. u-värde 1,2 eller bättre)
 
Bilden:
 
  • Fnstermoderna_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MinimalistWannabe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.