Lite necroposter varning när jag väcker liv i denna gamla tråd men jag hittar inga senare med klara besked, varken på BH eller på värmepumpsforum.

Vad gäller idag med luft/luft-värmepump och jordfelsbrytare?

Det verkar finnas två skolor, alltid med och alltid utan och sen förstås dom som hittat texten i istallationsanvisningarna för vissa fabrikat, att det skall installeras med jfb.

Förutsättningar, normcentral som idag är delad med två jfb, Separat PSA till kyl/frys.
Finns oanvända grupper "bakom" jfb och även plats att lägga grupp utanför jfb.
Installationen blir med fast anslutning och säkerhetsbrytare vid uteenheten.

Luftvärmepumpen som jag kopplade på poolen i sensomras går via en undercentral med separat jfb i friggan, i närheten av poolen ville jag ha den bakom en jfb.

Frågade tilltänkta pump installatören och svaret var ett bestämt "vissa gör, vissa inte".
För att röra till det mera, både Panasonic och Mitsubishi säger 13A säkring i specarna till sina större pumpar, installatörerna säger "äh, det går med 10" vilket i och för sig stämmer när man tittar på effekt kraven i pumparna, en C10 borde göra jobbet och klara kompressor starterna med, men blir det utan PSA så blir det en C13 förmodligen (C10 PSA, B10A,C10A,C13A finns i "bra att ha" ellådan)

Vad säger panelen, med, utan eller PSA?
 
  • Gilla
Gnomeboy
  • Laddar…
Kör själv en ME FD25:a via JFB utan problem på ett hus vi hyr ut. Har aldrig löst ut (eller rättade - inte på grund av LLVP:)). Men det låter som du ska installera en större pump?
 
mexitegel skrev:
Kör själv en ME FD25:a via JFB utan problem på ett hus vi hyr ut. Har aldrig löst ut (eller rättade - inte på grund av LLVP:)). Men det låter som du ska installera en större pump?
Lutar åt en ME FH35, mer kapacitet jämfört med FH25, ca 1000:- i prisskillnad.
 
Jag är grymt nöjd med FD25:an i vart fall, en 35:a hade blviit på tok för stort i det lilla huset :)
 
När jag hade en Panasonic L/L hände det aldrig att JFB löste under fem år. Inte ens när stormen piskade på från havet.

Den pumpen, och säkert de flesta andra moderna kontruktioner, har dessutom inverterstyrning på kompressorn så det blir inga startströmmar alls. Jag hade en C10, men B10 hade säkerligen funkat utmärkt.
 
Och svaret på frågan om det fungerar med en JFB på värmepumpar är naturligtvis Ja!
Men typ av JFB beror på - har pumpen en frekvensomriktare kan det behövs en 300 mA JFB eller en 30 mA JFB av typ B. Tillverkaren bör kunna ange vilken typ som fungerar.
 
Enligt personlig erfarenhet så är det oftast jordvärmepunpar och andra större värmepumpar som löser en vanlig JFB på 30 mA, en vanlig luftvärmepump bör (enligt min åsikt) inte göra det.
Oftast står det i manualen med då att det krävs 300 mA.

/Kent
 
Kan inte tänka mig att de drar flera hundra mA mot jord, då skulle de ju vara livsfarliga om man kopplar in utrustningen utan skyddsjord, eller om jordledaren släpper.
 
  • Gilla
electrocuted
  • Laddar…
Tror inte jag heller men lik förbaskat så löser en del större frekvensomriktare (inverters) vilken 30 mA som helst, därför de rekommenderar 300 mA på dem och ja de är fast anslutna.
Tror det beskrev hyfsat på föregående sida om att dra ner en del övertoner till jord eller nåt.

Svårt med att komma från installationsanvisningar som på en del uttryckligen säger 300 mA.
Fel på dem tror jag knappast utan jag anar det beror på filter mm som orsakar det.
Jo, det är för många år sen som jag läste sådant så här får nån kompetent fylla på.

/Kent
 
Redigerat:
Det är de höga frekvenserna (övertoner) som ställer till det. En JFB typ A klarar inte detta.
 
Bo_Siltberg>Blev bara nyfiken, kan du eller någon utveckla det?
Vore kul att få svart på vitt kring det för en gångs skull.

/Kent
 
Det beskrivs t.ex av Siemens på sid 16-17. Den svenska översättningen är dock inte bra så den engelska versionen rekommenderas. Grafen på sid 17 visar, vad jag förstår, hur typ B blir mindre känslig med högre frekvens, just för att inte höga frekvenser i kombination med EMC-filter i apparater ska tjyvlösa JFBn.
 
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
jag har samtliga mina värmepumpar över gemensam centralmonterad JFB, aldrig något problem! har både en lyx-Toshiba och en kinesskräppump.
har även hjälpt grannar/bekanta med llvp installation och har då satt dom över PSA, inga problem där heller.
finns ingen anledning att inte skydda VP'n som är en metallgrej som står utomhus, man kan ju lätt stryka med om den blir strömförande.
 
Tack för svaren och förslagen.
Det blev en Mitsubishi FH35 och den är kopplad via en egen 10A PSA.
Funkar bra så här långt i alla fall, 6 grader ute, 24 inne och inga element som värmer :)
 
Har haft min panasonic luftvärmepump inkopplad med en jordfelsbrytare i centralen sedan 2003 och ännu har den inte löst ut .:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.