Måste man ha en plastmatta under diskbänken som ligger ut på golvet så att vattnet rinner ut på golvet så att det syns om det skulle bli en läcka? Det vore ju bra om vattnet vid en läcka rinner ut uppe på golvet och inte ner i bjälklaget. Vi har tänkt att ha trägolv, så hur löser man detta?

Ska ringa försäkringsbolaget och höra vad de har för krav också, men det kanske är någon här som vet.
 
C
Det finns i princip två olika lösningar.

1) Den jag tror Linnea efterfrågar och som rekommenderas som bästa lösningen idag vid nybygge/ombygge är att lägga en plastmatta under hela skåpraden som viks upp en bit mot väggarna och avslutas i linje med framsidan på sockeln. Då syns läckage från diskmaskin, kyl, frys, vattenlås, och utanpåliggande vatten och avloppsrör. Underligt att den inte finns beskriven i broschyren som morsan tipsade om, är ganska säker på att jag sett den i någon annan av LF:s broschyrer. Eller var det Folksam?

Observera att denna lösning inte fungerar om golvet under skåpen inte är i nivå med övriga golvet, vilket ju är ganska vanligt. Den är ju också svår/omöjlig att "eftermontera". Vid nybygge så finns det även idealiskt sett fall och översvämningsskydd (golvbrunn) (beskrivs i broschyren) och då skall förstås mattan vara tät runt om.

2) Plasttråg som placeras under maskiner. Har ju länge vart "krav" från försäkringsbolaget att använda sådant för diskmaskin, men "skall" numera monteras även under kyl och frys (samt förstås tvättmaskin om sådan finns i köket). Kan kombineras med skåpinlägg. En gummiduk som sätts fast i botten på diskbänksskåpet (finns i broschyren).

Byggreglerna ställer vissa minimikrav som måste följas vid ombyggnad och nybyggnad. I övrigt så måste du inte ha någonting. Det som händer är att du kan få nedsatt ersättning på försäkringen vid skada om vissa skydd saknas eller inte är korrekt installerade. För vissa skydd så får du full ersättning även om de saknas, men rabatt på premien. Andra skydd är bara "bra att ha". Reglerna är olika mellan olika försäkringsbolag och ändras dessutom titt som tätt.

Vips kan du alltså stå med ett skydd som inte längre är "godkänt" eller ger premierabatt när försäkringsbolagen hittar nya bättre skydd eller insett att rabatten inte gett önskad effekt på skadekostnaderna. Så detta måste tas med en nypa salt, och avgörandet om ett visst skydd är värt investeringen är i slutänden ditt eget.

/C
 
Som du såg i ovanstående länk så finns det en lösning där du slipper ha skyddet synligt på golvnivå.

Jag skulle vilja påpeka att glöm inte skyddet under kyl och frys! Nu när vi rev vårt kök för ombyggnad så hittade vi en historisk allvarlig vattenskada från just frysen. Förre ägaren hade dolt den genom att lägga ett laminatgolv ovanpå det skadade parkettgolvet. När vi rev govet så upptäckte vi att bjälkarna var i pricip helt av under frysen (dock "bara" uppreglig på ett betongbjälklag), och skadan hade spritt sig så att innerväggarnas syllar gicka att riva med fingrarna utan verktyg 1,5 meter åt varje håll från skadan i golvet.
 
hempularen skrev:
Som du såg i ovanstående länk så finns det en lösning där du slipper ha skyddet synligt på golvnivå.

Jag skulle vilja påpeka att glöm inte skyddet under kyl och frys! Nu när vi rev vårt kök för ombyggnad så hittade vi en historisk allvarlig vattenskada från just frysen. Förre ägaren hade dolt den genom att lägga ett laminatgolv ovanpå det skadade parkettgolvet. När vi rev govet så upptäckte vi att bjälkarna var i pricip helt av under frysen (dock "bara" uppreglig på ett betongbjälklag), och skadan hade spritt sig så att innerväggarnas syllar gicka att riva med fingrarna utan verktyg 1,5 meter åt varje håll från skadan i golvet.
Det där lät riktigt illa, man kanske skulle köpa det där skyddet under kyl/frysen som man hela tiden glömmer av när man är i en vitvarubutik. :-[
 
Men hur fanken får man tag på underskydd till side-by-side??
 
Mangelito skrev:
Men hur fanken får man tag på underskydd till side-by-side??

Vi har just installerat en side-by-side som vi köpt på El-giganten. Där har de skydd som är anpassade för just sådana skåp!! Syns inte så väl heller som det under diskmaskinen.....
Ring runt och hör dig för men jag skulle tro att de flesta säljare av side-by-side har sådana eftersom det är ett krav från försäkringsbolagen, att sådant används.

Ljunghed
 
Tackar
 
Ljunghed skrev:
[quote author=Mangelito link=1132222673/0#5 date=1134545119]Men hur fanken får man tag på underskydd till side-by-side??

Vi har just installerat en side-by-side som vi köpt på El-giganten. Där har de skydd som är anpassade för just sådana skåp!! Syns inte så väl heller som det under diskmaskinen.....
Ring runt och hör dig för men jag skulle tro att de flesta säljare av side-by-side har sådana eftersom det är ett krav från försäkringsbolagen, att sådant används.

Ljunghed[/quote]Men drar ni aldrig ut kylskåpet och städar bakom ??? ::)

Var kommer vattnet ifrån ?? Kan man inte styra vart det ska rinna ut så det inte försvinner på ett ställe där man först lägger märke till det när golvet rasar ?
 
T
Intressant tråd.

Var i kontakt med vårt försäkringsbolag (if) för 4 månader sedan före vår stora ombyggnad och där sas det inget om läckageskydd under kyl/frys, enbart diskmaskin nämndes. Först undrar jag var jag kan finna detta krav, och sen som tidigare nämnts, om man har stor side by side är ju chansen stor att man knäcker plastkjolen när man ska rulla ut c:a 140 kg kyl/frys, vi har Samsung där en del plastgrejor under maskinen förhindrar alla typer av s.k "plaskjol".
 
Jovisst städar vi! Men det blir väl i ärlighetens namn bara 1-2 gånger per år..... :-/

Vi har bara under senaste veckan (vi renoverar fortfarande köket..) dragit ut och in den 120 kg tunga side-by-siden ett otaligt många gånger, och det har inte blivit några skador på underlägget. Det är också en Samsung förresten.

Underlägget till diskmaskinen däremot har fått en reva så det måste vi byta ut. Revan är visserligen precis i framkant, men ändå....De kostar ju inte så stor peng.

Underläggen är till för bla kondensvatten, läckande slang till ismaskin/vatten, självavfrost som inte funkar som den ska, om det varit ett längre strömavbrott man inte vet om och frysen börjat läcka det som tinat mm.. Underlägget gör att eventuellt vatten rinner fram så det syns istället för att ligga och sugas in längst bak mot väggen eller under alla andra skåp i månader innan man förstår vad som är på gång.

Kondens och mindre mängd vatten självtorkar också på plastunderlägget istället för att sugas in i golv och vägg. Lätt att ta till duchen och tvätta av riktigt också när man städar!!

Ett par droppar om dan i 1 år kan bli en kostsam historia, så jag tycker att det är en smart grej ialla fall. Var man kan läsa att det är ett krav vet jag faktiskt inte. Egentligen inte heller om det ÄR ett krav. Men det är vad jag hört från många håll nu under köksrenoveringen och vi har gått efter det.

Säljaren på El-giganten sa genast vid beställningen att vi skulle ha ett sådant skydd till både diskmaskin och kyl/frys.
Jaha sa vi, till kyl och frys? Ja, det är nytt sen nått år sa hon...

Skulle vara intressant att veta om det står i nån paragraf hos försäkringsbolagen!! Men nu spelar inte det någon roll, vi har underlägg och jag känner mig 50% säkrare än utan!!
Sen måste man naturligt vis hålla koll ändå, men det tror jag alla förstår!

Man lämnar inte en tvååring ensam på bryggan även om den har flytväst..... ;)

Ljunghed
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.