Hej!

Har nyligen köpt ett souterränghus från -74. Garaget ligger i källardelen och den delen av plattan verkar vara ca. 10 cm tunnare än resten av huset (är det normalt?). På ett ställe, ungefär mitt på golvet och kanske 50x50 cm låter det ihåligt när man knackar. Plattan har även en spricka rakt över det stället. Ska också tillägga att det finns gamla sättningsskador i just garageänden av huset.

Så nu undrar jag om man behöver göra något åt detta och i så fall, vad kan man göra?
 
Anyone?
 
Jag har samma problem som du. Troligen förorsakat av att dräneringen inte har funkat och vatten har runnit in under huset (som ligger på berg).

Det kanske går att göra någon lokal fix med uppbildning och omgjutning. Tror dock inte att det är någon fara med huset. Min plan på sikt är att bila upp hela golvet, grusa av, isolera och gjuta nytt golv. Passar på att stambyta avloppet samtidigt. Rätt så rejält projekt så det får nog vänta några år. Sök på ordet "källarprojekt" här på forumet så hittar du en del inspiration...

-h
 
Ok, tack för svaret. Ska precis dränera om huset så det lär nog inte bli värre. Är bara lite irriterande att det låter ihåligt varje gång man sätter foten på just den punkten, Blir så sugen på att ta en stor slägga och klappa till bara för att se vad som händer ;D.
 
Japp. Känner igen den frestelsen men har lyckats motstå.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.