Jag måste fråga er som bott i hus längre än vad vi har.
Hur är det med spindlar i källare, jag överdriver inte jag säger att vi hittar spindlar som är 9 centimeter långa på väggarna och i taket. Det är i tvättstugan och i garaget som är inbyggt i källaren. Okdå, lite överdrev jag, men de är iallafall 7 cm...
Men jag har spacklat igen alla gamla småhål, och ventilerna är knappt öppna (bara en liten springa).
De måste ju bo där nere nånstans, för de knatar ju inte på snön över gården och in i ventilerna, eller?

Men det schysst underhållning när tjejen hittar dem först, hon stampar jämfota och kastar grejor på dem.
Häromdagen fick hon tag i en badanka och dunkade ihjäl en liten rackare, troligen son till de stora... :)

Någon som vet varför de vill bo hos oss, och hur man fyller i en flyttanmälan till dem ?
 
haddirajan skrev:
Häromdagen fick hon tag i en badanka och dunkade ihjäl en liten rackare, troligen son till de stora... :)
::) Hur könsbestämmer man en spindel? ??? Mellan vilka ben ska man titta? :-[ ???
 
Menar du allvar med storleken. Spindlar över 3-4 cm är inte inhemska, dom måste rymt från någons terrarium. Fågelspindlar kanske, vanliga som husdjur, är i den storleken du talar om. De kan bitas, känns som getingstick. Ring anticimex.

plexi
 
PS: I spindel världen är det oftast honorna som är stora hannarna är små…

plexi
 
roll.gif
Det var ngn som sa att spindlar inte trivs i fuktiga utrymmen, och om det stämmer så har du ju en bra källare!
 
Ja, det vet vi redan sedan besiktningen vi gjorde med fuktmätare och hela paketet.
Jag har dock hört att spindlar inte räds lite fukt, de brur sig nog inte...

Men det är klart att de är inhemska, de bor ju i källaren! :)
 
Immobil skrev:
::) Hur könsbestämmer man en spindel? ??? Mellan vilka ben ska man titta? :-[ ???
Men det är ju enkelt, spindlar i den storleken har ju skapliga spadskaft... ???
 
haddirajan skrev:
Någon som vet varför de vill bo hos oss, och hur man fyller i en flyttanmälan till dem ?
8) Jajamen, skaffa en elektronisk musskrämma. T.ex. Silverline 200: http://www.miljocenter.com/silver.html

Några bekanta till mig skaffade en sådan för att bli av med mössen. De upptäckte efter ett tag att de inte hade några spindlar i källaren. De är helt övertygade om att det är apparatens förtjänst.;)
 
Åh! Du har Källarspindlar som husdjur! De är så söööta :-*

Själva kroppen blir faktiskt inte så stor, bara 15 mm, men så har de ju ben också ;)
Titta här!

metamenardi4.jpg

memema15-020800.jpg

meta11.jpg

meta31.gif

Ber om ursäkt om någon här råkar ha spindelfobi 8)
 
Mätmetoden som används i detta fallet är densamma som är vedertagen enligt EU  ;)
När de "solar" och alltså krampaktigt håller sig fast på väggen, så uppskattar jag längden från framtass till bakhälen. Om jag mätt bara kroppen så hade det ju inte blivit till min fördel, för då är de bara 2,5-3 cm uppskattningsvis.
Svarta är de, så egentligen skulle de kunna skippa soltimmarna under 40 watts lampan...
 
Meijan skrev:
Åh! Du har Källarspindlar som husdjur! De är så söööta   :-*

Själva kroppen blir faktiskt inte så stor, bara 15 mm, men så har de ju ben också  ;)
Titta här!

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Ber om ursäkt om någon här råkar ha spindelfobi   8)
Usch, det var ena fula ena det där!
Jag ska se om jag kan få en levande och jämföra.
Problemet är att sambon malt sönder dem innan jag får se dem på nära håll. Men som jag minns dem så liknar de inte de på bilderna, och den där äckliga puppan har jag inte sett till, jag har ju trott att det var ett expansionskärl... ::)
 
Den här bilden tog jag sjäv i höstas. Hittade den + hela kolonin på 20 till lika stora och minst 10 äggkokonger i en pumpbrunn.

Typiskt för Källarspindlar är att de trivs i fuktiga källare. En annan stor spindel är Kärrspindeln, men den har mer långsmal bakkropp och jag tror inte att den trivs inomhus.
b8b8.jpg
 
Enligt http://www.skogssverige.com kan den stora husspindeln bli upp till 5-6 cm mellan benspetsarna (står inget om de rätat ut benen då de mätt), och när jag tänker på vissa av bestarna som dykt upp i badrummet så stämmer det mycket väl.

Jag har liite svårt för spindlar där man kan se detaljer som mandibler och ögon och speciellt när man skall duscha och inte stoppat in linserna och man ser något suddigt på väggen och böjer sig fram för att se och något med 8 ben börja vifta en i ansiktet på 15 cm avstånd (jaa, jag är närsynt). :surprised:

Brrr.

/ama

*EDIT* AAIGH! Precis när jag klickat på "Spara" så kryllar skärmen av _stooooora_ spindelbilder...Jag kände igen de flesta...jaaa de är nyttiga och trivs i bra hus men måste de vilja duscha med mig...
 
Kärrspindeln som finns i sverige kan bli väldigt stora men den bor inte i källare även om de skulle vara fuktiga som kärr…

Man får mäta en spindel från pedipalperna framtill till änden avbakkroppen…

plexi
 
Enligt vår besiktningsman så är spindlar ett bra tecken för en torr grund, spindlar gillar inte fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.