Slugge skrev:
Detta är väl ingen anledning att ge upp för? Färgblind?

Går kabeln ensam från centralen till elementet kan du troligen använda den efter omkoppling..
Är det t.ex. svart, blå och gul/gröna färger i kabeln?
Tror du att detta ensamma lilla element har en egen grupp från Centralen ?

Den kan rent teoretiskt ha det men det tror inte jag utan att den försörjer fler förbrukare 400v

Och vad spelar då färgerna för roll ?

Har jag missuppfattat något ?
 
Redigerat:
Elintresserad skrev:
Är du säker på att det verkligen är billigare och bättre att dra en ny grupp ?

Då måste utöka med en ny grupp i centralen och dra samtliga fas,nolla,skyddsjord därifrån.

Eller kliva på en grupp 230 i en kopplings dosa där det finns mer att ta ut vilket det kanske gör med tanke på ett så litet element.

I båda fallen kräver det en yrkesman eller behörig elektriker.

Elementet får du koppla loss själv för kontroll och att då sätta dit ett nytt 400v och kontrollmäta att du fått skyddsjorden rätt ( vilket man ska göra ändå för att du ska veta att du har betryggande elsäkerhet)
måste vara enklare och även ge utrymme för ett något dyrare 400v element och användas sig av befintliga ledare.

Du har förmodligen en 2 fasgrupp för 400v elementen i en grupp och då ska du inte lägga till en nolla och köra 230 på ena fasen.

[länk]
Ska man vara petig så får man nog inte byta ett fast installerat element heller.
 
Ett 400 V och 400W ADAX är 37 cm högt och 49 cm brett och dessutom av yppersta kvalitet.
 
  • Gilla
Elintresserad
  • Laddar…
Är du säker på att elementet drivs med 380 Volt? Har du mätt spänningen i kablarna?
Ett 380V-element fungerar ju även om man matar det med 230V. Effekten blir drygt hälften.
 
R
tio_Pepe skrev:
Är du säker på att elementet drivs med 380 Volt? Har du mätt spänningen i kablarna?
Ett 380V-element fungerar ju även om man matar det med 230V. Effekten blir drygt hälften.
De har jag faktiskt inte tänkt på men så skulle de kunna vara. Blir till att mäta och kolla. tack för tipset.
 
Vi väntar med spänning (buuuu). Notera gärna färgerna på kablarna samtidigt.

Jag är förundrad över att den här diskussionen kunde gå så långt utan att detta kollades upp.
 
Och effekten blir väl ungefär en tredjedel P=UxU/R
 
elmont skrev:
Och effekten blir väl ungefär en tredjedel P=UxU/R
Ja, det har du nog rätt i. :surprised:
 
Du snurrar verkligen till det Elintresserad. Läs elinstallatörsförordningen § 6
För att sätta punkt för denna fråga så får TS inte byta detta fast installerade element själv.
 
  • Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Helt sanslöst pga ett element....för mig är det väl självklart att man ska montera ett 400V element pga 2 saker....dels att det är det från början och dels för att slippa ev snedbelastning......
 
Enk Projektet skrev:
Helt sanslöst pga ett element....för mig är det väl självklart att man ska montera ett 400V element pga 2 saker....dels att det är det från början och dels för att slippa ev snedbelastning......
Ok, man kan ju tycka det vara en självklarhet att byta en sak mot en likvärdig men i detta fallet saknas många uppgifter för att kunna ge ett svar, troligen har inte TS enkel tillgång till stugan för att kunna kolla upp saker som efterfrågas och därför vill kunna återkomma med ett komplett paket.
Sen är det ju skillnad på stuga och stuga, ett rum på 20 kvadrat eller större än de flestas hus?
Sen har tråden medvetet spårat iväg i riktning mot behörighetsfrågor som inte verkar särskilt seriöst ställda.
 
Nu har jag plockat bort 30 inlägg dom handlar om den ändlösa behörighetsdiskussionen.

Inte mer av det nu!!

Jag vill också uppmana vissa till lite saklighet i sina inlägg. Om man skriver att "man får ..." osv, så skall man vara helt säker på att dte är så, inte bara tycka att det borde kunna vara så, annars skriver man att jag tycker man borde få...
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
R
hempularen skrev:
Nu har jag plockat bort 30 inlägg dom handlar om den ändlösa behörighetsdiskussionen.

Inte mer av det nu!!

Jag vill också uppmana vissa till lite saklighet i sina inlägg. Om man skriver att "man får ..." osv, så skall man vara helt säker på att dte är så, inte bara tycka att det borde kunna vara så, annars skriver man att jag tycker man borde få...
Du kan låsa tråden om du vill, jag löser de hela på annat sätt.
 
R
Hej, igen. Nu har jag kollat elementet och det är på 400V. Det är alltså tre stycken stift på elementet som trycks ner i en dosa och på så sätt är elementet anslutet. Det är alltså tre kablar som kopplas till elementet, en svart, en blå och en gul/grön. Hann inte kolla mera men det är väl fas, fas och jord som dessa kablar står för? För man kär väl inte 400V i en kabel, att de blir 400 är väl för att de två faserna tillsammans skapar 400V.
 
  • WP_000111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • WP_000114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har mycket riktigt 2 faser och skyddsjord där. Det bästa är då att leta efter en liten 400 V-radiator. Om det går att koppla om till 230 V beror på vad mer som finns på denna grupp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.