Hejsan! Vi har kommit igång med planer på en tillbyggnad av vårt hus men jag skulle kunna tänka mig lite tillbyggnad utomhus också... En pergola är en sådan där trädgårdsidyllsdröm jag har, kanske skulle man passa på att försöka realisera den nu? Jag funderar på att be arkitekten rita ett förslag på söderfasad med pergola.

Kruxet är bara att vi bor i en 30-talslåda med två våningar, det är inte direkt någon skånelänga eller annat hus som man tänker på ihop med en pergola. Vad tror ni, kan man överhuvudtaget ha en pergola på ett tvåvåningshus modell kub eller blir det bara helt förskräckligt? Jag tror inte jag ser helt nyktert på den här frågan nu för i mitt inre så tränger förföriska bilder av klättrande rosor och humle och en liten del med tak där jag kan sitta med en gin och tonic i hänggungan fast det duggregnar helt klart ut både praktiska och estetiska hänsyn.

Här kommer en bild på söderfasaden. Jag har ritat in ett nytt tak, det kommer förmodligen att ändra sfrån platt till vanligt sadeltak.
6424_1149187019_Soderfasad_paint.JPG

Lite närmare, huset har källare och därmed hög sockel vilket kommer att kvarstå efter tillbyggnaden:
6424_1149187036_060101_soderfasad_02.JPG

 
Är utbyggnaden redan ritad och klar? Jag tror det bästa vore att ta ett samlat grepp om helheten på en gång.

Du bör definitivt INTE påtvinga ditt hus ett formspråk det från början saknar. Försök istället låta din arkitekt utveckla husets ursprungliga karaktär. Det har en sval och avväpnande enkel och självklar framtoning. Ett stänk av "swedish grace". Behåll detta som genomgående tema för både interiör, fasad och trädgård!

Jag uppfattar huset som redan en aning förvanskat. Istället för perspektivfönster rekomenderar jag smala, höga fönster med fast mittpost. Något eller några fönster på bottenvåningen ersätts med smal och helglasad dubbeldörr.

Slutar tomten vid häcken söder om fasaden? Isåfall har du akut brist på svängrum. Men om också gräsmattan söder om häcken tillhör dig tror jag stället passar perfekt för en fristående enkel och luftig pergola, täckt av klätterrosor. De trivs förträffligt i full sol. Vintergrön liguster skulle också bilda en fin port mellan hus och trädgård året runt.

Nivåskillnaden mellan innegolv och trädgårdsnivå kan du "ta upp" på flera sätt. Jag vet för lite för att komma med riktigt konstruktiva förslag. Som sagt: Det enda raka är att lösa detaljerna så att de fungerar tillsammans i en helhet.
 
Johoru, "Lite förvanskat" är bara förnamnet på vårt hus! Farbrorn som bodde i det under 30 år innan vi köpte det var nämligen en mycket noggrann och praktisk man. Huset var väl underhållet och friskt men förstört rent estetiskt. Från början var det nämligen ett ljust putsat hus, småhusfunkis från 1936. Det hade definitivt inte de förskräckliga fönstren som sitter där idag som farbrorn var så stolt över: energibesparande och lätta att putsa! Utan det hade de  stora 3- och 2-delade som man ofta ser på hus från den tiden. Vi får väl vara tacksamma att fönstren åtminstone byttes samtidigt som putsen åkte all världens väg och ersattes av en träpanel ovanpå 2 dm isolering, nu sitter de i alla fall i liv med fasaden, inte insjunkna som man ibland ser.

Som sagt, huset är till stor del förvanskat redan, det finns inte så mycket att bevara vilket ju har både för- och nackdelar. Vi kan inte lägga pengar på sådant som bara är estetiskt som att byta alla fönster och byta tillbaka till putsad fasad. Därför är vår arkitekt inne på att göra en trävilla av huset istället, därav takbytet. Vi har haft ett första möte och ska snart träffas för att se ett förslag på planlösning. Därefter kommer fasaden och det är inför det steget i processen jag funderar på att föra fram pergolatanken.

Tack för svar och jo, gräsmattan hör till vår tomt, det är nog en 10 meter kvar till tomtgränsen även efter tillbyggnaden så utrymme finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.