Har precis i dagarna fått punkterna från 2-årsbesiktningen åtgärdade. Det som åtgärdades var endast fogsprickor i hörn och runt fönstersmyg samt en spricka på en vägg. Inga egentligen allvarliga saker utan snarare ganska lite för att vara ett 220 kvm stort trähus med mycket ryggåstak.

Sprickorna kom ganska tidigt, redan efter ett år och påpekades för A-hus redan då. Eftersom det inte fanns något annat att anmärka på då 2-årsdagen kom så kom vi tillsammans med A-hus överens om att ingen tredjeparts besiktningsman var nödvändig. Jag var innan vi tog detta beslut i kontakt med vår man som varit kvalitetsansvarig under byggtiden och vi diskuterade saken varvid vi kom fram till att det är brukaren som vet mest om huset och har man inget att klaga på ja då finns troligen inget ytterligare att hitta.

På detta sätt, och tack vare A-hus mycket goda bemötande så gick denna besiktning och efterföljande åtgärder väldigt smidigt. Var ju dessutom bra att slippa punga ut flera tusen på besiktning.

Detta är ett exempel på hur relationen kund-husleverantör kan fungera när den fungerar som bäst.

Även under projekteringsfasen och under byggtiden och slutbesiktning så agerade A-hus exemplariskt och vi fick alltid ett mycket gott bemötande.

Det var en sak som inte funkade perfekt men detta klarade A-hus ut på ett mycket bra sätt, det hade egentligen med en entreprenör att göra.

Det var under gjutningen av den gigantiska bottenplattan (280 kvm) som entreprenören hade oturen att vädrets makter inte var med honom. Gjutningen skedde i början av februari 2010 och själva gjutningen tog hela dagen. Det var vid tillfället runt 0 grader. Varmbetong användes. Framåt eftermiddagen kom det snö som la sig på plattan som entrerenören konstigt nog valde att inte täcka!? Sedan under efterföljande natt sjönk temperaturen ned till -15 gr. Vid besiktning dagen därpå kunde man se att ytan hade frusit. Naturligtvis blev vi då oroliga att hela gjutningen gått snett och att hållfastheten skulle ha blivit dålig. Vi hade diskussioner om detta med A-hus men de hävdade att entreprenören vidtagit åtgärder för vintergjutning (varmbetong) och att möjligen ytan kunde ha blivit påverkad men att det skulle åtgärdas genom att slipa av ytan. Jag var inte helt nöjd med detta utan ville att kärnprov skulle göras för att kontrollera hållfastheten. A-hus hävdade att det inte behövdes varvid jag på eget initiativ anlitade och bekostade ett kärnprov. Som tur var (eller kanske inte tur utan min okunskap om vintergjutning) så visade sig kärnan vara av mycket hög hållfasthet.

Här tycker jag att A-hus kunde agerat bättre, men det blev ändå maximalt bra till slut, här följer fortsättningen:

Bygget löpte på väldigt raskt och redan dagen innan midsommarafton samma år 2010 var huset helt färdigt och vi genomförde slutbesiktning samt fick nyckeln och flyttade in samma dag.

Slutbesiktningspunkterna var inga konstigheter utan det vanliga, och de åtgärdades väldigt snabbt och med bra resultat. Innan slutbesiktningen hade vi dock sett sprickor i betongplattan i garaget. Med vintergjutningen i minnet så påpekade vi åter detta. A-hus förklarade då att det var krympsprickor som ibland kan uppstå kring pålningsförstärkningen (grunden var pålad med 35 pålar). Vi nöjde oss med tvekan med denna förklaring och A-hus erbjöd att bjuda på klinkring av garaget som kompensation för sprickorna. Klart lite tänkte man då att det var ju ett bra sätt att dölja problemet och skjuta ev mer problem på framtiden, men vi nappade på det fina erbjudandet. Ett jättefint klinkergolv på 40 kvm las utan kostnad. Nu två år senare är golvet lika fint och inte en spricka så långt ögat kan nå. Förövrigt så hade vi turen att få världens bästa kakelsättare. Vårt 50kvm stora klinkergolv med 60*60 plattor är så grymt snyggt!

Sedan hade vi en del problem med produkter som levererades med huset, framför allt Svedbergs grejor. Alla problem åtgärdades dock snabbt efter kontakt med A-hus som reklamerade åt oss. Även takpannorna har vi fått byta många (Monier) men det gick på garanti (20 år) och var inga problem att få åtgärdat. Även här var A-hus mycket hjälpsamma.

Snickarn hade också tabbat sig när han borrat hål för handtag i klädvården, han hade borrat utan mothåll så det var uppfläkt på baksidan på varenda dörr. Dörrarna byttes ut av A-hus utan diskussion. I Övrigt gjorde snickaren ett fantastiskt bra jobb!

Så nu när jag reflekterar över den totala affären och projektet som helhet och genomförandet och efteråtgärderna så kan jag inte säga annat än att A-hus skött sig fullkomligt exemplariskt.

Sedan har de ju väldigt fina hus också. Vi byggde ett Dalarö i Göteborg så det är Göteborgskontoret som jag haft kontakt med, Markus där ska ha stort tack för mycket bra bemötande! Vi Stormtrivs i vårt oerhört vackra hus med fantastiska ytor och rymd.

Var lite tveksam till att skriva här men kände att jag kunde göra många andra en tjänst genom att berätta om en av de lite mindre leverantörerna. Husen kanske är lite dyrare, jag vet inte för vi köpte under finanskrisen och fick ett bra pris på totalentreprenaden, men med tanke på hur A-hus agerar mot kunden under och framförallt även långt efter slubesiktning så kanske jag kan göra någon en tjänst att tänka lite längre än att bara ta det billigaste. (A-hus har iofs också billiga hus)

Därför kan jag starkt rekommendera A-hus som husleverantör.

P.S Jag har inte fått ett öre av A-hus för att skriva detta om någon skulle tro det. D.S
 
Kul att få läsa lite positiv kritik för en gång skull än alla skräckexempel som dyker upp på forumet. Tror att merparten av alla som bygger hus är nöjda med sin leverantör men dessvärre gör de inte som ni Badger67 och skriver om det utan det är de som går fel som man ser och hör.
 
Det skulle vara jättekul att se bilder på ert hus! Kan du inte lägga upp några?
 
Kanske skulle vara en helt egen forumdel, där man kan skriva vilka/vad man byggt och sina erfarenheter med lite bilder.

Skulle göra mkt när man söker information att inte bara få det negativa.
 
Just att få veta om företagen som löser uppkommna problem smärtfritt är väldigt bra (y)
 
Egentligen tycker jag detta inlägget ger mer än inlägg som beskriver ett misslyckat bygge. Hade jag läst flertal nöjda A-hus-byggare hade jag fått en bra och trygg grund för mina beslut. Däremot att sa 2-3 trådar om att Myresjöhus är värdelösa så blir jag väldigt splittrad. För har man levererat 91000 hus borde man ju inte vara helt värdelösa.
 
Lägg upp lite bilder, annars tror alla som läser detta att du i själva verket jobbar som säljare för À-hus hehe...
Vi har tittat på A hus i Stockholm. Vi begärde att få en referens till någon som köpt AHus och vi fick en familj. Denna familj var i princip halvnöjda. Vi kunde själva se under besöket pga egna problem med badrum att båda badrummen inte uppfyllde bkr standard, tex med rör genom golven ochdåligt fall. När vi pratat med kunden ca tio min framgick att i området, som var ett stort nybygge norr om Stockholm, fanns flera andra À hus. Deras byggen hade mer eller mindre havererat pga olika problem så de som AHus valt som referens till oss verkade vara den enda familjen under det året i Stockholm som inte var extremt missnöjda utan bara något missnöjda. Vi valde att inte bygga hus alls.

Tror mycket handlar om underleverantörer dock, så det är kul att läsa om någon som är nöjd.
 
Javisst var det flera saker som gick fel! Inte var det kul heller, men jag kan inte tänka mig ett enda bygge utan en enda krökt spik, det är nog en utopi. Det fina i det hela och det jag ville berömma husleverantören för var hur de löste problemen som uppkom.

Här är tre bilder, exteriör och interiör (svårt att få med hela huset):

Ena huskroppen, med vardagsrum och nybyggd altan:
dalarö_ext.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggt, A-hus bjöd på finplanering av tomten, var ej klart på denna bild.
dalarö_ext_nytt.jpg
Vardagsrummet 48kvm
dalarö_int.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Bra att höra lite positivt och jag tar tillbaka min mening om säljare. Det är så ovanligt med bra historier. Nu verkar det ju iofs också som att du var en väldigt förlåtande kund som inte ens ansåg besiktning nödvändig tex. Lägg upp en bild på badrummet eller var vårt hus vi tittade på ett dåligt ex kanske. Jag tror inte ens de som bodde i huset hade uppmärksammat felen, vi sade inget. De var ju hyfsat nöjda och det är ju bra!
 
Finns ingen anledning att sura eller vara långsint över saker som åtgärdats. Skulle inte påstå att vi var ointresserade av kvalitet, tvärtom. Nu hade vi efter två år endast fogsprickor som behövde åtgärdas och det gjorde A-hus utan diskussion. Hade det funnits fler fel så hade vi märkt det, vi kan kalla det tvåårsbesiktning bokstavligt talat dagligen utförd av oss själva. Säg mig den hustillverkare som hade varit så pragmatisk och flexibel efter två år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.