Har idag en gammal mobila cirk pump 3 fas. drar säkert mycket ström. men den gav upp i dag. tur var nog det så ja måste byta aset.
iaf så har ja en pump som ligger men vet inte vad ja ska köpa för grejjor från www.rinkabyror.se för att få dit den.rören som den ska in på är 33mm. funderar även på att byta skjutventilerna till kulventiler. är det då 32mm in\in ja ska köpa? (www.rinkabyror.se/artikel/kulventil-in-in-10/) eller ska det vara skjutventiler?
bifogar bilder på gammeln som sitter där samt den jag har liggande.
gammel pumpen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
undrar även vad rören har för innermått.. tänkte om det finns nå knep å stoppa i nå i dom så man slipper tappa systemet om man byter skjutventilerna. sen när man skruvat dit nya så öppnar man dom å drar ut tätningen å stänger dom igen.
 
Vilket syfte har pumpen och hur regleras den?
 
Den pumpar runt vatten som min gamla gjutjärnspanna värmer upp. Den har en på och av knapp bara.
 
Varför byta ventilerna?
Om de fungerar skulle jag låta dem sitta kvar.

Om du nu ska byta dem så vet jag inget annat än att du stänger alla ventiler på elementen (i båda ändar om det finns) och om det finns ytterligare någon ventil vid pannan så skruva till den med. Det kommer att rinna ur en hel del vatten, men min erfarenhet är att det mesta "hänger kvar" i systemet.

Jag vet att rörisar ibland har en "frysgrej" så att de fryser vattnet i röret och då kan byta element/ventiler odyl utan något vattenspill - kanske du kan hyra en sådan?

Du får även kolla att den "nya" pumpen har tillräckligt tryck/lyfthöjd så att den orkar ge tillräckligt flöde.
 
Om du får plats med ny pump och unionsventiler så är det ju det bästa. Då har du nya ventiler att stänga av om de gamla inte skulle fungera nästa gång du ska byta cirkpump.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.