Bygger om källaren i huset från -69 och nu börjar det bli högintressant att "avloppssäkra" källaren så mycket det går. Det har i och för sig aldrig varit några problem med (eller ens tendenser till) översvämning via existerande golvbrunn, men just "better safe than sorry" känns bra nu när källaren fylls med möbler och andra prylar...

Jag ska bila upp existerande golvbrunn (gjutjärn?) och flytta/byta den. När jag ändå gör det jobbet, finns det bra golvbrunnar med backventil eller avstängning?

Det blir WC och handfat också och det kan ju svämma över den vägen också, så egentligen hade det varit guld att kunna stänga av hela källarstammen den dag hundraårsregnet drabbar byn. Finns det kanske "jätte-Ballofix" för avloppsrör?
 
Jag är snart i samma sits, har tvättstugan kvar sen har jag bytt alla avlopps-stammar. När jag gör sista biten inkluderar det den del som mynnar ut ur huset, här hade det varit kul att få in någon typ av backventil som sitter direkt på 110-röret. Manuell avstängning är nog inget jag skulle satsa på, det är inget som säger att man är hemma, och det kan ju vara så att man har en störtflod och översvämningsrisk under en dag eller två, då vill jag inte ha avloppet stängt för "utgående trafik" bara för att det finns en potentiell risk att avloppsvatten från gatan skulle tryckas upp.

Vi har inte haft några problem än, men bor på en gata med kombinerad dagvatten och avloppshantering, så risken finns definitivt att extrema skyfall skulle kunna fylla avloppet.
 
Ja, det finns backventiler som monteras på vanliga markavloppsrör, storlekar 110 och uppåt. Jag köpte en till en av våra fastigheter som har haft problem med källaröversvämningar på bauhaus, inte var den särskilt dyr heller. Den modellen hade en liten spak så man kunde låsa backventilen i stängt läge.
http://www.terana.se/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=52

Det finns många olika modeller, men gemensamt är att alla är de är känsliga för att skräp fastnar med försämrad funktion som följd. Hur många översvämningar som den backventil jag installerat förhindrat vet jag inte, men jag vet att den inte fungerat i ett fall med översvämning som följd... :(
 
EDIT: WApro har ett par modeller som är intressanta alternativ - deras backventil med membran verkar kräva mindre underhåll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.