R
jo men jag behöver bara ett litet litet element pga det lilla utrymmet och ett 230V elelement får man för 200kr så därför undrar jag. Går det att dra ström på något sätt med hjälp av de som redan finns framdraget eller måste man dra om till 230V helt och hållet.
 
Du måste ha en nolla för att köra det på 230 V. Sedan måste du eventuellt koppla vidare faserna till de andra elementen.
 
R
Får bli att dra en ny 230V kabel helt enkelt och plugga igen dessa 380V tåtar då...synd. Hur är de egentligen med element, får jag dra in 230V tåtar in i ett element själv? Fas, nolla jord är ju inga svårigheter.
 
Redigerat:
Får får man inte:). Har du FK i rör behöver du bara dra in en nolledare och behålla de andra.
 
R
HandySmurf skrev:
Får får man inte:). Har du FK i rör behöver du bara dra in en nolledare och behålla de andra.
vad menar du med FK i rör? Men om jag ändå måste dra nytt kablage för nolla så är de ju enklare att dra alltihop (fas, nolla och jord och skarva på något innan).
 
Jaha ja du skrev inte att det var utanpåliggande kabel. Om du inte har någon nolla eller om den redan är använd som fasledare måste du naturligtvis dra ny kabel.
 
Nej.
 
R
De är kablage som kommer ur väggen. Det var någon ovan här som skrev att 380V är fas,fas och jord. Och att de inte finns nått annat tillgänligt?
 
Nu är vi inne på hempulande vilket inte alltid är så lyckat. Förutsättningarna för att använda befintliga trådar är att de inte är anslutna till fler element. Även färgerna på kablarna har betydelse.
Du kan naturligtvis koppla med de befintliga trådarna, bäst är att märka upp både i elcentral och vid anslutningen till elementet.
En liten påminnelse att detta är ett arbete som en behörig elektriker/firma egentligen skall utföra.
 
Förresten, vad är det för färger på kablarna till elementet ?
 
R
NetNut skrev:
Förresten, vad är det för färger på kablarna till elementet ?
Jag ger upp, drar 230V kabel istället.
 
Roland112 skrev:
Jag ger upp, drar 230V kabel istället.
Är du säker på att det verkligen är billigare och bättre att dra en ny grupp ?

Då måste utöka med en ny grupp i centralen och dra samtliga fas,nolla,skyddsjord därifrån.

Eller kliva på en grupp 230 i en kopplings dosa där det finns mer att ta ut vilket det kanske gör med tanke på ett så litet element.

I båda fallen kräver det en yrkesman eller behörig elektriker.

Elementet får du koppla loss själv för kontroll och att då sätta dit ett nytt 400v och kontrollmäta att du fått skyddsjorden rätt ( vilket man ska göra ändå för att du ska veta att du har betryggande elsäkerhet)
måste vara enklare och även ge utrymme för ett något dyrare 400v element och användas sig av befintliga ledare.

Du har förmodligen en 2 fasgrupp för 400v elementen i en grupp och då ska du inte lägga till en nolla och köra 230 på ena fasen.

http://www.rusta.se/element_400v_400w_eltermostat_p90651059.html
 
Redigerat:
Roland112 skrev:
Jag ger upp, drar 230V kabel istället.
Detta är väl ingen anledning att ge upp för? Färgblind?

Går kabeln ensam från centralen till elementet kan du troligen använda den efter omkoppling..
Är det t.ex. svart, blå och gul/gröna färger i kabeln?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.