Ventilation?!

Jag har byggt ett garage med övervåning. I princip är det en 1,5 plans villa, med förhöjt väggliv.
90 kvm garageyta och 55 kvm övervåning. Trapp invändigt i ett trapphus 9kvm.

Övervåningen består av två rum som kan komma att nyttjas som sovrum och ett stort sällskapsrum.
Garagedelen är byggd så brandsäker som det går utan att bli ruinerad, dubbelgips väggar och tak, dörr mellan garage och trapphus är EI30 klassad. Brandlarm finns.

Välisolerat både i garage och bodel. Uppvärmning 2 st luft/luft värmepumpar. 22gr i bodel och ca 15-20 gr garage.

Jag har tänkt mig ett SystemAir 400 FTX som placeras på uppvärmd kattvind.
Tilluft i de två sovrummen. Frånluft i sällskapsytan.

Hur gör jag med garagedelen?

Kan jag koppla ihop den med bodelens FTX?
Två frånluft och två tilluft i garagetaket, i respektive ända? Eller en från och en till?
Brandspjäll i form av http://www.luftbutiken.se/spjall/1994-brandspjall-100-abc-sc-100.html ??

Extra filerlåda för garagedelens frånluft, för att ta hand om ev. skräp?
Hur blir det med ev. svetsrök, är det dumt att köra genom FTX:en?
Kommer lukt från garaget överföras till sovrummen genom värmeväxlaren?

Hur löser man annars ventilationen i garaget på ett ekonomiskt sätt?
Vill inte elda för kråkorna och släppa ut all värme...

Tips önskas!
 
Garaget är (skall vara) en egen brandcell. Man kan ventilera flera brandceller med samma aggregat men du måste hindra spridning av brand och brandgaser (rök altså) mellan cellerna. Detta är inte så enkelt och det bästa är givetvis att låta en brandingenjör titta på det. Men det var ju det där med att inte bli ruinerad...

Ett tilluftsdon i ena änden och ett frånluftsdon i den andra borde räcka.

Ett brand/brandgasspjäll monterat i kanalen i (eller emot) brandväggen gör jobbet. Dessa är dyra och skall dessutom kopplas till en styrcentral som kontrollerar att de fungerar och stänger om rök detekteras, och den är inte heller så billig. OCh rökdetektorer i kanalen... Uppskattat till 10-15.000 plus montage.

Alternativ 2, fläkt i drift. En tillräckligt kraftig fläkt klarar att suga ut röken så den inte sprider sig till brandcellen brdvid. Det räcker inte att använda frånluften i Herun utan det blir ytterligare en (brand-)fläkt och 2 spjäll, 1 som stänger till aggregatet och ett som öppnar till brandfläkten. EN brandingenjör MÅSTE räkna på denna lösning. Blir också ganska dyrt.

Alternativ 3. Uteluft in genom garageport och en väggfläkt i andra änden. Billigt men koster energi för uppvärmning.

Rök och damm kommer att sugas med i frånluften, speciellt från sprutmåling, svets och liknande. Visst går det att sätta ett separat filter i garaget, glöm inte att räkna med tryckfallet i systemet bara. Svetsrök kommer att täta filtren ganska kvickt om man svetsar mycket och du kommer fortfarande att ha luktproblem. En roterande vvx för över lukt mer eller mindre beroende på aggregatets utformning och tryckbalanser i systemet. Men om det luktar det illa i garaget (och vilket garage luktar gott?) så får du nog räkna med att det kommer att lukta även på övervåningen.
 
Om du inte har alltför välisolerat i bjälklaget mellan garage och bodel är frågan om det det lönar sig med att ansluta FTX till garaget. Värmen från garaget kommer ju övervåningen till godo ändå.
 
Har diskuterat detta med ett par ventkillar och det är som vanligt, man får olika svar av olika personer =)

Vad jag kommit fram till är nån form av kompromiss av alla inputs

1 st FTX uppe på den isolerade kattvinden
2 st TL (FTX) , en i varje rum uppe
1 st FL (FTX), monterat i stora ytan uppe
1 eller 2 st TL (FTX) i garagetaket. Frågan är om det behövs brandspjäll här? Smältsäkring verkar enklast, men de jag pratat med säger att de kan lägga av efter några år. Motorstyrda spjäll är dyra. Styrningen av dessa kan jag förvisso ordna själv.

1 eller 2 st vanliga väggventiler i garaget nere för "FL". Frågan är storlek o placering av dessa?

Kommer att sitta brandlarm (rök + värme) som stänger av FTX vid brand.
Branddetektorer för rök i kanaler kan jag skaffa genom jobbet.
 
Tjoa skrev:
Här har du ännu ett alternativ till tilluften i garaget. [länk]
Själv skulle jag nog inte blanda in garaget i bodelen. Kommer nog bli en del skumma lukter som du kommer få problem med att bli av med.
Intressant, den produkten hade jag inte sett tidigare.

Kanske var otydlig, men jag har backat av från att använda frånluft till FTX i garaget, men vill fortfarande köra tilluften via FTX och frånluften via vanliga ventiler istället. Om det nu går.
Då borde det inte uppstå några luktproblem
 
Problemet med brandspjällen (som inte är vanliga motorstyrda spjäll) är att det är en typgodkänd produkt och dom är dyra, ja. Det finns även färdiga styrcentraler men det finns heller inget som hindrar dig från att bygga en egen styrning, förutsatt att den fungerar som den skall. Spjällen skall väl stängas en gång per dygn (tror jag) och gränslägen skall bekräfta att de fungerar. Tror inte det finns några godkända lösningar med smältsäkringar nu för tiden, men som snagt, försök snacka med en brandingenjör. Ett telefonsamtal kanske man kan slippa undan med utan någon betalning.

Sedan är det inte så bra att sätta övertryck i byggnader, som det skulle bli i garaget. Det finns alltid en risk att du trycker in rumsluft i väggkonstruktionen där du då kan få kondens och fuktproblem. Risken är ju förstås liten om du har rejäla galler i ytterväggen men det skall då inte vara något mycket övertryck. Det kan ju också bli så att du trycker upp onödigt mycket luft (med lukt) från garaget till bodelen när du öppnar dörren till trappan.

Jag kanske målar f-n på väggen här, men jag vill i alla fall tala om ved det kan innebära :)
 
Får nog räcka med ett par "manuella" ventiler i garaget + att takskjutporten inte är 100 tät.
Ventilerna lär dock vara stängda vintertid, tänker inte elda för kråkorna.

Är ni nöjda då? ;-)
 
Får nog tyvärr nöja mig med självdrag om jag inte kan använda FTX:en som hamnar på övervåningen. Hade hoppats att kunna använda FTX, men det verkar vara för många knepiga regler och if's and but's.
Jag kanske överarbetar det här, vet flera som inte ens har ventilation i garaget.

Den du länkar till har ett värmeelement i sig, det vill jag inte använda. Kommer inte använda det i FTX:en heller. Drar för mycket ström.

Garaget kommer aldrig förvara våta, snöiga eller smutsiga bilar som orsakar massa fukt, har bara hobbybilarna i garaget, garageporten går ner i oktober och öppnas igen i april =)
 
Jag vet att den har en inbyggd elpatron, men precis som i mitt FTX i huset så kommer jag aldrig använda denna elpatron (utom vid automatisk avisning) , jag kommer enbart använda återvinningsfunktionen för att få en ekonomisk ventilation av garaget/verkstan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.