Hej alla luftvärme fantaster ;)
Jag har ett värme system utav bacho luftvärme acj och en rdkr roterande värmeväxlare ifrån fläktwoods ersättaren till minimastern.

Jag har ett problem att det blir kallt i rummen om man stänger dörren? Anläggningen är rengjord alla kanaler och ny filter sitter i.

Var dessa system såhär nya eller är det nått som är galet?
 
Vilken dörr syftar du på? ytterdörren? aggregatdörren? garderobsdörren? dörrar mellan rum?:)
 
Haha lustigkurre :p Självklart menar jag sovrumsdörrarna. :)
 
För att den varma luften ska kunna sprida sig behöver den ju kunna röra sig från rummen till den centrala frånluften . Kan den inte det kommer dina sovrum bli som tryckkammare. Du har inte satt igen överluftsdonen i väggarna?
 
Det ända som finns i sovrummen är ett tilluftsdon. Finns inget vid föster eller dyligt är ett tätt sytem mekanisk till och frånluft med växlare.
 
Det är nog så att sovrumsdörrarna är lite för täta. Går det att ändra tröskeln till en platta? Man kan alltid montera överluftsdon, inte så snyggt men ganska enkelt, i alla fall i gipsvägg.
 
Hur mycket spalt behöver man ha under/över dörren när det är luftvärme som uppvärmning i huset?
 
Beror på hur stort rummet är, eller egentligen hur stort värmebehovet är i rummet. Finns det något injusteringsprotokoll så kan du hitta flödet där. Rimlig hastighet i en spalt, tja, ett överluftsdon med en öppning på 50x5 cm klarar ca 30 l/s vid 10 Pa. Om spalten blir lägre och bredare med samma area kommer tryckfallet att öka.

Annars kan man ju prova sig fram och "se hur bra det blir".

Det enklaste är kanske att börja med att ta bort tröskeln och se hur det fungerar.
 
I vårt hus har de som bott här tidigare bytt golv (lagt på ett klickgolv) och trösklar. Detta har medför att glipan under dörren i dagsläget är obefintlig. Stänger man dörren helt in till rummen blir det kallt. Jag kan även tänka mig att lufttrycket i rummet blir lite väl högt när inte luften kan ta vägen någonstans.
Funderar på att börja kapa av dörrarna men det verkar vara lite bökigt och svårt att få det snyggt.
Någon som har bra tips hur jag ska göra för att fixa överluften på ett snyggt och funktionellt sätt?
 
Antingen kapar du dörren på "ett snyggt sätt" svårt att säga hur beroende på vad det är för dörrblad, men npg går det att få det bra.

Montera ett överluftsdon i väggen, inte så snyggt med det fungerar och ger bättre ljuddämpning än en dörrspalt. Här finns några exempel http://www.swegon.com/sv/Produkter/Luftdon1/Overluftsdon/
 
Ett effektivt och snyggt sätt att fixa luftcirkulationen är att borra en rad med 15-20mm hål längst ner på dörren. Eller längst upp för den delen.
 
En av mina grannar hade samma problem, han hade också funderingar på antingen överluftsdon eller dörrspalt.
Sedan satt vi en kväll och diskuterade dilemmat och hittade en snygg lösning:
Vi tog bort listerna ovanför dörren och borrade två rader med hål, en rad i ovankant av dörrkarmen och en rad precis ovanför dörrkarmen. Sedan köpte grannen nya dörrlister som vi fräste ut från en långsidan och in (ungefär 600x50x15mm) dessa reglar sattes upp med öppningen uppåt och skapade då en kanal som man inte såg om man inte var 2.10 lång eller stod på en stege.
 
Snyggt, fast jag hade nog satsat på att såga upp en spalt i karmen/över dörren och dolt den med den urfrästa listen. Många (små) hål blir bara massa tryckfall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.