Hej, har rivit upp en vägg mellan vårt sovrum och in till "kattvinden". Rev näst intill allt utom en träbalk som ligger efter golvet. Har inte vågat tagit bort den ifall den är bärande på något vis. Tänkte först rådfråga på detta forumet först innan jag går vidare till en pro. snickare.

Mvh Lasse

2012-09-07 18.58.34 (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-07 18.58.34 (2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-07 18.58.34 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
troligtvis bärande, har liknande hos mig fast järnbalk inbyggd sådär i väggen. Hur ser planlösningen ut på första våningen?
 
Planlösningen på första våningen; ja under där träbalken ligger är vårt vardagsrum som är ganska stort som täcker upp hela sovrums delen + kattvinds delen. Eller hur menade du?

Jag kände med mina fingrar och under längs träbalken är den fri...alltså inte fastspikad någonstans. Bara i den högra och vänstra väggen. Kan tillägga att husen är byggt -37.
 
Redigerat:
Balken i sig är nog inte bärande, men det som var ovanför var med största sannolik bärande. Alltså väggen som nu är riven. Nästan alla väggar som är till kattvindar är bärande.
Har precis själv rivit väggarna till mina kattvindar och gjort avväxlingar på dem.

Har du några bilder på hur det såg ut innan, och under rivningen?
 
Nej, tyvärr så har jag inga bilder innan och under rivningen. Kan ta några nya foton hur det ser ut mot taket.Blev lite orolig nu när du skrev att nästan alla väggar är bärande intill kattvinden. Kan tänka mig att taket blev lite försvagat efter man tog bort väggen. Men om man gör en avväxling som du skrev vad innebär det? En limträbalk som stöd mot taket och par reglar efter sidorna?
 
Vad har du för takstolar, och är det förhöjt väggliv?
 
Jag har tagit några nya bilder hur det ser ut i taket efter rivningen. Hoppas detta kan ge något svar på din fråga.Jag tycker det ser ganska stabilt ut som det är nu. Vad tycker ni?
2012-09-25 11.40.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-25 11.40.24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-25 11.41.29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-25 11.40.03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2012-09-25 11.41.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tro att balken är en sk följare vilket därmed är en del av takstolen. Bör inte tas bort utan vidare.
 
Tycker att du ska ta och kontakta en byggingenjör så han få kolla på det där. Väggen som du har rivit är en del av konstruktionen.
 
Den balken är absolut mest troligt bärande!
 
Tack för hjälpen. En snickare ska tittat på detta inom kort.
 
Jag hoppas snickaren du anlitar även är konstruktör/byggingenjör.
 
  • Gilla
ljungpiparen
  • Laddar…
mrlars skrev:
Tack för hjälpen. En snickare ska tittat på detta inom kort.
Glöm inte att posta svar här vad han/ni kom fram till.
 
Det är en professionell byggfirma som ska titta på detta. Har pratat med dem idag. Det kan ta tid innan jag återkommer med en uppföljning här i tråden. Men lovar att återkomma när ja vet nåt nytt.
 
Klart att balken är bärande.
Du trodde väl inte att de satte dit den för att ni skulle ha något att snubbla på :)

Att den sitter över underarmen (golvbjälken) i stället för under är troligen för att ni skall få ett stort öppet utrymme i undervåningen utan störande balkar i taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.