Glömde tyvärr att ta in min Bosch GLL 2-80P och mottagre LR2 i natt. Det har inte regnat men varit väldigt fuktigt. :surprised:

Bör det vara ett problem - de är ju IP 54 (tål strilande vatten)?
 
Knappast, med IP 54, torka av dem bara.
 
Om du är orolig, så lägg den på ett varmt ställe (40 - 50 grader, t.ex. i ugnen eller under en halogenspot) ) i några timmar så den får torka ur. Det brukar kunna fungera om mobiltelefonen blivit blöt också.
 
Hmm, GLM80:an jag testkör åt Byggahus lämnade jag medvetet ute en natt när det regnade för att testa IP54 i praktiken. Inget problem på den mätaren, svårt att tro att din skulle drabbas av någon permanent skada.
 
Ett annat tips är att lägga mätaren i en plastpåse med lite risgryn i, risgrynen absorberar fukt och används t ex till att torka objektiv om de utsatts för fukt.

/Kent
 
Ett sätt att ta reda på det är ju att prova den. Hur svårt kan det vara?
 
  • Gilla
weezer
  • Laddar…
raveper skrev:
Ett sätt att ta reda på det är ju att prova den. Hur svårt kan det vara?
Haha - även om den fungerar nu kunde den ju tåla fukt dåligt och därför ta skada "inombords"
 
raveper skrev:
Ett sätt att ta reda på det är ju att prova den. Hur svårt kan det vara?
Frågan vär väl befogad utan snutiga och dryga kommentarer?
 
Själv tappade jag min multimeter i en hink vatten. Den är ju lite konstig efter det. Själva finkänsligheten verkar vara utom räddning men den klarar iaf av att detektera hela volt.
 
raveper skrev:
Själv tappade jag min multimeter i en hink vatten. Den är ju lite konstig efter det. Själva finkänsligheten verkar vara utom räddning men den klarar iaf av att detektera hela volt.
Det är nog inte så märkligt. När man mäter, är det väldigt små strömmar som det rör sig om. När du fick in vatten, byggdes det säkert upp saltbryggor som ger läckströmmar och missvisningar.

Beroende på hur desperat du är, kan man köra bara kretskortet i diskmaskinen och sen låta det torka. Jag tror du ska hoppa över diskmedlet.
 
Kanske är bra om man låter kretskortet ligga utan batteri ett tag så det inte blir någon kortis när man tvättar av det isåfall. Ska göra ett test när tid finnes iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.