Jag är lite nyfiken på om det är fler än jag som har problem med Assa-låsen?

Den nya dörren levererades med ett Assa 2000 Evo (med hakregel). Låset fungerade felfritt i ett halvår ungefär, därefter gick det inte att låsa från insidan. Nu har jag bytt låskista och den nya kistan fungerade bra i tre dagar. Nu måste jag ibland låsa från utsidan och därefter låsa upp / låsa från insidan för att kunna låsa dörren från insidan (med eller utan nyckel).

Jag har tröttnat på att byta lås i dörren och med tanke på vad dörren kostade så ska det faktiskt fungera utan specialtricks, oavsett om det är assa eller inte som är monterat.

Vilka alternativ till Assa finns?
 
Välkommen till klubben... >:(

Jag bytte ut mina enkla lås till Assa 2000 Evo och efter ca 4-5 månader så knasade ena låset. Det gick inte att låsa upp ytterdörren utifrån med nyckeln för mekaniken hade hängt sig!! Det var närmare bestämt den svarta plastfläppen som spärrar innevredet vid utelåsning av ydörren som hade hakat upp sig.

Jag måste säga att jag är mkt besviken på Assa. Jag trodde att Assas dyra lås också innebar ett visst mått av kvalitet, men för mig är smäck-känslan för handen iaf när det gäller Evo-låsen.

Alternativ till Assa? Beats me, de har väl dammsugit upp alla märken på marknaden. :-/
 
Samma problem här på ett av mina Assa 2000 Evo lås. Precis som för Classe är det den svarta plastfläppen som hakar upp sig. Använder man inte den så fungerar det OK. Bedrövligt med tanke på priset på dessa lås!
 
Vilka alternativ till Assa finns?[/quote]

Byt till ett 2000 UTAN hakregel, inget Assa Evo funkar som det ska. Alternativ är Dejong.se
 
Bob_the_builder
Ingen tröst, men mitt funkar faktiskt utmärkt...
 
JPM skrev:
Byt till ett 2000 UTAN hakregel, inget Assa Evo funkar som det ska. Alternativ är Dejong.se
Ja, våra har funkat i 1 år nu men det är väl bara en tidsfråga innan....
 
Ett halvår efter montering lossnade "tryckesfallet" tror jag det heter. (Det som gör att dörren hålls stängd när det ej är låst). Detta var dock ett vanligt ASSA lås. Skandal! Den enda som höll fast, var att den var påpressad. Den får ju ta endel stryk, varenda gång dörren stängs. Trodde det var kvalitet man hade köpt...
 
Enligt Fredells låsgubbar hade Assa problem med dessa lås under en begränsad tid (cirka mitten 2005), alla dessa lås byts utan kostnad. I övrigt ska det inte vara några problems med dessa lås..... Jag är väl fortfarande lite tveksam och skall byta ut låskista nr 2 så snart det blir lite trevligare väder ute...
 
Ja du....
mitt fungerade i ca 2 månader sedan la den svarta knappen av.
Jag har ju då oxå tappat bort kvittot på det så jag får väl klara mig utan.....
 
caradan skrev:
Ja du....
mitt fungerade i ca 2 månader sedan la den svarta knappen av.
Jag har ju då oxå tappat bort kvittot på det så jag får väl klara mig utan.....

Du skall inte behöva kvittot. Assa har sagt till alla sina återförsäljare att ta emot alla reklamationer utan protester. Gå till din lokale låssmed eller var du köpt låset, dom skall byta ut den.

Det är viktigt att låsen fungerar som dom skall, det är ju livsfarligt om vredfunktionen skiter sig. Vilket är fallet med de alrra flesta Evo-2002 låsen.


Mats
 
Låskistorna är vad jag vet tillverkade i Eskilstuna. Problemet ligger enl m in åsikt i att Assa inte har ngn konkurrens i Sverige-Norden-Norra Europa.

Därför låter man konsumenterna testa låsen, och inte i provlabben. Denna gång blev det dock uppenbarligen lite för mycket, även för Assa. För första gången under min aktiva tid som låssmed (20 år) känns det som Assa tar ett kvalitetsproblem på fullt allvar. Annars är det mest som med gåsen.


Behör som trycken, cylinderringar mm tillverkas i Portugal, Rumänien o dy.

Appropå konkurrens. På 60-70 talen var väntetiden ca 1år för låssystem. Take it or leave it.
På 80-talet började låssmederna tillverka låssystemen själva, samt att det vid 90-talets början dök upp en konkurrent. Det gjorde att det så småningom gick att beställa även stora låssystem på ett par veckor.

Sicken skillnad!!!

Nu löste det sig ändå. Assa höjde materialpriserna så att det inte lönade sig för låssmeden att bygga själv. Samt att vissa företagsköp genomfördes.

Trevlig Helg på Er!! ;)

Mats
 
Timmervikarn skrev:
[quote author=caradan link=1135722357/0#8 date=1136666139]Ja du....
mitt fungerade i ca 2 månader sedan la den svarta knappen av.
Jag har ju då oxå tappat bort kvittot på det så jag får väl klara mig utan.....

Du skall inte behöva kvittot. Assa har sagt till alla sina återförsäljare att ta emot alla reklamationer utan protester. Gå till din lokale låssmed eller var du köpt låset, dom skall byta ut den.

Det är viktigt att låsen fungerar som dom skall, det är ju livsfarligt om vredfunktionen skiter sig. Vilket är fallet med de alrra flesta Evo-2002 låsen.


Mats[/quote]

Hej.
Nej det löste sig utan kvittot...mailade bara till Assa och ett par dagar senare så kom en ny låskista. Mkt bra bemötande och låskistan kommer att bytas så fort det blir varmare ute.
 
matshermansson skrev:
Låskistorna är vad jag vet tillverkade i Eskilstuna. Problemet ligger enl m in åsikt i att Assa inte har ngn konkurrens i Sverige-Norden-Norra Europa.

Därför låter man konsumenterna testa låsen, och inte i provlabben. Denna gång blev det dock uppenbarligen lite för mycket, även för Assa. För första gången under min aktiva tid som låssmed (20 år) känns det som Assa tar ett kvalitetsproblem på fullt allvar. Annars är det mest som med gåsen.


Behör som trycken, cylinderringar mm tillverkas i Portugal, Rumänien o dy.

Appropå konkurrens. På 60-70 talen var väntetiden ca 1år för låssystem. Take it or leave it.
På 80-talet började låssmederna tillverka låssystemen själva, samt att det vid 90-talets början dök upp en konkurrent. Det gjorde att det så småningom gick att beställa även stora låssystem på ett par veckor.

Sicken skillnad!!!

Nu löste det sig ändå. Assa höjde materialpriserna så att det inte lönade sig för låssmeden att bygga själv. Samt att vissa företagsköp genomfördes.

Trevlig Helg på Er!! ;)

Mats
Det lönar sig visst att bygga själv, bara att välja ett annat fabrikat. Evva, Alfa, Kaba, Dejog, Dorma listan kan göras lång. Sen att vissa grottlåssmeder kör på de dem alltid gjort skall inte konsumenten stå för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.