Jag har en uteplats där jag satt upp ett insynsskydd som är fäst i fasaden och är 180x180 cm.
Jag bor i ett bostadsrätts radhus och föreningen vill att jag kapar "planket" så att det är 160 cm högt.

Jag har sökt lite vilka regler som gäller men hittar inget för flerbostadshus, bara för en och tvåbostadshus.
Där kan man bygga ett plank som är max 180 cm högt och max 360 cm ut ifrån huset, utan bygglov.

Någon som har bra tips på hur jag ska övertala dem att jag inte behöver kapa 20 cm?
 
Ditt radhus får nog anses vara en en- eller tvåfamiljsbostad.
Så 180 cm borde gälla.
Men jag vet inte.

Kanske har bostadsföreningen egna regler?

För övrig: Vad tycker grannen på andra sidan insynsskyddet?
Det borde väl vara viktigare än vad Boverket eller bostadsföreningen anser.

En "ful"-lösning:
Kapa "planket" till 160 cm, och sätt upp en bit markisväv de återstående 20 cm.
 
Hur ser deras argument för kapning ut då?

Föreningen kan tillämpa vilka regler som helst vad gäller saker som byggs. Föreningen kan välja att ha ett eget regelverk som inte har med bygglovsregler att göra, mer än att det som är lovpliktigt givetvis måste ha både bygglov OCH tillstånd från föreningen.

Om det är ett radhus men i brf. form så tror jag med betoning på tror att det rent bygglovsmässigt räknas som en/två familjshus, dvs. ingen skillnad mot om det hade varit ett friköpt radhus.

Men som sagt föreningen kan sätta andra regler.
 
Ja egentligen så kan de väll sätta vilka regler som helst, men just 160 högt verkar som ett udda mått när de flesta prefabricerade insynsskydd är 180 höga.
Jag bor på en gavel och har inga grannar på baksidan där "fulbygget" är, men det är en avundsjuk kärring i området som stör sig på att hon inte riktigt ser oss när hon smyger runt.
Hon vill också ha en uteplats men har inte råd och kan bygga en själv, så hon vill att föreningen ska bekosta en åt henne, med andra ord är det våran egen lila knäppkärring. Alla måste ju ha en sån. :D
 
Ta en arbetshelg, några av er och bygg en uteplats åt henna så kanske hon lugnar ned sig.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.