SOCKEPLAST skrev:
Vill man ha moderna hus stajlade enligt dagens mode ska man bygga nytt.
Men det beror på att vi i Sverige inte har så gamla byggnader, inte vanligt med äldre än 100-150år.
Om vi ser till hus i ute i europa där man byggt i sten så kan husen vara 300-400år och även äldre med bibehållet yttre utseende och toppmodernt inomhus. Se på t.ex. på byar i England och Frankrike, där man tappar hakan när man kommer in i dessa gamla hus och de kan vara toppmoderna,
Så visst går det att bygga modernt inomhus och sedan behålla en äldre utsida.
 
Fånig artikel som TS länkade till! Handlar egentligen inte om byggnadsvård utan om att en viss byggnadsvårdare vars efternamn börjar på G* har en benägenhet att vara nedlåtande mot folk. G* har gjort mycket bra för vården av gamla byggnader, men att den nedlåtande attityden är kontraproduktiv visas inte minst genom existensen av denna tråd.
 
  • Gilla
TorpSara och 2 till
  • Laddar…
Jag får nog titulera mig den högst nedvärderande titeln byggnadsvårdstaliban. Men jag kallar mig i så fall en ödmjuk sådan, med det menar jag är jag själv är otroligt noga med detaljer och vad som finns i de dolda skikten.
Däremot så får andra själv välja vad de vill göra med sina hus - jag har full förståelse för att andra vill ta en annan väg och dömer inte utifrån det.
Å andra sidan tycker jag att "modernisterna" borde göra detsamma - dvs. sluta döma.
 
Skrivet av Dr. Jekyll i sammanhanget;
http://www.asarp.backas.se/files/876cff4e41c5e80d941f8ad1927660eb-23.html

Sommartorparn skrev:
Fånig artikel som TS länkade till! Handlar egentligen inte om byggnadsvård utan om att en viss byggnadsvårdare vars efternamn börjar på G* har en benägenhet att vara nedlåtande mot folk. G* har gjort mycket bra för vården av gamla byggnader, men att den nedlåtande attityden är kontraproduktiv visas inte minst genom existensen av denna tråd.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Herregud, Gård & Torp har ju till och med hus med plegeltak i artiklarna...
 
Personligen blir jag lite trött på dem som likställer byggnadsvård med fullskalig restaurering. Byggnadsvård har enligt mig inte särskilt mycket med utedass, ouppvärmt eller VVS-fritt att göra som många hårddrar det till. Det handlar om att kunna bo och renovera utan att förvanska husets identitet och själ. Jag hoppas även att modernisterna ( de som sägs vara motpoler) är byggnadsvårdare i sinnet och vill bevara de modernare husens identitet och själ.
 
Jag håller helt med dig Anders. Jag tycker det viktigaste med byggnadsvård är just vården eller omvårdnaden om hus och byggnader i vårt kulturlandskap. För mig handlar det egentligen mer om att välja rätt och göra rätt vad gäller stommen och det som finns under ytan. Om man sen väljer att inreda toppmodernt på ytan eller väljer tidsenlig inredning är en smaksak. Vi råkar gilla det inredningsideal som rådde när vårt hus byggdes men jag skulle inte skämmas för att inreda helt annorlunda, däremot skulle jag inte välja vilka material som helst oavsett stil. Vi vill använda material som är ärliga, som är lika husets ursprung och som inte påverkar husets "själ" som är det bästa ord jag kan hitta fast det inte riktigt betyder vad jag menar. Det är byggnadsvård för mig!
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Jag störs inte av t ex ett plegeltak på ett fint äldre hus, mer än att det i mina ögon är smaklöst.
Bättre än att det regnar in, och om ägaren är nöjd, så...
Det enda som stör mig är när fina byggnader och miljöer förstörs permanent, ofta helt i onödan, på grund av okunskap eller neglekt. Ibland pga "för mycket pengar"
 
Jag stör mig inte heller på plegeltak, mer än, ja att det är fult. Har själv ett uthus där jag lagt ett sinuskorrugerat plåttak på en baksidan som ingen ser om man inte letar. Det jag egentligen skulle ha skrivit är att jag inte tycker att Gård & Torp är särskilt talibaniska utan att man då och då har med miljöer där man har gjort avsteg på ett eller annat sätt, vilket är sympatiskt. Sen tycker jag ju att folk ska få vara hur talibanska dom vill med sina egna intressen. Om man lägger ned massor med tid och resurser på att ha en segelbåt, renovera ett hus eller springa maraton är egentligen samma sak, en lust till att driva sina intressen framåt och tänja gränser, och förstås en massa andra drivkrafter som det är ganska fånigt av artikelförfattaren att göra sig lustig över.
 
Alltså det är samma som skillnaden mellan konservativa och reaktionära.
Vi har fått utstå diverse kommentarer om hur vi skall renovera vårt hus av byggnadsvårdare, modellen reaktionär. Men huset måste utvecklas annars hade vi aldrig haft ett vettigt värmesystem, kommunalt vatten eller el som klarar moderna krav. Varsam utveckling tror jag på och bevarande av tanken med huset.
 
Byggnadsvårdarna är en liten 'minoritet' i det stora hela och dom byggnadsvårdare som är så extrema att dom inte vill ha vvs, centralvärme eller moderna el i bostadshus är en sån liten promillespromille att jag tycker inte att man behöver räkna med det som någon vedertagen ståndpunkt annat än för dom enstaka människorna. Att man inte vill ha hela paketet med moderniteter i ett fritidshus tycker jag däremot är en helt rimlig tanke och fånigt av författaren till artikeln att driva med.
 
Oseriös och illa skriven artikel. Byggnadsvård har ett brett spektrum. Allt från livsstil till att välja tapeter, att bevara utvändigt eller invändigt eller en hel miljö. Byggnadsvård och gamla byggnader har i Sverige aldrig haft speciellt hög status. Vi har ju mycket få riktigt gamla byggnader. Det mesta vi kallar gamla bostäder är från 1800-talet och framåt. Att komma ifrån det gamla skitiga, fattiga Sverige sitter djupt i den svenska folksjälen. Därför drabbas städer av rivningsraserier med jämna mellanrum och gemene man förordar solstickerenoveringar (bränn skiten och bygg nytt) allt för att höja husens status och förbättra levnadsstandarden. Ekonomiskt kan alla förta sig på sitt husprojekt oavsett om man bygger nytt, renoverar eller restaurerar, det har inget med byggnadsvård att göra. För de flesta som renoverar/restaurerar sitt gamla hus enligt gamla metoder och material så blir det inte dyrare, tvärtom. Det tar dock oftast längre tid beroende på hur många händer man är i jobbet och hur tillgången på hantverkare är som behärskar annat än gipsskivor och plåtreglar. Säker el är också viktigt i gamla hus, annars kan dom faktiskt brinna och då är hela välmeningen med bevarandet helt förfelat. Jag håller med tidigare inlägg att det är skillnad på att renovera ett fritidshus eller ett permanentboende. Som vanligt så finns det lika många svar som synpunkter och invändningar och nog är byggnadsvårdare vana vid att få synpunkter på sitt arbete. I vår by har dock funderingarna övergått till beundran över vårt (sanslösa) arbete, vilket vi är oerhört glada för. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.