Hej!
Tittar på ett hus, som är ganska dyrt, men ett drömhus för oss. Vi har inte själva besiktigat det ännu, men en tidigare intressant som till slut inte hade pengarna genomförde besiktning.

Mäklare sa då, lite kryptiskt, så som mäklare utrycker sig, att det var problem med ett av badrummen. Det skulle tydligen vara bakfall, jag har själv testat där med bara vatten utan att jag kunde se det. Men jag var inte så noggrann kanske.


1 Är det hjärndött att köpa ett hus med bakfall i ett av badrummen?

Det var ett av de mindre badtummen, säg ca 7 kvm.
2. någon som har en uppfattning om vad det skulle kosta att åtgärda?


Dessutom finns det ett stort spa-bad i ett av de andra badrummen där det endast är tätskikt men inte kakel under själva spa-badet. Resten av rummet är kaklat. Badet är inbyggt med kakel runt om.
3. måste man för täthetens skull ha även kakel under badkar? eller är det endast estetiskt?

säljaren säger att det finns kvitto på badrumsjobben och våtrumsintyg

tack för er hjälp!
 
Är det bakfall i tätskiktsnivå finns inga andra lösningar än att riva ut golv och vägg. Att göra om ett badrum på 7kvm är ju lite beroende på vad man väljer för saker. Räkna med 80-150 000 kr ett standardbadrum utan eget jobb.

Finns det ett bakfall så hade detta åtgärdats av en seriös firma så det är tveksamt om det verkligen finns våtrumsintyg och garantier.

Däremot är det inga problem att ha endast tätskikt under ett inbyggt badkar/bubbelpool
 
1. Om det bara är bakfall som är problemet, man är medveten om det och tycker det är ok, så är det inte hjärndött. Vissa påstår att vattnet inte kan rinna ner till brunnen under klinkersen om det är bakfall. Men ett sådant påstående däremot är i min mening hjärndött. Vatten rinner inte inne i fix och särskilt inte vid en så låg lutning som på ett vanligt badrumsgolv.

Men, se till att mäklaren förklarar klart och tydligt vilket problemet verkligen är!!!

Om du har en stålkula så kan du släppa den på lite olika ställen på golvet och se vart den rullar, då ser du hur golvet lutar och var eventuella bakfall finns.

2. Att göra om badrum är ju dessvärre aldrig särskilt billigt när tätskikt och kakel/klinkers blir inblandat. Är det plastmatta kan det ju bli lite billigare

3. Kakel och klinkers har ingen positiiv inverkan på tätheten snarare tvärtom skulle jag vilja påstå. Däremot skulla jag kanske oroa mig för att badkarets tassar/fötter står direkt på tätskiktet (folie antar jag) och att det kan slita hål på folien med tiden (om det inte redan gjort det). Så det är verkligen något att kolla upp noga. Jag skulle tro att ingen tätskiktsleverantör godkänner detta, och det är då en felaktig installation. Jag övervägde själv den tanken en gång i tiden men slog den snabbt ur hågen. Använder man en plastmatta som tätskikt går det så klart bra. Men annars,nej en tätskiktsfolie är alldeles för ömtålig.

Kolla vilken leverantör av tätskikt det är, och ring dem och fråga, eller skicka ett email så får du, förhoppningsvis, ett skriftligt svar. Kan vara bra att ha när du ska pruta ner köpeskillingen för att kunna åtgärda felen. Om tätskiktet är ok behöver det dock inte bli så dyrt, "bara" kostnaden för att sätta klinkers på den delen. Men så fruktansvärt dumsnålt av de som lät göra så från början. Se till att de får äta upp det nu! ;) Eller be dem om en garanti på den lösningen, det vill dom nog inte ge...
 
kinglolle skrev:
Däremot är det inga problem att ha endast tätskikt under ett inbyggt badkar/bubbelpool
Så om det slitits hål på tätskiktet vid badkarets fötter och orsakat fuktskador i huset så tar försäkringsbolaget detta utan diskussion om lämpligheten i konstruktionen?
 
I Ardex anvisningar för tricom tätskikt så står det typ, ska alltid täckas med keramik

ang. bakfall så är det definitivt inte bra, dels så är det irriterande att det alltid bildas en pöl vatten någonstans som man trampar i....
jag tror inte heller riktigt på att det blir stora problem av ett bakfall om allt annat är riktigt gjort, man kan iof ifrågasätta om allt annat verkligen är rätt när det är bakfall...
 
Kan väl bero lite på hur mycklet bakfall det gäller också? Ett rejält bakfall kan ju göra att man får en pöl på med 5- 10mm djup. LIte mindre problem visar sig bara på att det blöta golvet torkar lite snabbare runt "bakfallspölen", dvs att vid vanlig nedblötning så kanske det blir 1mm mer vatten någonstans. En sådan pöl torkar så snabbt att det inte rimligen klan vara något faktiskt problem.
 
En fast installation av inbyggt badkar ser jag inte som ett problem även om tätskiktet självklart är konstruerat för keramisk beklädnad och inte som ytskikt.

Gällande bakfallet är det däremot ett fel som har undersökts av SP åt 4 försäkringsbolag i samarbete. Resultatet blev att kapillärvandringen åt fel håll ledde till ökad fuktpåverkan på koncentrerade ytor med plattor som lossnade som resultat. Detta förutsatt att bakfallet är i tätskiktsnivå och inte klantig plattsättning så det är bakfall i fixets nivå.

Däremot är det sant att båda badrummen strider mot branschreglerna
 
Redigerat:
kinglolle skrev:
En fast installation av inbyggt badkar ser jag inte som ett problem
Ditt svar på min fråga är alltså; Ja, försäkringsbolagen tar skadan utan diskussion. Det är ju bra, sånt är bolagen verkligen inte kända för.

Själv ser jag det helt klart som ett problem. Tätskikten är helt enkelt för ömtåliga och risken att det kommer gå hål på tätskiktet med tiden är alldeles för stor.


kinglolle skrev:
Resultatet blev att kapillärvandringen åt fel håll
Kapillärvandring åt fel håll? Ändrade de på fysikens lagar i testet också? Du kan väl länka till eller lägga in texten här, vore intressant att läsa. Förtroendet för SP sjunker dessväre stadigt nu för tiden, men sådär får man ändå hoppas att dom inte uttryckt sig.

Som jämförelse kan noteras att den dag jag själv plötsligt insåg att det lär vara konstant fuktigt bakom kakel/klinkers i en dusch, och tog upp det här på forument, var det flera hantverkare som genast bekräftade detta redan väl kända faktum. Så även ur den aspekten kan ett bakfall inte vara några problem.
 
Tack för alla svar!

Jag har ju inte sett hur spa-badet står (är stort som ett hus, 6-8 sittplatser tror jag) Har någon tänkt till så står den väl med benen på något annat än folie, men det vet jag inte.

Om det nu är så som kinglolle säger, att båda badrummen strider mot branschreglerna, vad händer då om det om 6 år blir en fuktskada? försäkringsbolagen säger nej tack, det betalar vi inte?
 
Det är ett mycket större problem om man inte följt tillverkarens anvisningar än om man inte följt en viss branschregel. Ett läckage under badkaret till följd av att det gått hål på folien är imo varken plötsligt eller oförutsett. Nej, oavsett hur ok kinglolle tycker att det är så lär du få problem med försäkringsbolaget på den punkten.

Sent from my GT-I9300 using Byggahus
 
kinglolle: jag antar att du menar att kapilärvandringen följde bakfallet och det resulterade i att det blev rejält blött på "djupaste" stället?
men lossnar verkligen plattorna för det? Många fixer är ju godkända för pooler?

hur som helst så är bakfall alltid fel
 
nino skrev:
men lossnar verkligen plattorna för det?
När SP är i farten kan i stort sett vad som helst hända nu för tiden.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.