Hej har tänkt göra tvättstugen ute i en av våra boder. Det är ca 3-4 meter mellan hus och bod. Vad gäller? Hur djupt måste jag gräva för vatten?? Finns det några bra vattenledningar som man kan använda så man inte behöver gräva så djupt??
Hoppas någon/några förstår min fråga och kan hjälpa mig.
 
Om du undrar om det finns någon slags vattenledning som kan frysa utan att gå sönder så är jag rätt säker på att det inte finns. Och det hade ändå inte varit så kul, om du inte haft vatten i tvättstugan under vintern. Annars finns ju elslingor som hjälper till att hålla värmen. Man kan också isolera ovanpå vattenledningen med cellplast.

Avlopp är inte lika känsliga för kyla, men de måste å andra sidan ha fall hela vägen.
 
Redigerat:
Tack så mycket för tipsen.
 
Jag kan tipsa om Thermia kulvert - den är färdigisolerad och tål väldigt mycket.
Lycka till! :)
 
Tack för tipset JAP-Tina: Men när jag googlade på det så kom det bara upp värmepumpar. Vi har själva värmepump så om jag tolkat det rätt så måste det vara liknande rör som går från värmepump in till huset??
 
Hej Steve_lfc,

Det finns flera märken av kulvert (dvs färdigisolerad slang) - just Thermia är både bra och billiga (självklart dyrare än oisolerad slang men man slipper gräva och/eller mecka med isolering) men finns kanske bara tillgängliga hos grossister som inte säljer till privatpersoner, så sök på kulvert. Var bara noggrann med att det är PEX- el PEM-slang som tål trycket och inte sk collectorslang (som används till sommarvatten och solpaneler, t ex).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.