Hej!

Jag har lite funderingar på att flytta alternativt bredda min infart och bygga om garaget så man kan köra rakt in istället som nu in på tomten och en 90 graders sväng.

Det skulle betyda att jag skulle antingen flytta min 5 meter breda infart till bredvid där den är, eller så bredda den så den gamla blir halverad från 5meter till 2,5 meter och sedan 5 extrameter.

Nu är infarten enligt det röda.

Skulle vilja göra om infarten till det blåa och bygga om garaget som det gröna visar!

Får man göra såhära? Vem är det jag ska kontakta isf och vad är det som gäller för regler angående infart!?

Garaget förstår jag såklart behöver bygglov, det är regler och så angående infarten jag funderar om!

flytta_infart.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du får gjuta hela din framsida i betong eller asfalt om du vill, bara du inte ändrar höjden såpass, för det krävs marklov, men din tomt ser paltt ut. Finns inga regler som säger att man måste ha gräsmatta på ett visst antal kvadratmeter eller på en särskild plats på tomten och därmed inga regler om infarten heller.

De synpunkter som kan finnas är rent trafiksäkerhetsmässiga och några sådana hänsyn finns ju inte i ditt läge.
 
Jag har läst runt en hel del nu och märkt att det ofta är krav på 6 meter från garageport till väg för att kunna stanna bilen och kliva ut och öppna port utan att hindra trafik, finns det någon sanning i detta?
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
Kan vara, det regleras isåfall i detaljplanebestämmelserna där du bor. Ett snabbt samtal till kommunens stadsbyggnadskontor bör ge dig svar.
 
Anna_H skrev:
Du får gjuta hela din framsida i betong eller asfalt om du vill, bara du inte ändrar höjden såpass, för det krävs marklov, men din tomt ser paltt ut. Finns inga regler som säger att man måste ha gräsmatta på ett visst antal kvadratmeter eller på en särskild plats på tomten och därmed inga regler om infarten heller.

De synpunkter som kan finnas är rent trafiksäkerhetsmässiga och några sådana hänsyn finns ju inte i ditt läge.
Den lokala vatten&avloppsorganisationen kan ha åsikter om hur mycket av din tomtyta du hårdgör och hur dagvattnet tas om hand men det är ingen bygglovsfråga...

Infarter är inte lovpliktiga men prata med kommunens gatukontor så att det inte försvårar något eller äventyrar trafiksäkerheten..
 
Hej

Du kommer inte ångra en stor och bred infart...förrän en riktig snöig vinter
 
  • Haha
lallelapp
  • Laddar…
ZNK skrev:
Hej

Du kommer inte ångra en stor och bred infart...förrän en riktig snöig vinter
Äh, då kan man ju välja att skotta bara halva, och ha den andra halvan att lägga snö på! Jag tycker tvärtom att det är vanligt att folk idag har svårt att hitta en plats att lägga sin snö på utan att mosa sina buskar och planteringar...
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag ska vid tillfälle rita upp allt i sketchup och fara förbi kommun och fråga istället för att ringa. Jag tror chanserna att få igenom det ökar.

Angående infart så kommer den fortfarande rymma 2-3 bilar om jag minskar den till hälften, och skotta är relativt enkelt med en snöslunga ! ;)
 
lorens skrev:
Jag har läst runt en hel del nu och märkt att det ofta är krav på 6 meter från garageport till väg för att kunna stanna bilen och kliva ut och öppna port utan att hindra trafik, finns det någon sanning i detta?
Så kräver dom i Uppsala, i alla fall av mej 6 m till tomtgräns sa dom dvs till trottoaren för jag skulle inte få stå med bilen på trottoaren medans jag öppnade portarna :mad: så mitt garageprojekt fick läggas ner innan det började :( man borde naturligtvis bo utanför detaljplanerat område för att hålla klåfingriga politiker och tjänstemän borta från sin egendom :rolleyes:
 
Jan-Å skrev:
Så kräver dom i Uppsala, i alla fall av mej 6 m till tomtgräns sa dom dvs till trottoaren för jag skulle inte få stå med bilen på trottoaren medans jag öppnade portarna :mad: så mitt garageprojekt fick läggas ner innan det började :( man borde naturligtvis bo utanför detaljplanerat område för att hålla klåfingriga politiker och tjänstemän borta från sin egendom :rolleyes:
Men jag som har tänkt att ha kvar infart även där den är nu, alltså bredvid framtida portarna. Då borde det väl inte vara något bekymmer?
 
lorens skrev:
Men jag som har tänkt att ha kvar infart även där den är nu, alltså bredvid framtida portarna. Då borde det väl inte vara något bekymmer?
Det vet man aldrig med klåfingriga tjänstemän och politiker ;)
Enl uppgift så är mitt nuvarande garage byggt för nära trottoaren men det skedde 1965 så det är inget man gör något åt, men söker jag byggnadslov för ett nytt måste det flyttas in på tomten och dom 6 m ut till trottoaren finnas. Detta blir opraktiskt då garaget i så fall täcker ett av 2 fönster i vardagsrummet :rolleyes: så åt det hållet kan jag inte bygga. Gatan som garaget vetter mot har en rad med gräsmatt/träd utanför trottoaren så det är 6 m till gatan men dom räknar från tomtgränsen mot trottoaren.
Även om jag inte delar bedömningen kan jag förstå den, har svårare att förstå att det är ok att ha det som jag har det nu (det är flera fastigheter som har liknande "problem" där bilar parkerade framför garaget tar upp hela trottoaren) men inte att bygga nytt och få det lika som nu.
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
Nej man kan verkligen aldrig riktigt förstå sig på hur tjänstemän och politiker tänker.. Allt är inte alltid logiskt eller rättvist!

Där jag bor har grannen då fått lov med dubbelgarage, men en granne längre upp vid en fyrvägskorsning fick inte lov pga sikten i korsningen. Garagets ytterkant skulle bli ca 5 meter från korsnigen.

Han planterade då en hög häck vid dikeskanten, så det är ca 1,5 meter från hörnet på körbanan, men detta är helt OK fastän allt sikt skymms av häcken! :/

Jag hoppas dock att dom kan förstå mitt resonemang med att jag har kvar infart där jag kan parkera bil innan jag öppnar portarna!
 
Jan-Å skrev:
Så kräver dom i Uppsala, i alla fall av mej 6 m till tomtgräns sa dom dvs till trottoaren för jag skulle inte få stå med bilen på trottoaren medans jag öppnade portarna :mad: så mitt garageprojekt fick läggas ner innan det började :( man borde naturligtvis bo utanför detaljplanerat område för att hålla klåfingriga politiker och tjänstemän borta från sin egendom :rolleyes:
En fjärrstyrd garageportsöppnare löser väl det lilla problemet?
 
Några detaljplaner har bestämmelser om var infart får vara.
Vad jag vet ska det alltid vara 6 meter framför garaget, också utanför detaljplan. För carport gäller dock inte den bestämmelsen.
 
mycke_nu skrev:
En fjärrstyrd garageportsöppnare löser väl det lilla problemet?
Ibland har man bilen stående ute när man vill öppna/stänga porten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.