Tänkte jag skulle visa upp höstens projekt.
. Fåtölj.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.youtube.com/watch?v=yMrgIBNZTC8


Idén är några år gammal från när jag satt och drack öl en fredag och efter midnatt kollade på Boston Legal när de satt i varsin fåtölj på balkongen efteråt. I efterhand har jag läst mig till att de inte var betong. Men då hade jag redan lagt de i listan på projekt att göra. Formen har jag designat själv och måttat mig fram till hur stort allt skall vara. Vissa begränsningar blev det mot original designen jag tänkt mig, skivan jag hade i formen gick inte att bocka som jag tänkt mig från början.

Tänk på en sak.

Alla kan!

// Johan
 
  • Gilla
tpsoft och 8 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Härligt!
Hur är de att sitta i? Jag har suttit i betongfåtöljer som var uppvärmda med elslingor för att vara användbara även på vintern, det var dock i en offentlig park och således "någon annan" som betalade.
 
Rätt hårda att sitta i även om de hade varit uppvärmda, rekommenderar något mjukt under rumpan tex fårskinn. Går ju att byta sitsen till en med värme slingor men de är inte prioriterat just nu.
 
Så sjukt häftiga och snygga!!
Jag tycker att det är roligt att hålla på med betong.. men här har det bara blivit småprojekt änsålänge!
Önskar att jag hade kunskapen att kunna göra något liknande!
Berätta gärna mer om hur du gjort dom!!
Hur många delar är dom gjutna i?
 
Den är delad i 5 delar då jag tänkte på att de skulle gå att flytta delarna.
Först så fräste/sågade jag ut i MDF sidorna så som jag tänkt mig designen, sen limmade jag på oljehärdad board på de och fräste rent de med en kantfräs.

Sen behövde de förstärkas lite tyckte jag så jag limmade/skruvade dit lite spillvirke. Sedan bockade jag en oljehärdad board efter dessa som jag sedan förstärkte med diverse brädor. Sitter även lite gängstänger och hål för att kunna skruva ihop dessa. Borde framgå hyfsat av bilderna. Framsidan är inskjuten eftersom det är svårt att få in den annars. Fyllde alla delar upp och ner med betong. Jag gjorde mina armstöd 2 och 2 och ryggstödet ihop. Osäker på om jag skulle göra så igen, fick använda ett spel för att lägga ner ryggstädet. Krävdes 2 personer för att resa ett ryggstöd efter jag lagt de ner och format av.

Cellplasten fräste en kompis ut, de var mest en test om det skulle fungera. Som ni ser är det även en försänkning gjord på ryggstödet för att sänka in armstödet.
 
  • sidor.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • armstod_betong.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • armstod_bockning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • avformning_ryggstod.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • cellplast.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_0575.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • framsida_bakifrån.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • halvmonterad.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ryggstod_armering.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ryggstod_armstod.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Sjukt snygga! Vad tar du för ett par?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Hemmakatten
Häftigt! Den mjuka formen på fåtöljen är inte något man förknippar med betong men kontrasten mellan mjukt och hårt gör fåtöljerna ännu mer spännande. Det är som att ha en skulptur i trädgården. Helst bör de stå för sig själva i gröngräset och inte på en altan eller med huset som bakgrund.
 
gockemannen skrev:
Sjukt snygga! Vad tar du för ett par?

Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Tror inte det är aktuellt att göra några åt någon annan, tror det blir billigare att ta en finsnickare att göra formen. De har bättre grejer, plats och betydligt snabbare än mig. Vill inte ens fundera på hur många timmar jag lagt ner på att bygga formerna och funderat på hur de skulle se ut. Hade jag varit smart hade jag satt en svetsfirma att bygga de i stål så man kunnat återanvända formen.
 
Man blir lite sugen på något nytt betongprojekt nu när sommaren börjat visa sig... Skulle nog behöva ett par fotpallar, frågan är vad som skulle passa.
 
Jag vill egentligen inte vara negativ och kritisk (det vill du visst säger hustrun),
men blir det inte fruktansvärt kallt om rumpan att sitta på betong?
Och kallt om ryggen när man lutar sig tillbaka?

Till utemöbler föredrar jag trä, i undantagsfall plast.


Men visst är det snyggt. Ett konstverk!
 
De är kalla på vintern, sommardagar är de riktigt varma o sköna. De lagrar värmen rätt bra faktiskt, jag hade själv trott de skulle vara kallare. Tanken är väl att de skall hamna på en grusad yta som en liten "lounge", väntar bara på att grävmaskinen skall komma så snart tjälen släpper. Måste varit djup i år... Börjat med ett par kors typ jägarstol som skall bli fotpallar, får se hur de blir. Måste bli av med lite överskotts energi. Skall prova att gjuta skivan som ligger på korsen mot en glasskiva för att se hur ytan blir. Återkommer med bilder.
 
fotpall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blev lite i minsta laget, får jobba på det där med ögonmåttet. Annars nöjd med design och funktionen. Får nog bli en bänk av de där. Överväger på att klyva en stock o lägga på de och göra ett par större till fåtöljerna.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Grymt snygga! Bra jobbat, tänk om man kunde göra nåt sånt. :)

Mvh Kim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.