I vårt suterränghus är garaget byggt under jord. Bredvid garaget finns ett litet förrådsliknande utrymme, nästan som en jordkällare. Helt under mark, förutom dörren som är en enklare ytterdörr. I vintras blev det så fuktigt i utrymmet att dörren inte gick att få upp på flera månader (fastfrusen). Det sitter en skorsten på utrymmet som går genom marken 1-2m innan den dyker upp i trädgården. Det är enda ventilationen i utrymmet.

Hur ska jag få ner fukten i utrymmet? Kan jag helt enkelt sätta en ventil i ytterdörren (långt ner på dörren) och kanske rensa "skorstenen"? Eller borde jag sätta in en fläkt?

Förslag mottages tacksamt.
 
Ett år sedan jag skrev det här inlägget.... Kanske någon som kan bidra med ventilationsideer i år..? :)


Sent from my mobiltelefon using Byggahus.
 
P
ok, jag skjuter in en åsikt:cool:

Jag tror du är på rätt spår, sätt in en ventil i dörren och se till att luften kommer ut i "skorstenen". Funkar inte det skulle jag testa att sätta in en utsugsfläkt.

Det kan vara idé att lista ut var fukten kommer ifrån, det kan ju vara vatten som ligger mot grunden som kommer in, då är det kanske dags att titta över dräneringen.
 
Hmm, fastfrusen dörr till en jordkällare? Jag skulle gissa på att dörren svällt av fukten. Själva grundidén med jordkällare är ju att det skall vara frostfritt. Eller är ditt garage ett kallgarage?
 
Hmm, ja, det är klart att den kanske var svullen. Jag kan tänka mig att dräneringen inte är så bra utanför jordkällaren, för det har varit fukt och frost på väggarna på vintern. Däremot har jag inte (sett) något fuktgenomslag i garaget som ligger precis intill. Får nog satsa på att i första hand öka ventilationen och i andra hand se över dräneringen. Huset är byggt -82 så visst kan det vara dags att dränera, men jag hoppas klara mig några år för det kommer bli dyrt så som huset ligger....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.