Hejsan

Är ny här inne på forumet och behöver lite hjälp.
Vi hyr en villa och det finns en liten källare under "uthuset" som man kommer åt via en lucka i golvet, problemet är att det är väldigt fuktigt där nere.
Kan man råda bot på detta utan att gräva och dränera från utsidan?

Skickar med en bild som visar hur det ser ut.
 
  • IMG_0118.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avfuktare! :)
 
Har tänkt på det oxå men riken är väl att fukten kommer tillbaka hela tiden?
 
Jepp dränerar du inte och lägger typ platonmatta, så kommer fukten tillbaka...
 
Med en avfuktare så borde de klimatet i källaren bli mycket bättre och eventuellt mögel försvinna. Avfuktaren värmer också upp utrymmet.
 
Med tanke på att avfuktaren förmodligen måste gå mer eller mindre för jämnan eftersom fukt hela tiden tillförs, kan det inte vara en idé att se över ventilationen också? Vet inte om det ens är möjligt i källaren ifråga, men ventilation i kombination med värme brukar göra susen.
 
Man måste göra rätt då man kombinerar luftavfuktare och ventilation. Om man har bra genomluftning i rummet man avfuktar så blir resultatet att man avfuktar uteluften hela tiden.
 
Det är sant. Tänkte mest på att även kontinuerligt tillskjutande fukt i ett stängt utrymme skulle innebära konstant körning av avfuktaren. Men jag kanske tänker fel, det händer titt som tätt :)
 
Har själv en avfuktare i källaren som går för jämnan sommar och höst.. Mkt stor skillnad i klimat! Värme och ventilation har ju samma funktion.. Frågan är vad som är effektivast och billigast...

Jo! Om det blir avfuktare, glöm inte att stänga alla ventiler så du inte avfuktar hela världen.. ;)
 
I vår källare (ej omdränerad sedan huset byggdes 1981) har vi också en avfuktare, men bara när vi hänger tvätt. Då är ändå FTX-systemet igång samtidigt och möjligen avfuktar jag då till viss del uteluft. Aldrig tänkt på det, men vi har förmodligen inga större problem med fukt trots allt, eftersom vi aldrig når över 60-65% RF även om avfuktaren är avstängd för jämnan. Det var just med tanke på vårt relativt torra källarklimat som jag fick för mig att ventilationen ändå var viktigast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.