AXS
Låter bra! Ska kolla upp lin.

Kanske ska tillägga att huset bara används på helgerna under vinterhalvåret och har under tiden en temperatur på 12grader.
Slår man på L/L(via telefon) på morgonen och alla element + eldning + luftavfuktare i sovrummen när man kommer fram tar det ca 3h att få 22grader i hela huset. Det gäller till ca 10 minus.
Om det är kallare slår grannen igång alla element på max dagen innan.
 
Jag tycker du även ska kika på andra cellulosabaserade skivor. Min erfarenhet är att lin är svårt att skära/såga i, det är ju så otroligt trådigt. Men kanske att skivorna är mer finfördelade?

I mitt hus har jag isolerat snedtak och några väggar med två olika typer av cellulosaskivor. Först köpte jag ngt som hette Vital, en finsk produkt från Bauhaus. Men fabriken brann ner så då försvann Vital. Då köpte jag istället från Feelingwood och de är jag riktigt nöjda med. Lätt att såga i med vanlig fogsvans.
 
AXS
Bästa skulle ju vara om det gick att skära. Man ska kolla upp dina tips sen när jag vet mer.
Skivbredd kan vara ganska avgöranade tror jag, om jag har turen att ha samma CC överallt.

Nu visar det sig dock att snickaren som ska göra det mesta verkar sega. :/
 
Ser att du bor i södermanland...då har du bra tillgång till Feelingwood.
 
AXS
Oj, det är fel. Måste ändra.

Har bott i Eskilstuna, flyttat till Stockholm.
Huset ligger i västergötland och är mina föräldrars, sommarhus eller vad man ska kalla det.

För att göra det lite mer komplicerat.
 
Feelingwoods återförsäljare i Västerås har ordnat så att man kan hämta upp skivor och annat (väv, tejp mm) i Veddesta (Barkarby) en dag i veckan ungefär. Ring och snacka med dem om du är intresserad!
 
Hej, har skummat igenom tråden men det verkar vara lite olika bud.

1) Ja det är en vanlig konstruktion. Det är ovanligt att det är något isoleringsmaterial i från början.

2) Ja det är enkelt och lönsamt att isolera denna konstruktion.

3) Det enklaste är att spruta i lösullsisolering från utsidan i borrade hål. Lämpligen låter du någon isoleringsentreprenör göra detta.

4) Se till att det blir vindtätt på både in och utsida.


Lycka till
 
Skulle börja tilläggsisolera kåken i somras och när jag rev upptäckte jag att det var isolerat med spån. Jag valde att riva allt utom innervägg och reglar och börja från början. Hittade då att tidigare ägare hade satt upp en ångspärr vid en tidigare invändig renovering, det var skönt att slippa det.

Jag hade kontakt med Isover och fick uppgifter kring hur jag kunde tänka med isoleringen i min kåk. Så jag lade på 95+95 korslagt (innersta lagret liggande och yttre stående). Sen passade jag på att uppgradera ventilationen med nya bättre ventiler och förbereder för att ha viss mekanisk ventilation i form av en mindre värmeväxlare som behåller 75%av värmen. Nästa år blir den en vägg till.

Jag tycker att det inte är någon idé att byta panel innan du har bestämt dig för om du ska isolera eller ej. Bättre att göra allt på en gång då istället för att behöva riva en gång till.
 
Hej!

Jag har ett hus som är byggt 1928 det har 2 våningar 80m2 nere och 70m2 uppe plus källare och vind. Jag har snart renoverat isolerat och dragit nya elledningarl i hela huset. Jag funderade länge på hur jag skulle göra men det blev insidan eftersom det ändå behövde en uppfräschning och jag kunde göra det mesta själv. Jag har använt stenullsskivor, åldersplast och spånskivor. Jag har låg uppvärmningskostnad med el/oljepanna och klarar mig med 1,5 kubik olja vilket jag använder vid minusgrader (elpatronen klarar inte för många minusgrader) och el när priset är rätt På utsidan sitter samma panel som när huset byggdes norrländskt kärnvirke jag har skrapat det trärent och målat om det 1998 och det håller bra med flyggers olje täcklasyr (3-4 lager). Om det skulle bli aktuellt att göra något från utsidan skulle jag använda vindskiva (tror jag det heter den är gul), men största effekten får man om man gör det inifrån. Jag har fått många erbjudanden om fjärrvärme men det vågar jag mig inte på det eftersom jag ser vilka problem med fukt och dålig ventilationl en del av mina grannar har fått när skorstenen blir kall. Så småningom funderar jag på att byta till jordvärme och installera täljstenskaminer på båda våningarna.
 
Hej!
Bor i ett hus byggt 39 med samma konstruktion, fast vårt är putsat utanpå.
Våra snickare rev utvändigt ner till stommen.
Bytte rötskadad stomme.
Drog en del ny eluttag.(jag är elektriker)
Klädde med vindskyddsduk och glesade med reglar på c/c 300.
Sen sprutades alla väggarna med papiruld (typ ekofiber (rivet och inpregnerat tidningspapper)).
Detta är nog den enda isoleringen som är godkänd att spruta i fullhöga väggar utan plast.
Och jag är av den åsikten att om man köper isoleringen färdigsprutad i vägg så spar man massor av tid och besvär. Själva isoleringen ska man ju köpa i alla fall.

Och oj vad huset blev varmt i vintras.
Lycka till!
Urban
 
AXS
Hej och tack för alla era svar!

Kollar man på bilden nedan saknas det en del, mellan panelen och de spåntade brädorna sitter läckt.
Eftersom bara panelen, läckten och locken ska bytas kommer vi inte åt att sprut in någon isolering. För mycket jobb.

Det som kanske sker är att sätta någon typ av skiva på de spåntade brädorna emellan de nya läckten.
Vi har en snickare som ska komma med ett förslag.

Panelen är snuskigt tjock, mer än 25mm på sina ställen, så det går nog att få in någon skiva +luftspalt
utan att väggen blir så mycket tjockare.

Återkommer med mer info och bilder när jobbet har påbörjats.
zeus_axel skrev:
Om jag inte fattat helt fel ser väggen ut såhär:
[bild]
1. Lock
2.Panel
3. Spåntat
4. Regel 10-15cm. cc 60cm.
5. Spåntat
6. Gips i vissa rum, tretex/massnoit i något och panel i något.

Är det en ovanlig lösning? Kan jag ha sett fel?

Det är det stora vita området som jag vill täta.
 
När du rivit av panelen kan man borra hål i de spontade brädorna i varje "fack" och blåsa med cellulosa.
Har du tur så är facken redan till stor del fyllda med spån så att det räcker att fylla det översta utrymmet.
Passa sedan på att även blåsa vinden.
Jag anlitade en entreprenör som blåste hela huset på 2 dagar, ytterväggar vissa innerväggar, "kattvindar" mot tak samt vinden.
 
AXS
Det blir 30mm skiva som ersätter vinpapp, kommer bli 25mm utbyggnad totalt genom att ta tunnare läckt och panel.
Inte optimalt, men det verkade inte finnas några bra fack att spruta i.

Det är två sidor av huset som ska fixas. Totalt går det på 70 000:-. Helt okej.
 
AXS
Det blev någon skiva på väggen. Skulle vara 22mm, men blev 50mm.
Inte särskilt nöjd över mina föräldrars beslut. Skottgluggar.

Annars mycket bra.

DSC_0296.jpg
 
AXS
DSC_0295.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.