Y
har mekanisk ventilation, eller vad det kallas. Takfläkten suger ut luften från tre punkter i huset iaf.

Jag vill låta en elektriker installera någon form av styrning som tillåter mig att stänga av fläkten vissa tider. Kanske rentav vissa ute-temperaturer? Men tider iaf...

Vad är det mesta prisvärda och roligt avancerade jag kan skaffa då för uppnå detta?
 
Varför vill du stänga av fläkten på så vis få sämre innomhusklimat?
Stänger du av fläkten på vintern så kan den faktiskt frysa fast om du har otur och när du startar den så bränner du den.
 
  • Gilla
Jörgen Skog
  • Laddar…
Y
För att spara värme.
Att det inte är fräsch luft under tiden jag är och jobbar gör inte så mycket.
Vore kul att testa för se om det blir någon skillnad.


Så gör ju många stora fastigheter, stänger av under helger osv.
Vissa har ju rentav rörelsedektorer och styr så luften bara rör sig i de zoner folk är i.


Angående frysafast. Så skulle jag ju haft en "dimmerfunktion" så den bara gickner i varv att den precis snurrade alls, än att stängas av helt.
 
Redigerat:
Yrrol skrev:
För att spara värme.
Att det inte är fräsch luft under tiden jag är och jobbar gör inte så mycket.
Vore kul att testa för se om det blir någon skillnad.


Så gör ju många stora fastigheter, stänger av under helger osv.
Vissa har ju rentav rörelsedektorer och styr så luften bara rör sig i de zoner folk är i.


Angående frysafast. Så skulle jag ju haft en "dimmerfunktion" så den bara gickner i varv att den precis snurrade alls, än att stängas av helt.
Ok.
Lite beroende av vad det är för fläktmotor så kanske det funkar med en sån här?
http://www.elbutik.se/product.html/varvtalsregulator-eljo-trend?category_id=321

Men man får kolla upp vad det är för typ av fläkt och hur den kan regleras. Samt effekten på den.
 
Y
Fast så ska man lyckas få timern att inte bryta strömmen helt också.

Med andra ord ett tidsstyrt relä istället, så istället för bryta strömmen - vägleder till en annan väg dvs via regulatorn.
 
Fläkten ska aldrig stängas av!

Anledningen är att den skapar ett undertryck i huset, och det gör att fukt inte tränger upp på vinden eller in i väggarna. Människor skapar fukt genom andning, svettning, matlagning, dusch, bad etc. och hamnar den på fel ställe ökar risken för mögelproblem dramatiskt.

Det går bra att sänka varvtalet, men det ska vara konstant undertryck i huset.
 
O
Frågan är hur lång payof tid man får innan det är återbetalt.... en fläkt som hela tiden går med ett konstant varvtal borde inte dra såna hiskeliga summor... En fläkt borde dra lite mer ström i startögonblicket.... vilket gör att det borde ta ännu längre tid att räkna hem.
 
Det borde gå att bygga ihop en varvtalsregulator och ett tidur. När ingen är hemma går fläkten ner på min varvtal och på övriga tider går den på normalfart.
Det finns varvtalsreulatorer som har ett vred med 5 eller 6 fasta lägen. Slaktar man ett sådant och bygger ihop med ett tidur och ev också ett extra relä får man en enkel lösning för att styra varvtalet. Ev kan man också lägga till en omkopplare för att manuellt kunna minska vartalet t ex om man reser bort.
Jag hade en liknande (hemmabyggd) lösning tidigare innan jag satte in FTX. Funkade bra och jag märkte aldrig av några fuktproblem.
 
Enklast och billigast blir troligen en rasp pie och en näve elektronikkomponenter för några guldpengar. Då kan du hämta utetempen från temperatur.nu och slipper egen tempsensor tex.
 
Y
Den är ju tänkt att vara av när det inte är folk i huset, dvs ingen som andas fukt.
Och kan de nu göra såhär i viktiga byggnader såsom skolor så går det nog bra här hemma med.

Har ordnat ett tidur nu. Och elektrikern tyckte det var bättre att jag lät fläkten starta upp korta stunder ibland, än att den gick på lågvarv. Gällande risk för frysa fast.

Besparingar, tja, den blåser ju ut rätt stor mängd av varmluft i huset, så någon skillnad bör det ju göra.

hager-eg103.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är intresserad av att göra samma sak själv. Har i dagläget ett relativt nyinstallerad frånluftssystem som suger ut från toaletter, badrum och tvättstuga. Fläkten är kopplad via en 5-stegs transformator.

Jag skulle vilja ha samma sak men skulle även vilja varva upp den när någon duschar t.ex. Exempelvis via en hygrostat som känner av en brant ökning av RH. Vad är egentligen det enklaste här? En raspberry pi kopplad till reläer? Kanske en servomotor kopplad till raspberry pi som faktiskt vrider på stegtransformatorns vred?
 
vectrex skrev:
Är intresserad av att göra samma sak själv. Har i dagläget ett relativt nyinstallerad frånluftssystem som suger ut från toaletter, badrum och tvättstuga. Fläkten är kopplad via en 5-stegs transformator.

Jag skulle vilja ha samma sak men skulle även vilja varva upp den när någon duschar t.ex. Exempelvis via en hygrostat som känner av en brant ökning av RH. Vad är egentligen det enklaste här? En raspberry pi kopplad till reläer? Kanske en servomotor kopplad till raspberry pi som faktiskt vrider på stegtransformatorns vred?
Enklast och billigast tror jag som sagt är att styra en triac från rasp:en. Då slipper du all annan reglering och du kan styra fläkten helt mjukt.
 
Odjuret skrev:
Frågan är hur lång payof tid man får innan det är återbetalt.... en fläkt som hela tiden går med ett konstant varvtal borde inte dra såna hiskeliga summor... En fläkt borde dra lite mer ström i startögonblicket.... vilket gör att det borde ta ännu längre tid att räkna hem.
Jag har (egeninstallerad) mekanisk frånluft, ca 250m2 yta som ventileras enligt norm dvs i runda slängar ett luftombyte varannan timme genom 6 utsug. Min fläkt drar 50W.

Jag skulle *inte* vilja dra ner fläkten när jag inte är hemma. Det blir tillräckligt dålig luft ändå när huset står igenbommat. Och jag vill inte ha upp fukt m.m. på vinden. (Det räckte med det mögel som blev av förre ägarens brist på ventilation).

Att man gör såhär på arbetsplatser och i skolor är enbart för att spara pengar. Inte för att det skulle ha någon annan fördel. Tvärtom. Jag arbetar själv i en byggnad med styrd ventilation, och den har jag behövs hacka för att få drägligt kontorsklimat. (Arbetsmiljö är tydligen inte "miljö" nog för att ta någon hänsyn till. :mad:)
 
Odjuret skrev:
Frågan är hur lång payof tid man får innan det är återbetalt.... en fläkt som hela tiden går med ett konstant varvtal borde inte dra såna hiskeliga summor... En fläkt borde dra lite mer ström i startögonblicket.... vilket gör att det borde ta ännu längre tid att räkna hem.
Men alltså det är ju inte strömmen som driver fläkten som är det man primärt vill spara in på. Nej, naturligtvis handlar det om värmen som man bara blåser ut utomhus, det är däri besparingen ligger. Kanske inte enorm besparing, men troligen bra mycket större än 50W en kall vinterdag!
 
Vad har du för takfläkt idag? Är det en äldre fläkt skulle man kunna byta till en ny med "EC-motor" i, dessa nya fläktar går att styra med en vanlig 0-10V styrsignal.

Nackdelen med nästan alla Triac-styrningar är att de kan ge oljud i fläkt/motor.

Att man stänger av ventilationen i större anläggningar beror på att man har mycket högre luftomsättningar än i en bostad, skolor ligger man ofta lite över 2 oms/timme medan en bostad runt 0,5 oms/timme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.