Köpte den för en vecka sedan ungefär. Jag har en Makita 4341 från 2006 att jämföra med så det finns ju en del saker jag tycker är bra med den nya. Bladstyrningen känns riktigt bra, den ligger nära sågfoten och fungerar som en kil mot bladet. Strömbrytare med noll-spänningsbrytarfunktion uppskattas. Vilken turbomotor som sitter i, 3800 slag per minut... Denna har förutom den vanliga skalan på hastighetsratten 1 - 5, även "A". Det är ett automatläge med mjukt pådrag, det betyder att i "A" läget så startar den på lägsta men så fort du börjar såga så drar den på upp till max. Det vibrerar inte mycket om denna fast här är min Makita outstanding, stor skilnad med Makita som vinnare. En feature,( nödvändig, hmmm) du kan "programmera" om belysningen och ändra mellan blinkande och inte blinkande.

En sak jag uppskattar är de utbytbara sågfötterna som byts på ett kick. En plattfot som alltid är vinkelrät mot bladet, en vinklad med justerratt (slut med insex...) och en som smidigt kopplas på skenan.

Sågen är absolut en uppgradering trots vibrationerna
 
Ett tillägg bara, den stannar alltid med spännaren längst upp!! Försökte att finta den men icke. Bladutmatningen är också i klass med det andra, bladet skjuts ut ordentligt.
 
Då kunde de ta mig fan ta tillbaka alla 400 för det är den sämsta maskin jag någonsin använt.
Den ligger bara i bilen och är inte använd totalt 10tim sen jag köpte den då den släpptes. :(
Sågsnittet är ju under all kritik och då har den ändå varit på serviceverkstaden ganska omgående då jag märkte hur dålig styrning där var, och ändå är den lika kass...
 
Har klämt på den. Smal och fin i greppet för en annan som inte har så grova fingrar.
Lätt var den också, 1,9kg.
Står på inköpslistan nu.

På tal om 400:an så nämnde säljaren att dom hade tagit tillbaks dom för att dom inte sågade rakt.
 
Flinks har Festooldagar mellan 24-27 sept för oss stockholmare, hoppas man får provköra sågen då. Dessutom 500 kr rabatt under kampanjdagarna.
 
Ja 400 var en katastrof om nu festool har dragit in alla 400 så borde dom som köpt också få lämna tillbaka. Om dom är så knäppa att dom släpper en icke färdig produkt så får dom skylla sig själva. Undrar hur mycket det skadat deras ryckte och trovärdighet.

Pär
 
Ska fan ta mig åka och besöka min leverantör och han ska få 400:an ställd på disken för den är som sagt nästintill ny då den bara agerat hyllvärmare i bilen sedan den införskaffades efetrsom den är totalt värdelös. :(

Byte ska krävas ! :)
 
För den oinvigde, hur var föregångaren då? Bra såg eller?

Edit: Inte 400:an då alltså.
 
Redigerat:
Tror att 400 fortfarande säljs. Den finns på hemsidan åtminstone.

Min åkte tillbaks på 30 dagars optionen. Ingen bra produkt. Men, om man bortser från problemet att såga rakt så gilla jag den. Lite nyfiken på den nya är man allt.
 
300 var/är en riktigt bra maskin...

Tydligen var tanken från början att den skulle frösvinna när 400 kom, men 400 blev absolut ingen succe så därför fick 300 finnas kvar...
Sen har man ju konstaterat varför inte 400 blev en succe och därför åtgärdat denna genom att bl.a lägga in samma styrning som på den gamla 300 och därmed skapade man 420...

Dock sa min ÅF idag att de inte dragit tillbaka 400 utan de som finns kvar ska tydligen säljas, hur fan de nu kan rsonera så och lura ännu fler... :(
Alltså kunde man glömma att få bytat in 400 mot en 420...

Men man kan ju alltid lämna in den till service gång efter gång och klaga och har man tur till slut så ger de med sig... hehe

Jag använder ändå aldrig den utan bara min 300 som är suverän :)
 
På tyska och svenska hemmsidan hittar jag inte 400 utan bara 300 och 420. Hittar någon film om 400 när jag gör en sökning.

pär
 
pär h skrev:
På tyska och svenska hemmsidan hittar jag inte 400 utan bara 300 och 420. Hittar någon film om 400 när jag gör en sökning.

pär
Det gör inte heller. Däremot fanns den där tidigare i veckan.
 
Den finns fortf hos Axminster. Antar att dom inte tar in den nya innan alla gamla är borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.