Hej,
Vi har en Energikassett från Eurofire (front), men jag funderar på hur man kan lösa med tillluft på ett bra sätt?
Nu när vi eldar så får vi eftersom vi inte har ett allt för tätt hus, får vi väldigt mycket drag runt fönsterna, antar att det har att göra med att när man eldar så förbrukar den så mycket syre att den skapar ett sådant undertryck att den drar luften genom fönstren, funderar på om man ska ta upp ett hål i golvet eller i väggen, och på något snyggt sätt leda fram en ”luftkanal”.
Hur mycket luft förbrukar den, hur stora kanaler behöver man, hur skulle ni lösa detta?

/Gusan
 
De flesta rör för tilluft till kaminer jag har sett har vart Ø100mm spiro eller Ø110 avloppsrör.
 
Gusan skrev:
Hur mycket luft förbrukar den,
/Gusan
För 1kg ved går det åt ca 10kbm luft (ca 13 kg).
 
Har torpargrund på huset, funderar om man ska göra hål i golvet på något snyggt sätt.
Är det någon som har förslag?
 
Nyligen fått en insats installerad av proffs. De satte ett 100 mm Spiro som hämtar luft utifrån. Det är ca 2,5 m mellan spis och yttervägg. Röret ska kondensisoleras. Om du googlar lite hittar du instruktioner hos tillverkare av kaminer. Olika modeller av kaminer kan kräva olika mycket luft, tror jag.
 
De ca 10 kbm luft/tim som kassetten tar med stängda luckor kan inte orsaka nån stor skillnad på fönsterdraget. Det utsug du har i en ventil i badrummet är tex 4 ggr mer och startas köksfläkten sugs det ut 300-600 kbm/tim
 
Visst är det gott om drag i huset, men jag tror att det blir skillnad när man eldar.
 
Tror Keddy anger ca 25kbm/h för sina kasetter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.