Hej alla!

Har fått fiber dragit till huset och fått en ful fiberbox uppsatt på väggen i vardagsrummet.

Jag har problemet att när jag kopplar in (mha en antennsladd) på det lokala antennsystemet i huset så får jag väldigt dålig bild på VISSA kanaler (Danska kanaler och Eurosport vad jag märkt) och iom att det är digital så innebär ju dålig siganl att det bli en helsvart bild. När jag drar en kabel direkt från väggboxen till TV´n så funkar kanalerna som dom ska. Har införskaffat en antennförstärkare som sitter i väggkontakten ca 5 centimer från fiberboxen. Men kör jag via denna och vidare på bentliga antennsystemet så får jag ingen bild alls...

Så jag behöver lite tips om vad jag kan göra, är ju inge kul med en kabel som ligger fasttejpad på golvet i vardagsrummet precis!

Ha det gött

/Masse
 
Hur gammalt är antenn nätet som du kopplar på tv-signalen på?

Det kan ju vara så att det är gamla koaxialkablar.
Fördelare (splitter) kanske inte täcker hela frekvensbandet.
Högt dämpade uttag som även där äter upp den sista signalen som når ut...

Har för mig att en koax/fibergrunka brukar leverera ca 80dB i signal ut....
 
Huset är byggt på 60 talet (radhus). Kan man mäta upp detta på ngt sätt? Alltså signalen?
Om det nu är så att det är gamla kablar hur sjuttsingen löser man det? Kan man dra nya kablar på ngt sätt? Dom använde väl inte fina plaströr att dra kablar i för 50 år sedan?
 
Dina problem kanske orsakas av "stubar", felaktiga förgreningar
De kan orsaka att bara vissa frekvenser dämpas.

För att undvika problem ska alla förgreningar och ändpunkter vara korrekta.
Det finns värdelösa förgreningar som bara kopplar ihop de 3 uttagen. En riktig förgrening har inbyggda motstånd som ger impedansanpassning. Nackdelen är att signalen dämpas ca 3 dB, men det är inget problem i det här fallet.

Alla ändpunkter ska ha en ansluten TV eller ett termineringsmotstånd.
En antennförstärkare gör ingen nytta eftersom signalen från fiberboxen är tillräckligt stark.

Du får beskriva hur antennkablarna i kopplade hos dig.
 
Hur matar du in signalen i det lokala nätet från fiber/tv-boxen?
Jag vet inte hur ett uttag är dämpat osv men kan inte tänka mig att det funkar så bra att mata in "bakvägen" in i ett uttag.
Är det verkligen digital signal ut på koaxen från denna box?
 
Signalen går ju alltid att mäta upp, fast med TV-instrument som tv-teknikern har.
Med den åldern på huset och troligen inga åtgärder under årens lopp så är det troligen kablage samt eventuellt uttagen. Antar i sig att uttagen är i nutida utförande så att en antennkabel passar i hålen?

Är det bara ett uttag eller finns det flera i huset?
Förr i tiden så bruka man oftast dra i kaskad. (En kabel in och en kabel ut via respektive antennuttag)
 
Tack boyz, ska ta lite bilder och lägga upp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.