Hej!
Vi har snart köpt ett hus (vi har vunnit budgivningen och besiktningen görs på måndag så är det inget större fel så köper vi det).
Har några renoveringsfrågor:
1. Vi hade inte tänkt byta köket i första taget, utan bara tänkt fräscha till det lite med nya handtag på skåparna osv..
Däremot finns det en till sak som stör mig, och det är att det inte är lådor på skenor, alltså som rullar sådär härligt lätt som kökslådor ska göra.. utan det är sånadär gammeldagsa kökslådor som bara är en låda inskjuten i skåpet.
Frågan är nu om det finns något enkelt att göra för att byta ut detta, alltså att typ bara montera dit sånna eller får vi stå ut tills vi nångång om hundra år har råd att byta köket!?
2. Huset är en sutteräng villa från 70-talet och då kan ni ju gissa att de flesta tapeter behöver bytas, frågan är nu, måste jag tapetsera/måla på något visst sätt i källardelen då det är en sutteräng? Eller funkar det som vanligt!? Och OM jag måste använda någonslags specialfärg eller så, gäller det bara i delen av nedervåningen som är mot jorden utan även den delen som är utåt mot baksidan!?
3. Det finns två hiskeliga heltäckningsmattor i huset, kan man lägga klickgolv i laminat direkt på det? eller bör man antingen ta bort hela mattan för att börja om från skratch eller bara lägga foam!?
Hur får vi bäst resultat!? Rummen som har heltäckningsmatta är hallen på nedervåningen (alltså inte i entreplanet) som övergår i ett slags genomgångsrum som vi inte riktigt vet vad vi ska ha till. samt en slags gillestuga (också på nedervåningen).
4. I gillestugan finns en öppenspis insats i en helteglad vägg. Tanken är att teglet skall målas i vitt(måste vi använda silikatfärg eller kan vi använda någon "vanlig" färg?) och sen skulle vi vilja hänga upp en TV ovanför, tror ni de funkar eller mår den dåligt av värmen?
Eventuellt kommer vi bygga någonslags träanordning att fästa runt den utåtstående delen av teglet (alltså skorstenen) kan det göra någon skillnad? Här ser ni rummet som det ser ut nu! Även den underbara heltäckningsmattan ;) 8072044.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hoppas kunna få svar på mina frågor :)
Tack på förhand!
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
Grattis till huset.

Jag kan lämna några svar. Andra kommer säkert att fylla på.

Kökslådor går att göra om med expanderbeslag med fullutdrag. Om du är händig kan du göra egna lådor. Annars finns företag som exempelvis Härjedalskök som hjälper er.

Klickgolv på heltäckningsmatta känns nej. Riv ut den och om det är i källaren så vill man nog ha det helt betongrent. Lägg sedan en fuktspärr som t ex blå Platon under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.