Efter en liten diskussions i den här tråden lovade jag att lägga ut hur vårt Lidhultskök växer fram samtidigt som vi försökt förbättra köket i allmänhet.

Redan på visningen när vi såg köket tänkte både jag och sambon att man behövde göra något relativt omg. Var ingen egentligt fel på köket som var insatt tidigt 90-tal, hade Ballingslöv och Marbodal stommar med tillhörande olika luckor.. :wow: Japp, ena delen av köket var Balingslöv och den andra var Marbodal. Så det var ju rent visuellt inte så snyggt.

Sedan fanns ingen plats för diskmaskin, spis och diskho satt direkt mot varandra utan några avlastnings ytor. Köket var på ca 14 kvm med en "matsal" i rummet brevid på samma yta. Även om det finns två fönster så kändes köket mörkt och trångt.
 
  • Inlägg1_IMG_0501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg1_IMG_0506.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg1_IMG_0508.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg1_IMG_0509.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken gick direkt att försöka öppna upp mellan de två rummen så man får ett stort kök, som flödar av ljus från 3 fönster och en altandörr i glas. Vi ville ha diskbänken i under söderfönstret så man ser ut på gårdsplanen. En ordentlig spisbänk med en liten kökskamin samt en köksö. Sedan var ordentligt med förvaring ett krav och då kom tanken på ett skafferi. Det fanns ju ett perfekt hör för det.
Det sista "kravet" var att köket skulle vara "långvarigt varande", vi vill inte behöva byta ut det under vår levnadstid och hoppas att det skulle även kunna vara kvar långt efter det och då kände vi att de normala kökstillverkarna föll bort och vi började kolla efter de som bygger kök i "riktigt trä". Efter att ha tittat runt på olika tillverkare fastnade vi för Lidhults. Fick en bra kontakt med säljaren som ritade upp en möjlig lösning för oss och efter några sittningar med dem fick en ritning som vi gillade.

Under hösten 2011 började vi riva. Golvet i köket var en plastmatta som lagts på en spånskiva som låg på originalträ golven. Vi hoppades på att de skulle se ut som golvet i sovrummet på övervåningen (se bild 1). Nu var det i sämre skick men hade säkert gått att rädda med att hyvla och slipa upp det. (Bild2 visar hallen med samma sorts golv.)
Men vi hade bestämt oss för att ha golvvärme i det nya rummet, så när vi försökte plocka upp golvet insåg vi snabbt ett det inte gick att rädda då byggaren på slutet av 30-talet hade gjort allt för att det inte skulle plockas upp. :)
Golvet i matsalen var en parkett som vi kände var helt ok att riva ut. Även under den låg det fina trägolvet, där var det mer likt sovrummet, men hade rätt mycket skador och gick givetvis inte heller att få upp helt.. (bild 3 på parketten)

Efter allt golv och väggen mellan rummen var borta och ersatt med två limträbalkar, som vilar på två pelare mitt i rummet som kommer bilda ena kanten av köksön, samt ytterligare tvåbalkar i vardera ände. Golvspånet ersattes av vanlig isolering, spånskivor lades och golvvärmen lades ut. Kopplades ihop med en central som även skall gå att använda den dagen vi gör om golven i vardagsrum och hall. (bild 4. Där ser man även hur golvet är uppbyggt med sågspånet kvar)
Vi köpte ett Moelven trägolv som lades över golvvärmen (ses på bild2-3).

Väggarna revs ner till grundstommen som visades vara stående 10x10 cm balkar tätt packade.. På den hade man satt en masonitskiva. Nu är huset tilläggsissolerat utifrån så vi byggde upp vägen på samma sätt för att spara yta. Nya masonit skivor som har tapetseras.
 
  • Inlägg2_IMG_0627.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg2_IMG_0624.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg2_IMG_0622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg2_IMG_0630.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg2_IMG_0632.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter golven började vi sätta upp köket. Skåpen kommer färdiga ordentligt inslagna och var lätta att få upp. Skafferiet kom dock i en liten byggsats som efter lite klurande gick att få ihop. Diskbänkssidan tog bara några timmar så var den "färdig". Efter att elektriker och VVS hade gjort sitt så kunde vi få in en diskmaskin (efterlängtat) och få in den ena ugnen. (Vi kommer ha två ugnar i högskåpet.).

Spisbänksidan var det lite mer problem med, tyvärr hade en vattenläcka gjort så att flera av väggreglarna hade sugit upp vatten så vi ville inte chansa att låta de vara kvar så vi fick riva den väggen och bygga upp den på nytt.

Samtidigt rev vi ner ner den gamla skadade putsen på skorstenstocken för att kunna få en ny jämn yta bygga vidare på. Tog bort den gamla betongklacken den första köksspisen hade stått på när huset byggdes. (Troligen borttagen så sent som 1965, när huset fick vatten indraget.) Efter en förstärkning av bjälklagen och isolering så lades golvet igen.

Den nya väggen reglas upp och vi kan sätta upp överskåpet och det yttre av underskåpen. Utrymmet bakom spisskåpen kommer bli en liten gästtoalett senare. (Återkommer när det blir dax med den. :) )
 
  • Inlägg3_IMG_0542.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg3_IMG_0543.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg3_IMG_0562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg4_IMG_0583.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg4_IMG_0585.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg4_IMG_0586.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg4_IMG_0587.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muraren började putsa upp den nya väggen och till slut kunde vi sätta dit den nya kaminen och sätta dit de sista skåpen på sina platser. Ett av delmålen är avklarat. :)

Vi har ju använt köket under hela byggtiden och även om det har varit en "byggarbetsplats" så har köket fungerat mångfald bättre än det gamla köket. Den större diskbänken är verkligen lyx. Köksön har använts som spisbänk tills vi får in den nya induktionshällen och även den har funkat bättre än den gamla spisen och det har faktiskt varit en liten 249kr kokplatta från jysk. :D

Skafferiet är oxå en sådan sak man undrar hur man klarar sig utan, perfekt att få alla saker på en plats och inte behöva öppna flera olika skåp. Skall sätta in några spotlights under hyllplanen så det blir ljusare bara.

Redan när vi fick ner väggen mellan rummen kände man en stor skillnad på hur ljus och rymden på rummen fick en helt ny innebörd. Det var verkligen helt rätt beslut. Och vi var lite oroliga att stolparna skulle vara "ivägen" men de flyter in mycket bra i köksön. Vi skall höra med stentillverkarna om det är möjligt att införliva stolparna i bänkskivan på ett snyggt sätt, då tror vi de kommer "försvinna helt". Stolparna och balkarna kommer troligen att målas vita senare. Men det är inte slaget i sten ännu.

Bifogar även en detaljbild på ett skåp med låda om någon funderar på hur Lidhults bygger upp skåpen. Där syns oxå de 23mm "klackar" som byggs ut på sidorna, där skall det in täcksidor senare. Man kan se dem på högskåpet och på skafferiet.

*Nutid*
Det som skall göras nu är att beställas stenskivor till köksön och spisbänken.
Kakla runt spisbänken.
Bygga en egen fläktkåpa. (Kommer återkomma i egen tråd med frågor.)
Sätta dit nyproducerade golvlister av original utseende, se tidigare tråd.
Samma profil skall användas till dörr och fönsterfoder där även fönster bänkar skall tillverkas. (Kommer återkomma i egen tråd med frågor även här troligen.)
Taket skall åter få en klassisk look i trä. De pressade pappersskivor som satt var ingen höjdare, vet inte vad de kallas.
Samt att el och köksbelysning skall på plats.

Har tyvärr inte tagit så mycket bilder under själva bygget, men kan ta detaljbilder om någon vill se närmare på något. Kommer fylla på med nya bilder och kommentarer allt eftersom punkterna ovan betas av. Svarar givetvis på frågor..
 
  • Inlägg4_IMG_0612.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0613.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0614.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0616.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0617.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inlägg5_IMG_0618.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På onsdag kommer sotaren förbi och ska kolla in kaminen. Skall prata med honom om fläktkåpan samtidigt.

Gjorde en ritning på hur vi skulle vilja ha den, är det någon som har synpunkter?

Höjden till undersidan fläkten är 75cm, och direkt ovanför kaminen går det rätt upp mot taket som en egen "kanal". Det kortare "runda" röret är för fläkten, och det längre kommer det sitta en ventil på utsidan av kåpan.
Tänkte använda "Minerit-skivor" som "väggar". Men det är kanske överkurs?
 
  • köksfläkt 75cm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksfläkt 75cm_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser jättefint ut och jag kommer att följa den här tråden med spänning!
 
Hur gick det med köket? Jag är intresserad av fortsättningen.
 
snyggt :)
 
Tyvärr gjorde jag illa min rygg inte lång tid efter att jag lade upp de tidigare bilderna, så det blev ett oavsiktligt avbrott på ca 3 månader. Men i maj började vi så smått igen och bland det första vi gjorde var att beställa bänkskivorna. Fick tipps om en lokal stenhuggare, och efter några mail som kom han förbi och tog mått och visade några prover..

Ett par veckor senare kunde vi hämta skivorna och när vi la dit den första skivan, som var köksön, så var den ca 5mm för bred för att komma mellan stolparna. Ringer och stenhuggaren kommer 30 min senare och slipar till skivan så den passar perfekt..

IMG_0001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivan vid spisen var det inga problem med att få dit och den passade perfekt. Eftersom väggen bakom inte är "rak" så skiljer det ca 30mm i djup mellan vänster och höger sida. Finns också bara en rät vinkel på skivan. (Gissa vilken.)

IMG_0002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksön med skivan på plats.

IMG_0003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi fick med stödben från Lidhults, men innan jag "tordes" såga av dem på rätt höjd så löste vi det med en temporär lösning..

IMG_0004.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi kunde även beställa den andra ugnen, en ångugn i halvhöjd. Det är verkligen något som man kan rekommendera, mycket trevligt att laga mat i den..

IMG_0006.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Under tiden jag gick lite skadad så pysslade jag med lite enklare sysslor, bland annat fixade jag lite nya skojiga leksaker till mig själv.. (http://www.byggahus.se/forum/verkty...ka-gerings-parallelanslag-passar-min-sag.html).

Med hjälp av den så började jag bearbeta det gamla köksgolvet som vi hade sparat. Det blev fina hyvlade plankor av det tillslut. De blev bland annat fönsterfoder och den inre fönsterbänken.

IMG_0005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick köpa normala hyvlade lister (69x15) till fönsterlisterna, men de är profilerade enligt hur det ser ut i vårt andra hus från sekelskiftet. (Har ingen bild på det, skall ta en i morgon.)

IMG_0015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resten av fönsterbrädan är inte riktigt klar, har nästa hur den skall se ut i huvudet, men har inte kommit till skott ännu..
Även balkongdörren fick nya foder, men där köpte jag limträskivor då jag inte hade så långa skivor.

IMG_0007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även bygga på några av listorna då dörramen var bredare än väggen.

IMG_0019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taklisterna kom även de upp till slut. Just här kommer jag senare bygga en hylla, men det kommer vara passbitar uppe vid listen, där av kunde jag sätta dit listen även där.. :)

IMG_0020.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvlisterna är även de hyvlade lister som profileras enligt hur det ser ut i det gamla huset. Fick även fixa till lite speciella golv eluttag.

Allt skall spacklas, slipas och målas vitt innan det är helt klart. Då kommer det se bättre ut tror jag..

IMG_0018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att bänkskivorna kommit på plats kunde jag kakla klart den andra väggen som är bakom spisen.
Flyttade överskåpet lite så det linjerade korrekt med underskåpen. Satte upp resten av kaklet.

IMG_0010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick in elen till fläkten och till belysningen under överskåpet samt till belysningen över diskbänken. Skall även ha lampor över köksön.

IMG_0021.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick även dit induktionsspishällen och det var verkligen på tiden, levde med en två plattors portabel spis (typ 249kr) från Rusta i nästan 8 månader. Inte skoj, men det funkade hyfsat.. :)

IMG_0022.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Här kommer lite mer bilder på hur det ser just nu.

IMG_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0023.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som väntar härnäst är att få till en fläktkåpa (har fortfarande lite funderingar hur den skall se ut) samt att få hit en målare som får måla köket, lister och alla andra trädetaljer (balken, stålparna osv.)

Under tiden jobbar jag vidare med hallen och den lila gästtoan som ligger vägg i vägg med köket. Eftersom de är så förknippade med köksrenoveringen får de vara med här.. :)

IMG_0008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_0009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
Snyggt! Tack för uppdateringen.
 
Riktigt snyggt! Gillar verkligen golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.