D
Finns det någon bygghandel där man kan köpa tryckt virke sågad. Vill ha ca 22x30 läkt som jag inte kan hitta så tänkte att man kan klyva 22x95 trall i 3 delar, men skulle föredra om man kunde få den kluven på plats.
 
  • Gilla
ByggareStanley
  • Laddar…
Det ordnar nog de flesta.
Bauhaus, Hornbach, Optimera m.fl.

Men jag tror de brukar ta betalt per snitt, så det kan bli rätt dyrt.

Bäst att ringa och fråga om priset.
 
D
Har ringt runt lite men de flesta (som Bauhaus och Hornbach) verkar mest ha specialsågar för bänkskivor och sådant. Inte för att klyva tryckt virke. Många av bygghandlarna sågar inte heller tryckt virke. Men får väl ta mig samman och ta det med cirkelsågen.
 
Optimera Motala kostar inget extra att såga, fick råspont klyvd ca 60 plankor, varför skulle de inte såga tryckt?
 
D
jkarlberg skrev:
varför skulle de inte såga tryckt?
Vet inte. Arbetsmiljöskäl kanske? Eller så lämnar de spånet till pellets eller spånskivetillverkning och vill inte ha in tryckt spån i det.
 
beijer har 28x34 trall!!!


mvh
estwing
 
  • Gilla
Hummingbird
  • Laddar…
D
Fi.nns det på hemsidan?
 
Inte en aning.
Bättre å åka ner å kika.
 
D
Ringde dem just... de hade 25x38. Perfekt, fast den kostade 10:-/metern medan en egenklyvd 22x95 skulle hamna runt 2,30/meter, men det är ju en helt annan fråga... Konstigt att de inte har med denna dimension på WEBen..

tack för tipset!
 
Men då får du fula sågade kanter. Här e dessa som en trall.
Blir det så himla.många kronor?
Antar du skall ha detta du bygger i många år å då e kanske inte den lilla summan så mycket att diskuteta...

Försöker hjäloa till så gått jag kan.... Lycka till.
Mvh
Estwing
 
D
estwing skrev:
Blir det så himla.många kronor?
Det är det jag håller på att försöka räkna ut. ca 10m brett och 0,6m högt och kryss på cc 0,1m. Det borde alltså bli runt 120m jag behöver? Så det blir 1,200:- med Beijers och knappt 300:- för egensågat. Sedan kan man ju fråga sig hur stor risken är att jag kapar ett finger i cirkelsågen medan jag sågar 80m med den... i det perspektivet kanske ett finger kan vara värt 900:- (y)
 
Håller med dig. Sen blir det snyggare med ej klyvna brädor. Tro mig.
Nu får.du snygga avfasade kanter.
Mvh
Estwing
 
DIY_freak skrev:
Det är det jag håller på att försöka räkna ut. ca 10m brett och 0,6m högt och kryss på cc 0,1m. Det borde alltså bli runt 120m jag behöver? Så det blir 1,200:- med Beijers och knappt 300:- för egensågat. Sedan kan man ju fråga sig hur stor risken är att jag kapar ett finger i cirkelsågen medan jag sågar 80m med den... i det perspektivet kanske ett finger kan vara värt 900:- (y)
Fast då räknar du med att du kan såga gratis.
 
Såg att du pratade om cirkelsåg, nästintill gratis men en del jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.