Tack för uppmuntran :) Ja nu kör vi på, fast det blir bara denna gavel i år. Vi måste sikta in oss på att få dusch inomhus innan snön kommer ;)

Här ser man rätt tydligt hur mycket virket suger förresten.
2012-08-18 16.01.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju helt sjukt. Den gavel vi målar nu får jag till ca 30m2 (7x7m -fönster och det som faller utanför taket). Till andra strykningen gick det åt en liter, EN LITER! Då måste vi väl ha målat tillräckligt tunt?
 
Det låter bra det, kommer bli kalas det där tror jag. Gör själv exakt samma sak själv faktiskt, med samma utgångspunkt som du också, plastfärg...

//Peder
 
Raukman skrev:
Det låter bra det, kommer bli kalas det där tror jag. Gör själv exakt samma sak själv faktiskt, med samma utgångspunkt som du också, plastfärg...

//Peder
Ja det blir nog kanon. Tyvärr så är vi inte helt nöjda med kulören så vi kanske får prova något nytt. Det blev inte tillräckligt grönt trots att vi tog den "grönaste" av Ottossons gröna. Den drar för mycket mot blått.

Om man nu efter två strykningar vill ändra kulör (marginellt alltså, bara en grön med lite mer gult i), är det bara att lägga på två strykningar till då? Blir det några problem? Något att tänka på?
 
Om det inte är nån jätteskillnad så kanske det kan räcka med en strykning
till, grönt är ju ganska pigmentstarkt!
Vi kör med övedsgrön från ottossons, den är fin. Har dock inte sett den på ett helt hus än...
 
Vi valde faktiskt mellan övedsgrön och bladgrön som vi sen valde. Vi testade att måla upp nästan kvadraeterstora prover på fem olika gröna där öveds och blad var de som
Kändes "grönast". Vi vill inte att man ska stå och fundera om färgen är grön eller grå så vi ville ha ganska mycket grönt.
På bildens syns provet till höger. 12,5% bladgrön i vit titan/zink i ett lite tjockare lager på provet och grund+mellanstrykning till vänster i samma blandning. Märkbar skillnad, vet inte varför. Vi blandade färgerna vid olika tillfällen och från olika burkar så i teorin kan det ju ha blivit fel.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1346262933.470154.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tips på vad som kan göra att resultaten är så olika?

För att förtydliga så är fasaden (till vänster) gammalt friskt virke trärent, först grundmålat med 50% kokt linolja (vi tog ju fel, grr...) 15% terpentin och 35% färg (varav 12,5% Ottoson bladgrön i 87,5% vit titan/zink). Sen ett lager mellanstrykning med outspädd färg (12,5% Ottoson bladgrön i 87,5% vit titan/zink).

Till höger så har vi målat på nytt spontat virke, ljusare än fasaden (ni vet, vanlig ny furu). På det har vi målat ett lite tjockare lager än brukligt av 12,5% Ottosson bladgrön i 87,5% vit titan/zink. Alltså bara ett lager.

Hur kan det skilja så mycket? Finns det någon chans att det blir rätt i sista strykningen?
 
@Sophie Du brukar ju ha så mycket klokt att säga :)
 
Jag skulle gissa att det är just att det är nytt och gammalt virke ni målat på. Det gamla suger säkert mer. Men även att ni målat lite tjockare, det påverkar färgen mer än man tror. Jag är övertygad om att sista strykningen rättar till det. Om det inte skulle bli bra direkt så vänta ett par månader så har färgen härdat och jämnat ut sig. Med linoljefärg är det inte alltid man får slutresultatet omedelbart efter att man målat klart.
 
Efter några samtal med Ottosson och att vi provat att måla tredje lagret på ett ställe utan förbättrat resultat så trodde den mycket hjälpsamma kvinnan hos Ottosson att det kan bero på att provburken har propotionerligt mer linolja än andra burkar eftersom man täcker över med linolja för att inte få en hinna på färgen. Det lagret är nog ungefär lika tjockt oavsett vilken storlek på burken, och i en liten provburk blir det ju extra känsligt om man råkar ha på lite för mycket. Detta ska i sin tur kunna göra färgen lite gulare/varmare vilket var fallet med provburken.

Lösningen verkar vara att ha i lite guldockra för att mjuka upp den kalla mintgröna fär det blev. Vi har målat ett prov där vi lagt till 5% guldockra och det ser lovande ut. Kanske vi provar med 10%.
 
Japp, vi kör på 10% guldockra och 25% Blandgrön, då blev det bra!

Nu är frågan, hur kallt får det bli när vi målar? Det lär knappast komma många tillfällen om ens något med 15 grader varmt nu... Är det bara torktiden som påverkas eller blir resultatet sämre om man målar i 10 grader?
 
Jag skulle vara mera orolig för den höga luftfuktigheten som är så här års, särskilt efter en regnig sommar. Man vill ju inte att färgen ska börja mögla redan första året.
 
Sommartorparn skrev:
Jag skulle vara mera orolig för den höga luftfuktigheten som är så här års, särskilt efter en regnig sommar. Man vill ju inte att färgen ska börja mögla redan första året.
Ok, vad jobbigt. Men vi har redan målat två lager så frågan är egentligen vad som är det bästa att göra nu. Måla täcklagret i vår eller nu.
 
Jag skulle absolut vänta med att måla till våren. Så har vi gjort på vårt hus, både nu och tidigare och det har inte varit några problem. Det är som sommartorparn skriver värre med fukten än kylan.
 
Ivenblixt skrev:
Ok, vad jobbigt. Men vi har redan målat två lager så frågan är egentligen vad som är det bästa att göra nu. Måla täcklagret i vår eller nu.
Det är inget problem alls med att måla sista lagret nästa år. (Förutom att ni måste tvätta av ytan innan ni målar). Hellre det än riskera att mögel får fäste i färgen! Har dessutom för mig att det står i Ottossons broschyr att det är en fördel att vänta ett år mellan lager två och lager tre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.