mexitegel skrev:
Välkommen hit förresten ;)
Instämmer, välkommen Jonny88! :) Duktiga fotografer är forumets salt!

Sorry att jag glömde säga det.


PS
Undrar var ditt hus finns Jonny88. äng säger inte så mycket.
Rönnäng? Bredäng? Ängelholm?
 
Jag håller med, mosaiken är en tidstypisk detalj och i mina ögon ganska snygg. Jag vill nog påstå att det som gör det hela fult är nog "helheten" (era egna ord). Dvs matchingen mellan räcke, dörrar, fasad och mosaik. Hade jag varit er hade jag gjort något åt de två förstnämnda till att börja med.

Ett fel som många begår, inklusive mig själv, är att man börjar dag ett i sitt nya hus med att ge sig på saker som är av väldigt lite betydelse egentligen, och det blir oftast inte riktigt genomtänkt.

Fundera på vad ni behöver fixa i huset, är det så att utseendet på er entré är det enda, ok låt gå. Men jag misstänker att ni har fler saker att fixa, och kanske då rent funktionella/praktiska saker? Prioritera dom först, om ett eller två år så kanske ni kommer på att mosaiken var ganska snygg ändå.

Vill man modernisera allt till det "vita 200-talet" i äkta skandinavisk avskalad anda, så tror jag ändå att mosaiken kommer funka och vill man göra en klockren funkis-renovering där allt är uppfräschat 50-tals stuk så kommer det definitivt att funka

Men det är som sagt ert hus, och ert beslut.... Välkommen till forumet förresten

Onödig läsning:

Jag hade ett par bekanta som köpte ett 50-tals radhus, det var i stort sett i orginalskick, t.ex. så låg det under plastmattan i hallen en mosaik i samma stil som hos er, skum marmorerade gröna nyanser av alla de slag. De hade planer på en total helrenovering till det vita, moderna och fräscha och första intryck var, "ut med skiten". Det revs väggar och öppnades upp, allt åkte ut ur kåken, men de beslutade sig för att behålla golvet. Golvet var en av de få tidsypiska detaljer som faktiskt fanns i huset, tillsammans med en rejäl klassisk stentrappa upp till andra plan. GOlvet och trappan gjorde tillsammans en klockren detalj i huset när det var färdigrenoverat.
 
  • Gilla
Wilfa
  • Laddar…
Tack för alla svar ! :) ska fundera lite nu på alla bra tips vi har fått ! det är vårat första hus så uppskattar alla som tipsar om vad man får och inte får göra :) Kommer nog bli att vi ringer någon som kan hjälpa oss ist för att vi gör det själva :)
 
Tack ! :) Bodde i Äng innan vi köpte huset det ligger inte så långt ifrån nässjö det heter bara Äng ;P men huset är i bodafors utanför nässjö vi har inte flyttat in än :)

Huset är byggt 41 står det, Men det va total renoverat på 60talet och renoverat 2009 av den förra ägaren så är inte så mkt förutom räckerna och den mosaiken vi ska fixa.

vi hade tänkt att börja göra allt byta dörrar osv nästa sommar sitter bara och tänker på hur man ska göra så det inte blir något hastigt beslut nästa sommar så man ångrar sig :p
 
Mikael_L
Jonny88 skrev:
Huset är byggt 41 står det,
Finns det en enda original elkabel kvar så ska ni se till att den åker väck.
41 var alla kablar OVIR eller tyg-papp-tjära-kablar eller gummi-isolerade osv.

Alla typerna har i alla fall en isolering som har gjort sitt idag, den brukar falla i bitar bara man nuddar en ledning och är en stor elsäkerhetsrisk och brandrisk.

Det isolermaterial som började fasa ut dessa gamla ledningar ca 10år senare, PVC, verkar dock vara avsevärt mycket bättre. Man kan hitta ledningar från mitten av 50-talet som verkar helt nydragna, så blev all el utbytt vid de tidigare renoveringarna så är den allra troligast fortfarande felfri.


Angående mosaiken runt dörren skulle jag själv tvekat ordentligt över att ta bort den. Jag tycker den är ett coolt tidstypiskt inslag i huset.
Kanske bo där något år och känna efter och fundera lite?
 
Prova med en Caterpillar 973D Track Loader.
1 timma bör räcka
Sedan en ny villa från stenhus. Det kan krävas bygglov.
 
  • Gilla
Wilfa
  • Laddar…
Hej!

Jag förstår ju att smaken är delad, men personligen tycker jag att din entré är ett fantastiskt fint och kvalitativt exempel på BRA 1950-talsarkitektur. Precis som någon sa så skulle jag rekommendera att lära dig att leva med det, och som någon annan också påpekade se till att byta ut belysningsarmaturen, dörrknackaren och beslagen så att det hänger ihop i en helhet. Den där lampan har ingenting med 1950-tal att göra, och letar du reda på något annat i den stilen kommer det att vara lättare att förstå arkitekturen.

Det är naturligtvis ditt hus och du gör som du vill, men det kan ibland vara bra att inte gå så hårt fram. Speciellt inte när det är KVALITET i material och utförande. Det går att göra underverk med små medel. Och om du ändå bestämmer dig för att du vill göra något åt det, gör det på ett sätt så att det blir "reversibelt", alltså att man kan återskapa originalet senare. Spara även dörrarna. Smaken är som sagt delad, och för nästa ägare kan det vara en ovärderlig känsla att kunna återskapa något som tidigare har förvanskats.

Varje tid vill alltid förändra efter sina ideal, men ju längre tiden går desto mer uppskattar man tidigare ideal och design. 1800-talsarkitekturen ville man utrota på 1930-talet. Idag är sekelskifteshus de mest eftertraktade och dyra. Tyvärr har inte efterkrigstidens stil, framförallt inte arkitekturen, ännu mognat för att uppskattas på samma sätt. Men jag kan garantera dig att detsamma kommer att hända om 20-30 år. Tröstlöst för dig som IDAG inte gillar det förstås eftersom det är du som ska bo där i förhoppningsvis flera decennier, men jag vill bara få dig att tänka till innan du river något.

Sen kan man ju fråga sig vad det var som fick dig att köpa huset, om du nu inte gillar det? :)

Lycka till med huset!
 
Tycker definitivt TS ska låta det vara, iaf dom första åren. Däremot som många påpekat ser räcket bedrövligt ut i färgen.

btw, varför är det 2 dörrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.