Hej,
I min sommarstuga har jag en Termostat som gått sönder, Det är en Termonic, Type 1679/040 max 10 A 2200 VA. Termostaten sitter i ett litet pumphus som värms upp på vintern. Termostaten är kopplade till en värmekabel som ligger på utsidan av vattenslangen (isolerad) från pumphuset till sommarstugan en 30 meter bort. Vad jag inte fattar är att borde inte termostaten sitta på utsidan av pumphuset ? Hur annars kan man mäta temperaturen, eller finns det nån mätenhet på kabeln.
Jag behöver iallafall ersätta denna och vill gärna få tips om vi vilket sätt man bäst installerar en ny termostat. (jag har inte tänkt att byta värmekabeln).
 
Är det inte så att du har en extern givare till termostaten? Denna givare är monterad någonstans längs ledningen. Troligen där ledningen ligger som grundast.
 
Det är klart att det måste vara så att giver sitter ute nånstans, när man tänker efter. Hela ledningen ligger på berget med lite jord över. Som amatör undrar jag var jag hittar lämplig termostat (och givare) som passar till värmekabeln, Jag vill ju inte byta ut hela värmekabeln.
 
Tack för hjälpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.