Innan sommar började jag processen att glasa in min altan. Altanen är 30 kvm och har ett tak över det. Jag besökt kommunens bygglov avdelning eftersom jag inte vet om jag måste har ett bygglov. De sa att inglasning behöver bygglov. Okej vad måste jag göra?

De sa att jag måste har flera grejer till ex: planritningar och situationplan och flera till. De gav mig en baskarta och alla ritningar för min tomt.

På sommaren har jag jobbet med ritningar och har bestämmt hur vi ska göra allt.

Förra veckan besökt jag igen till kommunens bygglov avdelningen så vi kan gå genom ritningar och se att allt är okej innan jag skicka in det. Nu säger de att jag kan inte glasa in alton eftersom det ligger i prickad området. Vad?

De visad mig en detaljplan för min området och sa att jag var inte tillåtet att bygga någonting där. Bygga något där, jag har ett alton som har har ett tak där nu, jag vi bara inglasa det.

Nästa vecka har jag ett möte med en handläggare om det, men jag är inte så positiv om det. Men vad kan jag göra?

Alton är 9m X 3,5 m med ett tak och är fäst till huset. De var byggt in 1969 med en godkänn bygglov. Detailjplan visar att det och en del om huset är i punktprickad området.

Jag är lite irriterade om den här nu eftersom jag var hos kommuns bygglovs avdelning innan jag började processen att se om jag kan göra det och vad kommunen behöver. De har gav mig alla ritningar, blankett, och en list om vad de behöver. Jag har jobbet jätte mycket med planering, gjort ritningar, och pratat med bygg företag om material. De har inte sagt något om detaljplan och ritningar inte visa punktprickad på det.

Är det så, att jag är inte tillåtet att glasa in min befintlig plats?


MO
 
Glasa in 3,5 sidor. Då är det inte en inbyggnad.
 
Om det hjälper glas runt det är skjutdörrar
 
för hur länge sen är själva altanen med taket byggd ? pratar vi inglasning från golv till tak ? är den byggd 69 så bör själva ärendet blir "preskriberat"

finns det grannar som har inglasad altan på liknade sätt ?

/RF
 
Att altanen är byggd 1969 gör ju inte att det automatiskt blir tillåtet att glasa in nu?

Altaner i markhöjd får man bygga hur mycket man vill, och "skärmtak" får man bygga 15 kvm, detta utan bygglov. Men glasar man in räknas det inte som altan med skärmstak längre och då krävs bygglov.
 
O
Tja, prickad mark är så illa att man inte får bygga där... Frågan är om en inglasning av altanen gör att den delen räknas som tillbyggnad vilket inte får göras på prickmark.... Är den befintliga altanen med på bygglovet från när huset byggdes?
Tror inte att detta är så lätt fråga...
 
Jag var och diskuterade detta med kommunens byggnadsinspektörer förra veckan. Normalt så får man inte bygga på punktprickad mark, men här i Falun gjorde de ofta bedömningen att om majoriteten av inglasningen ligger utanför punktprickad mark så kan det vara en acceptabel avvikelse från detaljplanen. Den punkt prickade marken börjar 2 meter från mitt hus, så de skulle troligen godkänna en inglasning som går 3,5 meter ut eftersom majoriteten hamnar på punktprickad mark.

Bygglov är alltid en bedömningsfråga och mindre avvikelser från detaljplanen kan medges. Ta upp diskussionen med dem och se vad som går att göra. Kanske kan du få bygga med något villkor avseende utformning eller liknande?

Kom ihåg att du får bygga 15 m2 skärmtak utan bygglov, samt en friggebod. Friggeboden får byggas på punktprickad mark (osäker på hur det är med skärmtaket). Kanske kan du bygga ett 15 m2 orangeri i anslutning till altanen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.