Hej!

Det är så att vi nu funderar på att köpa ett hus av Myrsjöhus. Huset heter Aria och är på cirka 185 kvm. Någon pool ska vi inte ha, men vi är duktiga på att duscha och vi kommer ha bubbelbad. Vad tycker ni vi skall välja? Vi bor i Uppsala och just nu är vi 3 i familjen men väntar utökning i April.

Sedan undrar jag också vad skillnaden är, installationsmässigt på de två olika alternativen utöver borrhål?

Tack på förhand! :)
 
Hur tänkte du lösa vent men 1X45 flm30 eller ftx ? Du bör välja en vp med separat beredare om du har stort bubbelbad eller köra en elberedare i serie med vp beredare som nödlösning om du inte får plats med separat eller kör på en 750. Installationen bör ta ungefär lika lång tid skiljer inte mycket.
 
Tack för svaret smurfen! Vet inte riktigt ännu hur man löser vent. Rekommenderas FTX eller ej? Vad kan de kosta mer än en FLM inkluderat med installtion. På vent. sidan kommer vi ha min kusins far som entreprenör, så priset kommer vara lägre än normalt. Menar du att om jag väljer F750 så slipper man eventuellt en beredare. Eller rekommenderar du den i båda fallen?
 
Till bergvärme pumpen kan man välja att köpa en vp utan inbygd beredare en 1145 och till den kopplas en stor beredare på tex 300 liter men väljer man 750 så finns inte den utan beredare så då blir det 180 liter inbyggd beredare + elberedare i serie om ni har stort badkar.
 
smurfen72 skrev:
Till bergvärme pumpen kan man välja att köpa en vp utan inbygd beredare en 1145 och till den kopplas en stor beredare på tex 300 liter men väljer man 750 så finns inte den utan beredare så då blir det 180 liter inbyggd beredare + elberedare i serie om ni har stort badkar.

Oh right hänger med nu, men då kanske även detta talar för Bergvärme. Ska googla lite på priser och kolla vad de kan kosta mer. Har du någon aning om vad de kan kosta arbetsmässigt att borra hål? Tänkte sådär i runda slängar, utan ROT förstås då de är nybygge!
 
Priserna varierar i landet men gissningsvis mellan 40-50000kr bör man få ett hål för och då ingår slang och sprit men har du inte tomt så du kan gräva jordvärme.
 
smurfen72 skrev:
Priserna varierar i landet men gissningsvis mellan 40-50000kr bör man få ett hål för och då ingår slang och sprit men har du inte tomt så du kan gräva jordvärme.
Hej!

Just nu har vi ingen idé vi väntar på besked från Kommunen ang. en tomt. Ursäkta är noob i detta, vad menar du med jordvärme och hur tar jag reda på om den tomten har det?
 
Ska du ha jordvärme måste du ha tillräckligt stor tomt så den rymmer ca 400 meter slang med 1 meters avstånd och man kan inte ha slangen under huset och helst inte där du kör bil. Finns nog ingen tomt som har jordvärme men ska du ändå fixa tomten kostar det inte mycket att gräva ner slangen.
 
Okej, förstår men då räcker det med 500-600 kvm "ren" tomt? Om jag kalkylerat rätt. Är detta ett billigare alternativ? Låter dyrt att gräva upp allt, hur långt under mark ska slangen ligga och hur fungerar de energimässigt om man ställer de gentemot bergvärme. Tänkte kolla om du vet fördelar och nackdelar eftersom jag inte vet någonting om detta. Låter intressant =).
 
Man brukar gräva 1 meter djupt och det funkar lika bra som bergvärme men blir oftast billigare. Det enda som blir sämre är om man vill köra kyla på sommaren då är berg bättre.
 
Okej! Jag får helt enkelt kolla upp förutsättningar för den blivande tomten och utgå ifrån den. Blir det jordvärme så kanske man får kombinera med ett par solfångare som kan fungera till kylan på sommaren?
 
BBR16 får ni tänka här. En extern elberedare är inte ok.

Två alternativ.

1145+300L beredare
F750+VPB200 med dockningssats.

F750 laddar vv i den externa tanken med kompressorn.

Vilket alternativ som passar dig vet jag inte men 1145 är lite tystare. Det kan väga högt hos vissa.

Vetilationen ger jag mig inte på.



Sent from my GT-N7000 using Byggahus
 
Du får räkna lite ;). Med bergvärme och FTX får du väldigt låga driftskostnder och ett bra inomhusklimat men en 750 är billigare i inköp och installation men ger lite sämre driftsekonomi. Spontant så tror jag dock inte att du kan räkna hem bergvärme+FTX
 
Joens tack för informationen! Bra att veta =).

Mexitegel nej förstår, jag utgår ifrån att man inte räknar hem det men de kan nog eventuellt öka värdet på huset på de sättet att fler eventuellt kan vara intresserad av villan om man längre fram i framtiden vill sälja.

Vet du däremot vad installationen av FTX kan kosta, och om man har möjlighet att frångå det även om man väljer bergvärme eller om det bara vore dumt!
 
Joens skrev:
BBR16 får ni tänka här. En extern elberedare är inte ok.

Två alternativ.

1145+300L beredare
F750+VPB200 med dockningssats.

F750 laddar vv i den externa tanken med kompressorn.

Vilket alternativ som passar dig vet jag inte men 1145 är lite tystare. Det kan väga högt hos vissa.

Vetilationen ger jag mig inte på.



Sent from my GT-N7000 using Byggahus
Får man inte ha elberedare enligt bbr ? Blir ju i princip samma sak vintertid eftersom en 750 antagligen kommer att behöva använda elpatron för att ladda beredaren vid stort vv tapp för kompressorn lär inte klara det själv inom rimlig tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.