Hej!

Vi måste byta termostater på våra element. Är det någon som har någon bra rekommendation?

Mvh

Daniel
 
Hej!

Vi håller som Du på och funderar på att byta termostater till våra vattenburna radiatorer. Termostaterna vi har är gamla hederliga Danfoss-termostater och där vi nu har problemet att samma (numeriska) inställning kan påverka elementen på helt olika sätt även i samma rum: ett av elementen kan vara ljummet med lite värme i övre delen av elementet medan ett annat är klart varmare. Avluftning har inte förändrat situationen. Vi är också tvungna att justera inställningen oftare än vad vi skulle önska för att följa utomhustemperaturen i stället för att ställa in en temperatur och låta termostaterna (och fjärrvärmen) göra jobbet.

De termostater vi främst har tittat på är Danfoss Living Eco respektive Connect. Connect-versionen är mer avancerad eftersom den möjliggör styrning via en centralenhet snarare än genom individuell styrning. Living Eco kräver individuell inställning men ger möjligheten att med hjälp av program påverka temperaturinställningen under dagen och också om Du reser bort en längre tid. Du kan läsa mer via länken http://heating.consumers.danfoss.com/PCMPDF/UK_DK_013R9503_75x90mm_04042011.pdf

Priset för en Living Eco-termostat verkar ligga kring 400 kronor och jag antar att en rörmokare klarar av att installera termostater i ett helt hus på några timmar. En nackdel med Living Connect är att den, vad jag vet, inte använder ett helt igenom öppet protokoll för kommunikationen mellan termostaterna och centralenheten vilket i princip skulle göra det möjligt att använda en mobiltelefon och en app snarare än kontrollenheten och därmed spara 4 000 kronor. Även om vi i dagsläget inte har tänkt oss ett helt igenom trådlöst hem, med larm, belysning och musiksystem som styrs via en app, skulle jag föredra ett öppet system.

Just nu lutar vi åt att begära in några offerter för installation av Danfoss Living Eco och samtidigt låta lufta elementen för att vara redo inför vintern.

Hans
 
Att enbart byta termostater förutsätter att radiatorventilen är i god kondition.

Danfoss termostat 2990 funkar krångelfritt gärna med en ny radiatorventil.

mvh
 
Är det någon som hittat alternativ till Danfoss Living Connect, gärna ett öppet system med iPhone app?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.