Då har jag alltså en fordran mot hans företag helt enkelt på att frakta iväg egendomarna?

Säljarna har uppgett att värdet på egendomarna ligger runt 100 000 så nog är det värdefullt för dem. Min avsikt är inte att ta över egendomarna egentligen utan istället använda det faktumet för att vi istället ska komma överens om en betydligt mindre summa bara han flyttar allting omgående. Den har ändå fördröjt mitt arbete på tomten vilket har kostat mig både tid och pengar.

Jag har även upptäckt att hans bolag är ett aktiebolag men han är ensam anställd och äger troligen hela företaget själv. Om det nu ändå skulle visa sig att jag absolut inte har någon rätt att överta egendomen, hur kan jag då "hota" med att han inte får ha någon egendom kvar? Är det olaga intrång om han tar sig in på tomten utan min tillåtelse och tar bort egendomen? Begår jag egenmäktigt förfarande om jag låser fast hans egendom så han inte kan använda den fast den står på min tomt?

Det är snurrigt detta. ;)
 
D
Vad är det för grejer? Är det ett reellt problem eller är du bara sur och vill strula med säljaren?
 
Det vore troligen egenmäktigt förfarande att låsa fast prylarna.

Jag skulle nog bli lite tuff mot mäklaren, om mäklaren har medverkat till en formulering som han borde veta inte fungerar, så har han brutit mot god mäklarsed. Kräv att mäklaren fixar en jurist som reder ut det hela.

Och om inte mäklaren fixar det så anmäl till fastighetsmäklarnämnden (statlig tillsynsmyndighet för mäklare). Nu antar jag att det var en mäklare inblandad som tillhandahöll den här formuleringen? Var det en formulering ni fixade själv så skall man kanske inte hålla mäklaren ansvarig.
 
DIY_freak skrev:
Vad är det för grejer? Är det ett reellt problem eller är du bara sur och vill strula med säljaren?
Jag vill absolut inte strula med säljaren bara för att jag är sur. Jag vill bara att saken ska utageras och han ska försvinna. Men sakerna har skapat ett reellt problem för mig då jag inte kunnat utföra arbete på området där egendomarna står. Egendomarna vi pratar om är pallar med diverse byggmaterial samt en låst behållare som säljaren påstår innehåller massa värdefulla föremål.

Det ska tilläggas att säljaren även strulat med lite andra saker. Till exempel är städningen av tomten inte bra samt att han städat genom att helt sonika flytta föremål från tomten ut i skogen som ligger 10m utanför tomten. Det känns inte ok.

Allt detta tillsammans med att hans egendomar hindrar mig från att arbeta på tomten har givetvis gjort mig missnöjd och det är detta jag kräver någon form av kompensation på. Helst genom att jag och säljaren ska komma överens om en skälig ersättning till mig. Jag vill inte behöva gå så långt som att behöva överta någonting alls.
 
hempularen skrev:
Det vore troligen egenmäktigt förfarande att låsa fast prylarna.
Så han kan alltså låta grejerna stå kvar utan att jag kan göra någonting? Saken är den att jag befinner mig på jobbet 12 timmar om dagen och kan alltså inte kontrollera om han befinner sig på min tomt eller inte. Därav min vilja att låsa fast den så att han tvunget måste kontakta mig om han vill flytta på sakerna. Men då bör jag alltså inte göra det? Får han springa på min tomt så mycket han vill för att komma åt sina saker eller finns det någon lag mot detta?
 
D
Om du är ute efter en snabb lösning på dina reella problem, så är det väl att i nuläget tillåta säljaren att ta med sig sitt pick och pack utan kostnad. Kanske säljaren känner sig lite mer motiverad nu?

Är det säljarens ägor som gränsar till din tomt?
 
Då är bästa påtryckningsmedlet att ni kommer kräva ersättning för flyttfirma och ev förråd om han inte tar emot egendomen. Plus ersättning för merkostnader som uppstod pga renoveringsförhinder (om det finns någon kostnad, ej sveda o värk)

Då har ni en förhandlingspunkt för att hämta skiten plus ev kompensation



Vem har skrivit klausulen? Den upplevs av mig ha hämtats från annat avtal utan känsla för omständigheterna i detta fall och utan att ha anpassats för sitt ändamål
 
DIY_freak skrev:
Är det säljarens ägor som gränsar till din tomt?
Nej, jag vet inte vems den marken är. Men det är absolut inte säljarens.
 
kinglolle skrev:
Då är bästa påtryckningsmedlet att ni kommer kräva ersättning för flyttfirma och ev förråd om han inte tar emot egendomen. Plus ersättning för merkostnader som uppstod pga renoveringsförhinder (om det finns någon kostnad, ej sveda o värk)

Då har ni en förhandlingspunkt för att hämta skiten plus ev kompensation



Vem har skrivit klausulen? Den upplevs av mig ha hämtats från annat avtal utan känsla för omständigheterna i detta fall och utan att ha anpassats för sitt ändamål
Problem med det första känns som ifall vi skulle bekosta bortforsling och lagring av hans prylar att det kommer innebära att vi kommer få ligga ute med en ganska stor utgift. En utgift som det finns risk för att vi aldrig kommer få tillbaka. Det känns givetvis inte bra.

Klausulen kommer från ett standardkontrakt som fastighetsförmedlingen använder. Det är ingenting som vi diktat ihop utan troligen något som används ofta.
 
Har haft samma klausul i kontraktet jag med. Håller med tidigare inlägg om att den är dålig. (Den är kanske mest med för att "skrämma" säljarna så de tar med sig allt och inte orsakar krångel för mäklarna...)

Jag skulle själv bråka med mäklaren i det här fallet. (Samt senare skvallra för grannmarkägaren som fått prylar dumpade på sina ägor.)
 
Om man utvidgar frågan: säljaren har lämnat kvar en massa föremål på tomten. Som köpare får man inte använda dem eller flytta dem, för då är det egenmäktigt förfarande. Men vad händer om de en dag bara är borta? Stulna, kanske... Vem har ansvaret? Kan man som köpare bli ersättningsskyldig?
 
Svårt att tro det, men man lär ju hamna högst upp på listan övermisstänkta. Och har man köpt huset av en person som uppenbart gör som den vill kan det tyvärr leda till tråkiga konsekvenser. Krig med idioter lönar sig sällan, även om man är den som har rätt.
 
Sätt in en annons i tidningen:
"Dessa föremål har sedan X/Y 2012 lämnats kvar på min tomt på A-vägen 99 av sin ägare: X, Y, Z...
Vederbörande ägare ombedes hämta föremålen snarast under dagtid då de är tillgängliga för avhämtning."

Kanske försvinner föremålen någon dag när du är på jobbet, hämtade av sin ägare får du förmoda. Det är ju ägaren du anmodat att hämta dem...
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Jag kan berätta hur det gick för oss. Jag pratade med säljaren och hotade att anmäla (hans) företag för egenmäktigt förfarande då hans prylar stod i vägen för mig. Jag kunde inte använda mina egendomar (min mark).

Två dagar tog det sen försvann allt. ;)
 
Jag tycker att du skall anmäla mäklaren till fastighetsmäklarnämnden, en mäklare skall inte formulera ett avtal som är så dåligt för dig som köpare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.