Jag har en sådan och tillgång till en Bosch på jobbet. Skillnader finns men allt är inte bättre med B. Spånsuget och möjligtvis ljud är de saker som är sämre med Julas. Jag resonerade att om man inte ska använda det dagligen så spelar inte sådana saker så stor roll. Kanske att jag hellre skulle köpa en begagnad idag men det är ju svårt att veta vad en sådan varit med om... men jag tror inte du kan se skillnader på sågytan. Klart som kövaspa! ;-)
 
Kände och klämde på en sådan på Jula i Borlänge nyligen och tycker nog att man får det man betalar för. Har inte testsågat personligen men har en bekant som har snickarfirma som köpte en och han rynkade på näsan. Sågen är f.ö. exkat lika som Scheppach sänksåg. Min rekommendation är att känna på sågen innan köp och kolla sådana saker som glapp och finish, sågskenornas utformning, skarvning m.m. Tillgången på reservdelar också.

/Micke
 
Redigerat:
Det pratas ofta om reservdelar när det handlar om billiga verktyg. Men är det verkligen så vanligt att man, som hemmapulare, använder verktygen så mycket att man behöver reservdelar? Och om man använder dem så mycket så kostar man antagligen på sig något dyrare...
 
Ibland kan det hjälpa att få en bättre såg genom att enbart byta ut sågklingan mot en bättre, än den som följer med sågen.
 
En av mina främsta anledningar mot att köpa scheppach eller meecsågen är att hela grundtanken med att köpa en sänksåg är att nå en högre nivå av precision och spånupptagning än vad cirkelsågen ger. Den meec och de scheppach jag sett har glappat i skenan i sidled exempelvis.

I sådana fall skulle jag hellre välja en bra cirkelsåg med rätskiva eller hemmagjord skena för samma pengar.

Det går att för 2500-3000 kr köpa begagnad festool med skena och systainer
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det är ju klart att "kvalitet" alltid är bättre och håller längre... de är ju tre-fyra gånger så dyra av en orsak torts allt...

Nu ska jag dra några snitt för parkettgolv som kommer att ta en vecka eller två varför hyra blir dyrare, sen har jag denna kvar för att kapa upp parketten till ved eller såga skivor för väggarna så det är inte något snickeri jag tänker öppna... ;)

Tack för recensionen lolukokasos!

Mvh,
Anders
 
Men till det arbetet att kapa parkettgolv klarar man sig med en cirkelsåg och då kan du få en bra sådan till samma pris som sänksågen från Jula.
Här skulle jag satsat på en bra cirkelsåg som du kan använda till flera andra arbetsuppgifter än att kapa skivor som är sänksågens huvudsyfte.
 
Jag har en sådan sänksåg från Jula och är på det hela taget nöjd med sågen. Den gör det jag förväntar mig av den. De nackdelar jag ser är att den levereras med en 24-tänders klinga och att spånuppsamlingen inte är den bästa.

Jag har dock inte jämfört den med någon mer exklusiv sänksåg, men något sådant var aldrig aktuellt av ekonomiska skäl då jag inte räknade med att använda den så mycket.

Jula verkar köra den på kampanj regelbundet, så vänta in en sådan om du inte har bråttom med sågen.
 
AndersS skrev:
Men till det arbetet att kapa parkettgolv klarar man sig med en cirkelsåg och då kan du få en bra sådan till samma pris som sänksågen från Jula.
Här skulle jag satsat på en bra cirkelsåg som du kan använda till flera andra arbetsuppgifter än att kapa skivor som är sänksågens huvudsyfte.
Jo, men jag ska kapa redan lagd parkett... :)

Tack gibbles, det verkar vara ett bra val med tanke på det ringa priset...
 
anders07 skrev:
Jo, men jag ska kapa redan lagd parkett... :)

Tack gibbles, det verkar vara ett bra val med tanke på det ringa priset...
Men det är inga problem med en cirkelsåg. Man stället in djupet och får sedan lyfta klingskyddet innan man försiktigt sänker ned den. Är det ett gammalt golv så är det bara att köra på.
Har aldrig kapat ett nytt golv efter man lagt det. Men fungerar det också.
 
Det blev en Sheppach CS55 istället... Det var slut på Jula så skulle jag ändå till Bauhaus och där fick jag Sheppach sågen med två skenor och tillbehörssats för 1.995kr. Sågen från Jula med en skena skulle ha blivit samma pris...

//Anders
 
Trevligt! Har du hunnit prova den? Med Scheppachen följer väl en fintandad klinga också?
 
Nej, det var bara en klinga med, 24 tänder tror jag det var. Jag köpte till en med 42 för lite under 500 spänn...

Jag har bara kapat ett par spånskivor och den känns väldigt stabil. Jag har inte testat med dammsugare heller eftersom jag kapade utomhus...

Mvh,
ANders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.