Till helgen har jag tänkt dra en massa nätverk kors och tvärs. Jag tänker dra 16mm flexrör, antingen med fördragen UTP eller försöka efterdra UTP i slangen.
1. Är det möjligt att efterdra?
2. Alternativet vore att dra 20-rör och dra 2 stycken UTP i flexslangen. Rimligt??
3. Det finns flexslangar i dimensioner som 20 samt 32, men jag kan inte hitta något sätt att avsluta dem på. Det finns ju inga apparatdosor som tar 32?! Hur/vad gör man med dessa dimensioner?
4. Jag vill lägga tomrör för att kunna dra högtalarkablar. Vilken rördimension skulle ni välja? Hur skulle ni avsluta dem? Ett tomrör ut genom väggen, eller ska man borra hål i en dosa och dra in röret och skicka ut sladden genom ett täcklock med "näsa" på?
5. Hur förbereda för projektor? Takdosa och ett antal 20-rör? Man vill ju kunna ha både S-video, komponent samt strömmatning.
6. Hur göra avslutning av all nätverk? Borra en massa hål i en bräda samt gipsvägen och täta med silikon?

Till saken hör att det kan vara lite knepigt med VP-rör då det är saxinnertak i vissa delar av huset.

Jag har snickare som flåsar bakom mig, alldeles tokivriga på att kunna dubbla innerväggarna, så jag hoppas jag får snabba svar...  8)  ;)
 
Hej,

Jag gjorde något liknande för ett antal år sedan och det första jag kan säga är att JAG HATAR VERKLIGEN FLEXSLANGEN och att dra trådar efteråt i den. Typisk grej som kommit fram för att snabba på installationen i den super-bråttom-bråttom byggbranschen.

Jag har dock med lite bry fått 2 UTP i mina 16mm rör. Vid patchpanelen lätt jag dessa bara gå ut ur en bredare springa i gipsen. Tätade med silikon/fogmassa av lämplig typ.

Fick jag göra om det idag så hade jag gjort det med 20mm rör just-because.

Vad gäller högtalarkablar så använde jag 16mm och 20mm. Dock la jag flera par i dem, vilket jag ångrar. Främst för att det var ett attans jobb att dra, men även för att jag fasar för den gången man vill byta.

Idag hade jag använt 20mm rör och ett rör för varje kabel. Detta beror naturligtvis på dimensionerna man tänker sig på högtalarkabeln. 1.5mm till surround kanalerna fungerar säkert med 20mm och 2 par.

I väggarna har jag bara släppt ut rören och kapat jäms med gipsen. Mina byggare gjorde kanon fina jobb med det.

För projektorn har jag dragit 1st 20mm rör för signalen och ett infällt 230V uttag (singel) för strömmen. Det kluriga är att veta var man skall placera detta så att det kommer precis i närheten av projektorn. När jag projekterade (hihi) mitt hus så hade alla projektorer ganska lång kastlängd. Den jag köpte senare hade inte det, så där går likt förbaskat en 80cm liten rörkanal i taket.

Idag hade jag dragit 2 20mm rör för signalerna. Speciellt om man vill ha S-video+komposit och komponent eller t.o.m även VGA. DVI?

Ta hellre kostnaden och huvudskakningarna från elektrikern och gå upp en dimension.
 
TLovskog skrev:
Ta hellre kostnaden och huvudskakningarna från elektrikern och gå upp en dimension.
Tack för alla tips! :D
Dock är det så att det är jag själv som kommer att svettas genom att borra, fräsa och dra rör hela helgen.

Om jag nu ska gå upp i dimension (20mm) så kan jag iofs få i 2 st UTP i varje rör. Men hur ska de kopplas mot en dosa? Apparatdosorna jag sett, har endast haft 16mm uttag, förutom takdosorna som kan ha 2 st 20mm.
Monterar man på en mössa som omvandlar mellan 20-16??
 
Kul att se att fler tänker i samma banor! Håller själv på med precis samma sak. Jag lägger in nya VP-rör i putsad tegelvägg och drar kablar för el, nätverk, antenn, bakhögtalare och projektor.

Apparatdosor i Eljo VP-2 finns med stutsar för både 16 och 20 mm rör:

showpic.asp

För projjen sätter jag täcklock som jag själv monterat in mini-DIN och RCA i. Jag använder Lexel Senso och då kan de se ut så här (utan mina moddar):

showpic.asp
 
Tjusigt!
Var köper man Eljo VP-2 billigt?

Själv funderar jag på att köpa vanliga apparatdosor samt flexslang på Biltema eller Hornbach. Bauhaus var löjligt dyra.
 
Jag ska precis bygga om mitt dtata och telenät så bland med 2xrj45 genom 16 flexrör.

Jag startat en egen tråd om detta så stay tuned ...
 
Fördelen med Eljo VP-2 är djupet på dosan,du kan utan svårigheter lägga i en antenn kabel eller skärmad Cat 6 kabel utan för mycket böjradie....

Problemet med dosan är att den finns inte i vanlig handel pga priset,fixa en elektriker och utnyttja deras priser,hittar ni ingen så kan jag ev. fixa det åt er!!
 
sinkadus skrev:
Fördelen med Eljo VP-2 är djupet på dosan,du kan utan svårigheter lägga i en antenn kabel eller skärmad Cat 6 kabel utan för mycket böjradie....

Problemet med dosan är att den finns inte i vanlig handel pga priset,fixa en elektriker och utnyttja deras priser,hittar ni ingen så kan jag ev. fixa det åt er!!
Låter bra det där med djupet på dosan för att få ner böjradien samt att du kunde fixa dosan.
Tyvärr hade jag alltför bråttom då snickarna jagade mig med blåslampa pga de ville gipsa igen innerväggarna. Nu i efterhand kanske all denna stressen var helt i onödan - verkar som de fått ett annat hus att alternera med... :-/
 
Markis:

Hantverkare i ett nötskal :surprised: :surprised: :surprised: :( :( :( :-[ :-[ :-[
 
Dosorna kan du köpa på www.elbutik.se, det gjorde jag och de fungerar mycket bra. 20mm rör går ju också att föminska till 16mm vid själva apparatdosan men då försvinner förstås lite utrymme. Hade jag gjort om idag hade jag valt 20 mm VP rör för allt, det underlättar avsevärt eventuella omdragningar av el, data etc.. Speciellt i mitt bygge där jag dragit all kabel själv och elkillarna nu har en del synpunkter ::)

För min panna där det är 32 mm rör borrade jag bara upp apparatdosan lite så att röret gick in.

Vad gäller flexslang är det enorm skillnad i kvalité. Om man behöver dra trådar i efterhand är det nästan omöjligt i billig slang om det är lite krumelurer, den slår knut på sig själv. Den dyrare är avsevärt mer fast i sin konstruktion.

Hälsar Ingvar
 
Apparatdosor för enkel- och dubbelgips (gröna- och gula) finns att köpa i dom flesta varuhus t ex. Järnia, Coop-forum, ÖB och Cheapy. Jag la en del flexrör när jag drog elen till mitt hus, vilket jag ångrar nu med tanke på kabeldragningen. Blir det för stor vinkel är det praktiskt omöjligt att dra igenom kabel. Mitt råd är att du använder hederliga VP-rör.
 
Jag förstår inte riktigt att ni har så mycket problem med flexrören. Jag använder nästan uteslutande flexslang för dragningar under 10 m.
Stråk mellan våningar samt framförallt skärmad datakabel kräver vp-rör. Klamrar man slangen med tc klammer som den är gjord för är den helt suverän.
 
Och hur gick det då??

Jo, jag drog en massa 20mm flex-rör samt apparatdosor som jag införskaffade på Hornbach. Kanske att man nu i efterhand önskar man köpt de som var styvare men dyrare. Det kommer bli tufft att dra om kablar.

Jag drog oskärmad cat6-kabel som jag hittade billigt på Kjell & Co.
Jag har tänkt montera en patchpanel (http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?38631)
på en väggram (http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?38947)

Jag tänkte använda mig utav nätuttagen från Biltema men det var något riktigt spånhuvud som konstruerat dem. Det fanns ingen plats för skruvhuvudet! Alltså får jag köpa även de på Kjell & Co. Lite dyrare, men de kommer förhoppningsvis att passa.

För att ansluta 20-rören till apparatdosorna behövdes en övergångsmuff http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=1920. Heder åt Hans på elbutiken som var snabb och villig att svara på frågor.

Tomrören för högtalarna kommer inte vara några tomrör av rädsla för att inte kunna dra igenom kabeln när det väl är dags. ;D
Även en S-video-kabel för en eventuell projektor drogs. Jag drar dock dragtråd i de eventuella rören jag idag inte vet vad jag ska dra.

Kan oxå nämna att jag troligen monterade apparatdosorna lite för djupt in i väggen (jo, jag jämförde med hur elektrikerna satt sina), så jag kanske behöver komplettera med påbyggnadsringar (nytt inköp på elbutiken.se... ;D )

Summering: Det känns gott att ha dragit en hel del TP - är övertygad om att det kommer fler och fler tillämpningar i framtiden som har Ethernet-uttag (digitalboxar, DVD-spelare mm). Det jag är orolig för är om jag inte kommer kunna efterdra kablar.. :-/
VP-rör rules, även om det är tidsödande och krångligare att dra än flexslang.
 
Markis:

Var inte rädd,om det skulle behövas mer uttag och kablar så går det alltid att riva väggen och börja om på nytt!!
 
sinkadus skrev:
Markis:

Var inte rädd,om det skulle behövas mer uttag och kablar så går det alltid att riva väggen och börja om på nytt!!
Kommer du hem till mig och spacklar bara så... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.